Gå til innhold

iPhone 8 skal kunne kjenne igjen ansiktet ditt på mikrosekunder

Anbefalte innlegg

Problemet med S8 sin sånn jeg har opplevd den (men bare på demo, så jeg kan ta feil) er at du må holde telefonen opp foran deg på en bestemt måte og aktivt låse opp. Det er for dårlig. For at det skal funke like bra som TouchID må den kjenne deg igjen umiddelbart uten at du må gjøre annet enn å plukke opp telefonen fra bordet.

Når det gjelder å erstatte TouchID i alt mulig av apper er det ekstremt enkelt, da APIet for TouchID fra en app sitt synspunkt er ekstremt enkelt. Du spør telefonen om å autentisere, og den svarer "ja" eller "nei" alt ettersom brukeren er korrekt autentisert. Dermed kan f.eks ansiktsgjenkjenning "bare virke" fra dag én helt uten endringer i tredjepartsapper. Appene fikk uansett aldri noen form for tilgang til TouchID-leser og vil neppe få noen tilgang til data fra ansiktsgjenkjenning heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Microsoft har hatt infrarød ansiktgjenkjenning i flere år, fungerer utmerket, men går litt treigt - 2-3 sekund for å låse opp. Ville derfor ikke blitt overrasket dersom apple, og andre, nå kommer etter.

Om den bruker 2-3 sekunder så fungerer den jo ikke utmerket i det hele tatt. Og er det ansiktgjenkjenning du referer til eller Iris-scanning? For Microsoft har vel eksperimentert med begge deler?

Selv så bryr jeg meg ikke allverdens så lenge det fungerer sømløst og effektivt, og det har en høy grad av sikkerhet. Er dog avventende og skeptisk, har testet ansiktgjenkjenning på Android, dog var det for noen år tilbake og det var håpløse greier. Tok lang tid, du måtte drive å ta telefonen opp foran ansiktet på helt unaturlige måter og hele løsningen var temmelig liberal så sikkerheten var ikke allverdens.

Samsung Galaxy S8 og S8 Plus (som jeg riktignok ikke har testet selv) har jo en mer moderne utgave av ansiktgjenkjenning og den er visstnok mye raskere men folk har jo klart å bruke relativt lavoppløste bilder og klart å lure telefonen med de så sikkerheten er jo temmelig ræva. Av det jeg har hørt så fungerer det ikke spesielt bra med mindre du ser mer eller mindre rett på telefonen og jeg har sjeldent telefonen vinklet rett foran ansiktet når jeg skal låse den opp.

[...]

Videre så er jeg veldig spent på hvordan den forholder seg til ting som morgentryne, ny dusja, når man har skjegg kontra ikke skjegg osv osv.. Briller/solbriller osv..

S8 sin er veldig bra synes nå jeg. Hvis f.eks. jeg ser ned på telefonen så holder det i massevis til at den åpner seg, uten at jeg merker noen form for "lag".

drar over låseskjermen og kommer rett til hjemskjermen.

Som jeg skrev i en annen kommentar så testet vi å ta bilde av meg og så få den til å låse seg opp uten at vi fikk til det. Nå sier jeg ikke at det ikke nødvendigvis lar seg gjøre, for det går helt sikkert, men at det er _fullt_ så ille har jeg vansker for å tro etter min tid med den.

Når det gjelder hvordan den forholder seg til de forskjellige trynene man har så synes jeg den gjør en god jobb. jeg har gått fra min beskjedne skjeggvekst på rundt 1.5cm eller så til helt glattbarbert uten problemer, jeg bruker også briller, så den har litt problemer med å skille med solbriller og linser, selv om jeg har samme innfatningen i solbriller som mine vanlige briller.

morgentryne osv. er ikke noe problem!

Må jo også nevne at jeg uansett ikke kan bruke mobilen uten briller, så for meg er det ikke noe problem at den ikke kjenner meg igjen når de ikke er på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med S8 sin sånn jeg har opplevd den (men bare på demo, så jeg kan ta feil) er at du må holde telefonen opp foran deg på en bestemt måte og aktivt låse opp. Det er for dårlig. For at det skal funke like bra som TouchID må den kjenne deg igjen umiddelbart uten at du må gjøre annet enn å plukke opp telefonen fra bordet.

Når det gjelder å erstatte TouchID i alt mulig av apper er det ekstremt enkelt, da APIet for TouchID fra en app sitt synspunkt er ekstremt enkelt. Du spør telefonen om å autentisere, og den svarer "ja" eller "nei" alt ettersom brukeren er korrekt autentisert. Dermed kan f.eks ansiktsgjenkjenning "bare virke" fra dag én helt uten endringer i tredjepartsapper. Appene fikk uansett aldri noen form for tilgang til TouchID-leser og vil neppe få noen tilgang til data fra ansiktsgjenkjenning heller.

Nå svarte jeg for så vidt delvis på det i min kommentar til Ramguy, men jeg opplever det ikke slik i det hele tatt. Når jeg er ute å går tur med bikkja for eksempel, så holder det at jeg ser ned på telefonen i handa. må selvfølgelig se på telefonen, men må ikke holde den opp på noen bestemt måte.

EDIT:

Fingeravtrykksensoren på S8/+ er jo så innihampen teit plassert, men merker det faktisk ikke pga. ansiktsgjenkjenningen.

Endret av ZweiNor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres langt bedre ut enn den opplevelsen jeg har hatt med demotelefoner i butikken der man må plassere ansiktet sånn at det er innafor et gitt område på skjermen.

Hmmm... så teit, kanskje de har gjort det sånn for at man skal kunne registrere ansiktet og vise test samtidig eller noe?

Måtte vel gjøre det ved første registreringen av ansiktet tror jeg, men har aldri vært borti det etterpå. :)

Lenke til kommentar

Fint hvis apple gjør dette, folk klager jo relativt greit på plasseringen fingeravtrykksensoren på de nye Samsung telefonene på tross av at den har støtte for noe ansikt/iris den også, men hvis Apple gjør det samme så blir det generelt mer akseptert. Personlig har jeg brukt 4-sifferet kode på alle telefoner jeg har eid og syntes det fortsatt er en helt strålende metode å åpne telefonen på.

Lenke til kommentar

Fint hvis apple gjør dette, folk klager jo relativt greit på plasseringen fingeravtrykksensoren på de nye Samsung telefonene på tross av at den har støtte for noe ansikt/iris den også, men hvis Apple gjør det samme så blir det generelt mer akseptert. Personlig har jeg brukt 4-sifferet kode på alle telefoner jeg har eid og syntes det fortsatt er en helt strålende metode å åpne telefonen på.

Ja, det er litt trist at koden er bedre å bruke enn fingeravtrykksensoren på S8.

Lenke til kommentar

Dette er vel muligens noe dårlige nyheter for iPhone bruker gruppen som sverger til fingertrykkavleseren og også sier at løsninger som iris skanner og ansikt gjenkjenning er bare tull (når det ble lansert på andre mobiler vel å merke).

Folk ble jo også så sjukt forelsket i den nye iPhone 7 knappen..

Ellers ser jeg for meg fingeravtrykkleseren må jo være mer sikker en ansikt gjenkjenning, med tanke på at ansiktet forandrer seg mer enn fingeravtrykk og teknologien derfor må gi mer rom for avvik.

Håper Apple ender opp med en løsning med både fingeravrrykkleser og anskiktgjennkjenning.

Er veldig supporter av fleksibilitet.

Vel, når dagens løsning innebærer at man kan lure den med et bilde (S8) og tar 2-3 sekunder (som nevnt over her) virker teknologien både umoden og unyttig.

Jeg er supporter av løsninger som er skikkelig gjennomført. Håper Apples vri er noe bedre enn dagens.

S8+ sin bruker definitivt ikke 2-3 sekunder, den reagerer med en gang. (Har selv S8+).

Vi prøvde på jobben å lure den, da satt jeg stille og kollegaen tok bilde rett på ansiktet, for å få best mulig resultat. Vi fikk ikke lurt den i hvert fall, så jeg er ikke fryktelig redd for det, med mindre noen er frekke nok til å stå rett foran trynet på meg og ta bilde av meg.

Hvis jeg har solbriller og/ eller linser så vil den jo selvfølgelig ha problemer, men ikke ellers.

Er jo helt krise hvis ansiktsgjenkjenning ikke kjenner deg igjen hvis man f.eks. har på solbriller.

Jeg tenker at Apple har løst dette med at man kan registrerer flere forskjellige bilder av seg selv. Burde ikke være noe problem med f.eks. morgentryne da ;-) 

Lenke til kommentar

Kan jo være greit å legge til at dette er snakk om 3D teknologi som Apple har kjøpt fra Lumentum, som vil ved hjelp av VCSEL lasere vil måle lengden til punkter i ansiktet. Dette vil gjøre at man ikke kan lure systemet med bilder, samt være ekstremt nøyaktig, raskt og fungere i mørket. 

I tillegg til det vil det gi ekstremt nøyaktig autofokus og mulighet til å mappe ansiktet sitt i 3D.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om det stemmer håper jeg virkelig de putter samme hardware på andre siden av jeg telefonen.

Trolig vil det komme en "low-end" laser på forsiden (trenger ikke så lang avstand) og en "high-end" på baksiden. 

Jeg ville nesten blitt overrasket om det ryktet ikke stemmer da det er så mye informasjon som tilsier det, spesielt med tanke på at selskapet har bekreftet en ordre på 200M $ - som tilsier "Apple volumer" iforhold til for mange lasere de vil få av den verdien. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Noe annet ville overrasket meg. Som nevnt er APIene til TouchID laget på en måte som gjør at man egentlig kan putte hva som helst på andre siden, appene vil ikke merke at noe har endra seg.

Når jeg lager apper til iOs som bruker biometrisk autentisering spør jeg enkelt og greit ios "kan du autentisere brukeren?" og iOs svarer "ja" eller "nei". Som utvikler får jeg ingen mer innsikt i hva som foregår enn det, og om det er TouchID eller ansiktsgjenkjenning som brukes har ingenting å si.

Lenke til kommentar

Dette er vel muligens noe dårlige nyheter for iPhone bruker gruppen som sverger til fingertrykkavleseren og også sier at løsninger som iris skanner og ansikt gjenkjenning er bare tull (når det ble lansert på andre mobiler vel å merke).

Ellers ser jeg for meg fingeravtrykkleseren må jo være mer sikker en ansikt gjenkjenning, med tanke på at ansiktet forandrer seg mer enn fingeravtrykk og teknologien derfor må gi mer rom for avvik.

Håper Apple ender opp med en løsning med både fingeravrrykkleser og anskiktgjennkjenning.

Vel, når dagens løsning innebærer at man kan lure den med et bilde (S8) og tar 2-3 sekunder (som nevnt over her) virker teknologien både umoden og unyttig.

Jeg er supporter av løsninger som er skikkelig gjennomført. Håper Apples vri er noe bedre enn dagens.

S8+ sin bruker definitivt ikke 2-3 sekunder, den reagerer med en gang. (Har selv S8+).

Vi prøvde på jobben å lure den, da satt jeg stille og kollegaen tok bilde rett på ansiktet, for å få best mulig resultat. Vi fikk ikke lurt den i hvert fall, så jeg er ikke fryktelig redd for det, med mindre noen er frekke nok til å stå rett foran trynet på meg og ta bilde av meg.

Hvis jeg har solbriller og/ eller linser så vil den jo selvfølgelig ha problemer, men ikke ellers.

Er jo helt krise hvis ansiktsgjenkjenning ikke kjenner deg igjen hvis man f.eks. har på solbriller.

Jeg tenker at Apple har løst dette med at man kan registrerer flere forskjellige bilder av seg selv. Burde ikke være noe problem med f.eks. morgentryne da ;-) 

Helt krise er det vel ikke...

Lenke til kommentar

Er bare morsomt hvordan det er shit kast for mobiler som bruker ansiktgjennkjenning og fingeravrrykkleser på baksiden.

Hvor er de blitt av dere som klager på at disse løsningene ikke virker fordi "jeg har mobilen på bordet og ser ikke vinkelrett på skjermen" og "jeg veksler mellom bruk av briller, solbriller, full hjelm, burka, grimasjer, halloween masker"?

Alle andre løsninger enn fingeravrrykkleser i fronten = krise!!!

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Apple er ikke alltid først med ny teknologi, men de implementerer det ofte bedre enn de fleste andre.

Personlig foretrekker jeg fingeravtrykksleser, men jeg er nok litt gammeldags

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar

Microsoft har hatt infrarød ansiktgjenkjenning i flere år, fungerer utmerket, men går litt treigt - 2-3 sekund for å låse opp. Ville derfor ikke blitt overrasket dersom apple, og andre, nå kommer etter.

microsoft er bra det. det tok over hele verden i 90 tallet det danket ut amiga. apple var kommersielt klokere

Apple kommersielt klokere? Selskapet som holdt på å gå konkurs flere ganger, og sist ble reddet av nettopp Microsoft?  Att de er store nå, og ikke gikk konk dengang, var ikke fordi de var kommersielt smartere på den tiden.

De har selvsagt klart seg veldig flott etter at de ble reddet den gangen, og fikk sitt første seriøst store hopp etter at de gikk over til Intel CPU. Det som derimot har blitt melkekua til Apple er iPod og iPhone, og Appstore.

For all del, har full respekt for hva Apple har blitt og for mye de gjorde før og, men kommersielt var de absolutt ikke kommersielt klokere enn Microsoft, tvert i mot. De har vært en mygg sammenlignet med MS i en årrekke. I ettertid har de "smartened up", takket være både Steve Jobs og redningen fra MS og Bill Gates.

Hadde vært veldig interessant å få vite hva Bill Gates snakket med Jobs om på den tiden, for jeg tro det må ha vært noen kloke tips.

At MS har rotet det litt til på endel områder i senere år med bl.a. Zune, Windows Phone etc, endrer ikke det faktum at de fremdeles er ett av verdens største selskaper, og sannsynligvis vil fortsette å være det i endel år til.

Lenke til kommentar

Jo det syns jeg. Skifter ofte mellom å bruke og ikke bruke solbriller på sommeren. Håpløst hvis telefonen får problemer med det. Men, hvis den får fingerskanner i av og på knappen som kan brukes til å åpne telefonen så tror jeg det blir helt ok.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...