bshagen Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Utfordrer deg til å reise til et høy-risikoland i Afrika uten vaksineringer, da får du i alle fall deg en tur utenfor trygge og greie Norge. God tur og husk håndsåpe 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Utfordrer deg til å reise til et høy-risikoland i Afrika uten vaksineringer, da får du i alle fall deg en tur utenfor trygge og greie Norge. God tur og husk håndsåpe Jeg tror ikke disse vaksine-nekterne setter foten utenfor dørstokken til mamma, så jeg holder ikke pusten. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 For å få ett greit sammenligningsgrunnlag bør man nok heller se på barn i land som ikke vaksinerer vs barn i land som vaksinerer. Da ser man blandt annet effekten av vaksiner. Slik at man utelukker vaksiner som en faktor. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 27. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2018 For å få ett greit sammenligningsgrunnlag bør man nok heller se på barn i land som ikke vaksinerer vs barn i land som vaksinerer. Da ser man blandt annet effekten av vaksiner. Slik at man utelukker vaksiner som en faktor. Hva med å sammenligne USA og Norge? Når amerikanske barn får fem ganger så mange vaksinedoser burde de vel også ha bedre helse? Det er noe som heter overvaksinering, og jeg er glad norske myndigheter står på for å unngå dette. Lenke til kommentar
ikek Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Prøv å finne vitenskapelig grunnlag for at vaksinerte barn er friskere enn uvaksinerte barn, lykke til Flokkimmunisasjon er dessverre din venn i dette tilfellet. Barn som ikke er vaksinert er beskyttet av alle andre som velger å vaksinere seg. Dermed vil det, med stor nok N i begge kategorier, ikke være vesentlige forskjeller mellom gruppene. Med andre ord en meningsløs sammenligning. Ikke at du fatter dette. Videre er det en logisk brist i denne argumentasjonen siden B følger A. A er flokkvaksinasjon og B er kategorien ikke vaksinert. Hadde vi ikke hatt effektivt flokkimmunisjon ville gruppen som er vaksinert ha bedre helse, på gruppenivå, sammenlignet med de som ikke er vaksinert. I dette tilfellet beskytter ikke A lenger B og både A og B vil ha fallende helse på gruppe-/populasjonsnivå. Hva med å sammenligne USA og Norge? Når amerikanske barn får fem ganger så mange vaksinedoser burde de vel også ha bedre helse? Det er noe som heter overvaksinering, og jeg er glad norske myndigheter står på for å unngå dette. Hva med å sammenligne folkehelsen i enkeltland i afrika før og etter introduksjonen av massevaksinasjon. Selv du vil slite med og ikke se forskjeller. Om du så legger vrangviljen til. Noe så enkelt som utbredelsen av fattigdom i USA vil gjøre en statistisk analyse mellom USA og Norge vanskelig gitt alle variabler som må tas høyde for. Videre er det ikke spesielt interessant ut i fra folkehelsen som du nå er opptatt av. Jeg aner at du skifter spor nå for å avlede... Annet en dumhet er det ikke mye matnyttig du komme med. Et unntak er svakhetene i din argumentasjon som blir vist for andre som leser denne tråden. Dine motiv blir jeg ikke god på. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Menneh... har du enda ikke skjønt hva en vaksine gjør? Den gir ikke bedre helse, om du ikke medregner død i ligningen bedre helse vs dårlig helse da... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Hva med å sammenligne USA og Norge? Når amerikanske barn får fem ganger så mange vaksinedoser burde de vel også ha bedre helse? Det er noe som heter overvaksinering, og jeg er glad norske myndigheter står på for å unngå dette. Da er det om vaksinene man får i USA er mer eller mindre helsefremmende enn de man får i Norge. Det spørs jo hva man er ute etter. Men uansett hvordan man gjør det, så må man ta høyde for andre faktorer også. Å isolere helse og sammenligne med vaksiner funker også dårlig da helse også påvirkes av en rekke andre faktorer. Det er ikke så lett som det kanskje høres ut som å sammenligne en faktor i ett land med en annen faktor i ett annet land for å se effekten når det samlet sett er antagelig tusenvis av faktorer som spiller inn i begge land. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 27. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2018 Flokkimmunisasjon er dessverre din venn i dette tilfellet. Barn som ikke er vaksinert er beskyttet av alle andre som velger å vaksinere seg. Dermed vil det, med stor nok N i begge kategorier, ikke være vesentlige forskjeller mellom gruppene. Med andre ord en meningsløs sammenligning. Ikke at du fatter dette. Videre er det en logisk brist i denne argumentasjonen siden B følger A. A er flokkvaksinasjon og B er kategorien ikke vaksinert. Hadde vi ikke hatt effektivt flokkimmunisjon ville gruppen som er vaksinert ha bedre helse, på gruppenivå, sammenlignet med de som ikke er vaksinert. I dette tilfellet beskytter ikke A lenger B og både A og B vil ha fallende helse på gruppe-/populasjonsnivå. Hva med å sammenligne folkehelsen i enkeltland i afrika før og etter introduksjonen av massevaksinasjon. Selv du vil slite med og ikke se forskjeller. Om du så legger vrangviljen til. Noe så enkelt som utbredelsen av fattigdom i USA vil gjøre en statistisk analyse mellom USA og Norge vanskelig gitt alle variabler som må tas høyde for. Videre er det ikke spesielt interessant ut i fra folkehelsen som du nå er opptatt av. Jeg aner at du skifter spor nå for å avlede... Annet en dumhet er det ikke mye matnyttig du komme med. Et unntak er svakhetene i din argumentasjon som blir vist for andre som leser denne tråden. Dine motiv blir jeg ikke god på. Flokkimmunitet er naturligvis en av mange faktorer det bør tas høyde for. Vi vet at vaksinerer reduserer sannsynligheten for å bli smittet og gjerne alvorligheten av et smittetilfelle. Spørsmålet er ikke om vaksiner virker, men hvordan de virker optimalt :-) Lenke til kommentar
ikek Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Flokkimmunitet er naturligvis en av mange faktorer det bør tas høyde for. Vi vet at vaksinerer reduserer sannsynligheten for å bli smittet og gjerne alvorligheten av et smittetilfelle. Spørsmålet er ikke om vaksiner virker, men hvordan de virker optimalt :-) Hva er det du prøver å si? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 27. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2018 Da er det om vaksinene man får i USA er mer eller mindre helsefremmende enn de man får i Norge. Det spørs jo hva man er ute etter. Men uansett hvordan man gjør det, så må man ta høyde for andre faktorer også. Å isolere helse og sammenligne med vaksiner funker også dårlig da helse også påvirkes av en rekke andre faktorer. Det er ikke så lett som det kanskje høres ut som å sammenligne en faktor i ett land med en annen faktor i ett annet land for å se effekten når det samlet sett er antagelig tusenvis av faktorer som spiller inn i begge land. Det er ikke lett, ingen har klart det enda Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 27. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2018 Hva er det du prøver å si? At det ikke er så enkelt som at alle vaksiner er bra uansett eller at alle vaksiner er dårlige. Vaksiner gjør en viktig jobb i samfunnet men det er viktig å påse at kvaliteten og sikkerheten til enhver tid er så høy som mulig. Det kan bli for mye av det gode, uten vann dør du men med for mye vann drukner du. Det jeg sier er at mens norske barn får ~12 doser vaksiner de første leveårene så er det ikke en selvfølge at de får bedre helse om antall doser økes til 20 eller 60 (amerikansk nivå). Kanskje burde barna helst bare fått 10 doser? Uten skeptikere blir det absolutt ingen kvalitetskontroll, det er også noe å tenke på Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 (endret) Spørsmålet er ikke om vaksiner virker, men hvordan de virker optimalt :-)Hva mener du her? De virker så bra man får de til å virke, optimalt er vel 100%, noe ingen vaksiner gir. Uten skeptikere blir det absolutt ingen kvalitetskontroll, det er også noe å tenke på At det er BS fra ende til annen er også noe å tenke på.. Endret 27. juni 2018 av aklla Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 At det ikke er så enkelt som at alle vaksiner er bra uansett eller at alle vaksiner er dårlige. Vaksiner gjør en viktig jobb i samfunnet men det er viktig å påse at kvaliteten og sikkerheten til enhver tid er så høy som mulig. Det kan bli for mye av det gode, uten vann dør du men med for mye vann drukner du. Det jeg sier er at mens norske barn får ~12 doser vaksiner de første leveårene så er det ikke en selvfølge at de får bedre helse om antall doser økes til 20 eller 60 (amerikansk nivå). Kanskje burde barna helst bare fått 10 doser? Uten skeptikere blir det absolutt ingen kvalitetskontroll, det er også noe å tenke på Aha, det er dette du prøver å si? Spørsmålet er ikke om vaksiner gjør noen nytte, det er om de gjør mer nytte enn skade Akkurat, så språkkurs er hva du trenger. Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Hva med å sammenligne USA og Norge? Når amerikanske barn får fem ganger så mange vaksinedoser burde de vel også ha bedre helse? Det er noe som heter overvaksinering, og jeg er glad norske myndigheter står på for å unngå dette. Du får ikke bedre helse av en vaksine, du får bare ikke en dødelig sykdom. At folk diskuterer vaksiner er for meg et godt tegn på at man er kognitivt underutviklet. Det finnes utallige tusen med forskningsrapporter på vaksiner, statistikker viser nesten utryddelse av dødelige sykdommer pga vaksiner. Vet du hvordan en vaksine fungerer i praksis? Innhold er en ting, men vet du faktisk hva de gjør? Hva folk frykter med anti-vaksine idioter er at sykdommer kan komme tilbake, og da er det ikke sikkert at vaksinen hjelper lenger. Det kan hende at sykdommen utvikler seg og utsletter millioner av mennesker. Vaksiner skulle vært påbudt og alle innspill skulle vært teoretisk sjekket før man kom med noe dustete. Om du utsetter barnet ditt for dødelige sykdommer pga nekt av vaksiner, så mener jeg at du er uegnet som forelder og du har drept barnet ditt. Det finnes ikke noe bedre medisin enn vaksiner. Om du er interesseret i å diskutere mer om dette så burde du lese deg opp på feltet. For du har absolutt null peiling. https://www.vaksine.no/informasjon-om-vaksiner/hvordan-forsker-man-paa-vaksiner/ https://www.lmi.no/2017/04/24/vaksiner-redder-millioner/ https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/ Det finnes ikke noe mer provoserende enn folk som tror de kan noe om vaksiner og er i mot dem. Er du i mot vaksiner så skulle du vært pliktig til å flytte ut av samfunnet og inn i en hule langt borte. For du utsetter barn for dødelige sykdommer og ingen vil være i nærheten av sånne. Takk for meg 1 Lenke til kommentar
ikek Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 At det ikke er så enkelt som at alle vaksiner er bra uansett eller at alle vaksiner er dårlige. Vaksiner gjør en viktig jobb i samfunnet men det er viktig å påse at kvaliteten og sikkerheten til enhver tid er så høy som mulig. Det kan bli for mye av det gode, uten vann dør du men med for mye vann drukner du. Det jeg sier er at mens norske barn får ~12 doser vaksiner de første leveårene så er det ikke en selvfølge at de får bedre helse om antall doser økes til 20 eller 60 (amerikansk nivå). Kanskje burde barna helst bare fått 10 doser? Uten skeptikere blir det absolutt ingen kvalitetskontroll, det er også noe å tenke på Nå er det full sirkel og nå skal vi tilbake til din, som det etter hvert vil komme frem, absurde syn på hva skeptikere er. Dette går rundt og rundt. Det ser heller ikke ut til at du tar til deg informasjon. Nasjonale ressurser som folkehelseinstituttet (med støtte fra vitenskaplige miljøer) gir råd etter beste gjeldende fagfellevurdert forskning. Mao, inntill noe bedre kommer frem i forskning, er dette beste tilnærming inntil noe annet er bevist. Dette er skepsis i praksis innenfor akademia. Noe jeg tror du ikke forstår. Det henger sammen med vitenskaplig metode og teori. Alle vaksiner som slipper gjennom det fagfellevurderte nåløyet er bra. Det kan komme bedre vaksiner senere, men de som allerede er i programmet er gode. Å påstå noe annet er tull, misgivende og faktisk feil. I din skepsis burde du konkludere at du ikke har evne, som lekmann, å vurdere om FHIs råd er feil og dermed ta vaksinene etter løpet myndighetene setter. Hvorfor du sammenligner USA med Norge hele tiden forblir en gåte. De kan ikke sammenlignes, både pga. av geografi (andre sykdommer), klima (mer varme) og andre basale forhold. Derfor vil det være forskjeller mellom land i deres valg av sammensetning av vaksinasjonsprogram. 3 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 27. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2018 (endret) DerpBoy, Hvilke dødelige sykdommer er det du mener du utsetter andre for egentlig? For vaksinene du tok har en begrenset varighet og jeg antar du ikke har tatt booster-vaksiner de siste årene? Dessuten tror jeg sykdommene du er redd for kanskje er mindre farlig enn du tror. Er det meslinger du er redd for? Eller polio? Stivkrampe? Difteri? Endret 27. juni 2018 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 27. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2018 Utfordrer deg til å reise til et høy-risikoland i Afrika uten vaksineringer, da får du i alle fall deg en tur utenfor trygge og greie Norge. God tur og husk håndsåpe Jeg utfordrer deg til å ta tusen vaksinedoser samtidig i samme ekstremitet Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 DerpBoy, Hvilke dødelige sykdommer er det du mener du utsetter andre for egentlig? For vaksinene du tok har en begrenset varighet og jeg antar du ikke har tatt booster-vaksiner de siste årene? Dessuten tror jeg sykdommene du er redd for kanskje er mindre farlig enn du tror. Er det meslinger du er redd for? Eller polio? Stivkrampe? Difteri? Herregud...... Jo, det har jeg. Er ikke grodd fast i Norge. https://www.vaksine.no/vaksinasjon-og-malariaforebygging/ Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Jeg utfordrer deg til å ta tusen vaksinedoser samtidig i samme ekstremitet Hæ?! Hvordan i alle dager er dette sammenlignbart? Jeg jobber i et risikoland, og det er mange land som er det. Det er ikke unormalt å reise inn i et land der vaksineprogrammene ikke er utbredt, og hvor mange sykdommer - som i dag er utryddet i Norge, fortsatt eksisterer. I hvilken verden er det du bor i, sånn egentlig? For i din utopia vil jeg gjerne også bo. Herre min hatt så ignorant, jeg har aldri vært borti maken, dette er jo helt villt Lenke til kommentar
Bottekott Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 Flokkimmunitet er naturligvis en av mange faktorer det bør tas høyde for. Vi vet at vaksinerer reduserer sannsynligheten for å bli smittet og gjerne alvorligheten av et smittetilfelle. Spørsmålet er ikke om vaksiner virker, men hvordan de virker optimalt :-) De virker jo blandt annet optimalt ved at flest mulig er vakisnert. Denne videoen fikk meg til å fortså flokkimmunitet skikkelig, du kan jo prøve du også? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå