Malvado Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 "kanskje svært sjeldent" Det ER svært sjeldent. Ingen av disse tingene er uansett i mot et vaksineprogram i en større populasjon (eks nasjonalt). At man må finne løsninger til de som ikke kan ta de normale vaksinene er jeg enig i, og jeg er også enig i at man bør bli flinkere til å kartlegge dette. Men igjen - vaksineprogrammet bør følges av de aller aller fleste. Nei... Her er tallene : https://sml.snl.no/prematurt_barn Altså totalt utgjør premature barn 4,8 % av alle fødte barn, av 56.633 utgjør altså dette 2718 barn her til lands som kan i prinsippet reagere kraftigere på vaksinasjonsprogrammet enn vanlige barn. Premature barn bør taes hensyn til, de bør ikke få presset en vaksine inn i årene sine slik det blir gjort mange ganger med mindre vi vet at den vaksinen vil gi minimalt med komplikasjoner og at barnet sitt immunforsvar og helse er klar for det. Det er nettopp det som ser ut til å være et av de problemene som gjentar seg hos mange premature barn. Igjen så er jeg ikke imot vaksineprogrammet, jeg er derimot for at vi skal være flinkere til å endre på det i forhold til de forskjellige barna og i forhold til når de ble født og eventuelle nedarvede egenskaper som kan gjøre ting mer kompliserte for dem, rett og slett for å sørge for at minst mulige barn får alvorlige komplikasjoner ut av vaksineprogrammet. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Øhm, som sagt - jeg er ikke uenig i dette. Man skal se an enkelte individers behov, om dette er nødvendig. Du sparker en død hest Lenke til kommentar
ikek Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Poliovaksinen er effektiv i rundt ti år, har du tatt den det siste tiåret eller tar du lett på det? De fleste vaksiner har en varihet (for voksne) på rundt 10 år. Jeg antar jeg kan ta en booster vaksine for polio på lik linje med de andre? Hva er uansett relevansen? Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Det kan du ja, bare å ringe fastlegen din Lenke til kommentar
ikek Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Det kan du ja, bare å ringe fastlegen din Burde i grunn ta turen. Det jeg fikk i sist runde er vel snart vasket ut. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Du får garantert en kombi-vaksine med Polio/Stivkrampe/Difteri som holder i 10 nye år. Ikke noe stress Lenke til kommentar
ikek Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Vaksiner er ikke stress, å få time kan være det. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Men det er ikke legen din som setter vaksinen, det er en av de andre på kontoret. Så å få en vaksinetime bør ikke være noe problem. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Vaksiner er ikke stress, å få time kan være det.Sist jeg tok så spurte legen meg når jeg kunne, og satte opp en time da Trenger ikke være vanskelig.. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Jeg sender bare SMS til legekontoret jeg, så får jeg time. Ikke vanskelig i det heletatt. Som the last sier også, det er gjerne sykepleier/helsepleier som setter sprøyta Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 26. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2018 (endret) Det trengs enkel statistisk forståelse for å forstå at flokkvaksinasjon har sin svakhet når andelen av befolkningen som er vaksinert faller (mot 90%). Da blir det farlig for befolkningen siden vaksiner ikke fungerer 100% , 100% av tiden. Dette er garantert dekt i den fagfellevurderte forskning, kanskje for hundre år siden eller noe sånt (sikkert nyere varianter også). Faren for befolkningen og de grupper som av div. årsaker ikke kan vaksineres øker og det er unødvendig. Det er få grunner for at barnevaksinasjonsprogrammet ikke skal følges. Foreldres subjektive standpunkt bør ikke tilegges betydning. Jeg regner med at du ikke har kilder til dine påstander om legemiddelindustriens innvirkning på folkehelsen så jeg tror jeg kontrer med å påpeke den kjekke virusinfeksjonen Polio som har blit bekjempet med blant annet vaksiner. Hvordan kan du påstå at vaksiner ikke har hatt en innvirkning på folkehelsen er for meg en gåte. Enten er det bevist, eller så mangler det noe... Myndighetene fjernet nylig BCG-vaksine fra barnevaksinasjonsprogrammet, denne blir nå kun anbefalt spesielt utsatte personer. Hva kan være årsaken til dette? Blir folkehelsen forverret slik at de kan spare penger? Endret 26. juni 2018 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Du kan jo lese om hvorfor her: https://www.nrk.no/livsstil/kutter-ut-bcg-vaksinen-1.6256168 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 26. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2018 Du kan jo lese om hvorfor her: https://www.nrk.no/livsstil/kutter-ut-bcg-vaksinen-1.6256168 Står det noe om årsaken der, isåfall overså jeg det Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Står det noe om årsaken der, isåfall overså jeg det "Siden har tuberkulose blitt en sjelden sykdom i Norge, og en rekke andre vestlige land har sluttet med rutinevaksinering. Erfaringene fra andre land er at dette i svært liten grad fører til økt smitte. Folkehelseinstituttet anslår at vi vil få ett til tre flere tilfeller i aldersgruppen 15 til 29 år hvert år." Altså regner de ikke med noen markant økning og de bruker så vidt jeg kunne se ett annet sted ca 10 millioner pr år på vaksiner. Lenke til kommentar
toth Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 (endret) Polio er utryddet verden over, jeg tror det var rundt 20 tilfeller av polio i 2017 på verdensbasis. Denne setningen er jo komplett selvmotsigende.Hvis vi avslutter en vaksine når noe _nesten_ utryddet, hva tror du skjer da? Og sammenlignen med Paracet: før vaksinen døde 350.000 årlig av polio, og de fleste fikk det aldri - idag tar de fleste(langt flere enn dem som ble rammet av polio) Paracetamol nå og da, kan du finne noen som har dødd av det, uten at det er overdose? Endret 27. juni 2018 av toth Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 27. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2018 "Siden har tuberkulose blitt en sjelden sykdom i Norge, og en rekke andre vestlige land har sluttet med rutinevaksinering. Erfaringene fra andre land er at dette i svært liten grad fører til økt smitte. Folkehelseinstituttet anslår at vi vil få ett til tre flere tilfeller i aldersgruppen 15 til 29 år hvert år." Altså regner de ikke med noen markant økning og de bruker så vidt jeg kunne se ett annet sted ca 10 millioner pr år på vaksiner. Blir det riktig å si at fordelen med vaksinen ikke lenger er verdt risikoen? Eller er det gjort for å spare penger? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 27. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2018 Denne setningen er jo komplett selvmotsigende. Hvis vi avslutter en vaksine når noe _nesten_ utryddet, hva tror du skjer da? Og sammenlignen med Paracet: før vaksinen døde 350.000 årlig av polio, og de fleste fikk det aldri - idag tar de fleste(langt flere enn dem som ble rammet av polio) Paracetamol nå og da, kan du finne noen som har dødd av det, uten at det er overdose? Før vaksinen kom var sanitærforhold, hygiene og mat noe helt annet enn hva det er i dag. Jeg tror gevinsten av vaksinen blir overdrevet av de som selger den. Beste vaksinen mot polio tror jeg er å vaske hendene og unngå å drikke kloakk. I de land dette ikke er mulig har befolkningen forhåpentligvis tilgang til vaksine. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Blir det riktig å si at fordelen med vaksinen ikke lenger er verdt risikoen? Eller er det gjort for å spare penger? Blir det riktig å si at du er en konspirasjonsteoretiker som koker suppe på ingen ting? 2 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Før vaksinen kom var sanitærforhold, hygiene og mat noe helt annet enn hva det er i dag. Jeg tror gevinsten av vaksinen blir overdrevet av de som selger den. Beste vaksinen mot polio tror jeg er å vaske hendene og unngå å drikke kloakk. I de land dette ikke er mulig har befolkningen forhåpentligvis tilgang til vaksine. Så hvordan forklarer du oppblomstring av nesten utryddede sykdommer som omtalt her feks https://sykepleien.no/2017/04/meslingene-fortsetter-spre-seg-i-europa Er det fordi folk har sluttet å være renslige? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 27. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2018 Én danske blir smittet av meslinger på ferie i Asia og blir helt frisk som de fleste blir etter meslinger, kan det være skremselspropaganda? Spørsmålet er ikke om vaksiner gjør noen nytte, det er om de gjør mer nytte enn skade Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå