ikek Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Du misforstår. Uten skeptikere blir det ingen kvalitetskontroll Klart det ville vært samme type kontroll uten skeptikere.Skeptikere endrer svært lite og bryr seg skjeldent nevneverdig om kvalitetskontroller uansett.. Den eneste grunnen til kvalitetskontroll er at noen er skeptiske. Det kan være skeptikere i industrien og på fabrikken som vil kontrollere at produktet holder tilfredsstillende standard. Det kan være skeptikere hos kunden (myndigheter) som vil kontrollere at produsent holder lovnader. Hvis alle vet at produktet er bra er ingen skeptiske og det blir bortkastede penger å bruke tid på kvalitetskontroll. Når du handler forbrukerprodukter, stoler du blindt på produsentens påstander om f.eks. batteritid eller leser du tester og anmeldelser? Jeg tror det er vel så mye en alternativ virkelighetsforståelse som er ute å går. Hvis du virkelig tror at de som driver med kvalitetskontroll på en produksjonslinje av f.eks biler drives av en iboende skepsis til andres arbeid og ikke minst sin egen arbeidsgiver så mangler det noe mellom ørene. De som driver med slik kvalitetskontroll gjør det fordi det er deres arbeidsoppgave som en del av en større helhet og de får betalt for å ha en slik arbeidsoppgave. Noe annet er tull. Skal jeg være en skeptiker og ikke er i stand til å stole på produsentens påstander hvordan kan jeg som skeptiker stole på andres tester og anmeldelser? Dette er i all hovedsak en rekke påstander... Du er forferdelig inkonsistent. 3 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 7. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2018 (endret) Mener du da at de blir betalt eller ansatt av skeptikere mens de ikke er skeptisk selv? For det kan være helt plausibelt. Eller mener du at de vet at produktet et perfekt og at kvalitetskontroll er unødvendig og derfor bruker penger på kvalitetskontroll? Produsentens har økonomisk interesse av å lyve. Hvis du spør en venn derimot om rekkevidden på nye elbilen virkelig er 60 mil så stoler jeg mer på han enn på produsenten. Dette blir en digresjon, poenget et at det et naivt å tro at produsenten er så ærlig som mulig. De sier nøyaktig det de tror fører til høyest salg og gjerne kortsiktig profitt - målet deres er ikke nødvendigvis at du skal komme tilbake som kunde eller at du skal være mest mulig fornøyd. Jeg er ikke inkonsistent, det er heller du og andre som ilegger meg meninger og verdisyn jeg ikke har. Når du ikke vet hva noen mener da kan de sikkert oppleves som "inkonsistent" Endret 7. mars 2018 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Produsentens har økonomisk interesse av å lyve. Dumme produsenter kanskje, men generelt - nei. Den økonomiske og omdømmemessige smellen man som oftest får som følge av alvorlig løgn vil være dyr(se VW). Dessuten er folk flest, også bedriftseiere, stort sett redelige folk som ikke lyver uten videre for å tjene penger. Selv alternativbransjen som spyr ut svada om produktene(steiner som fjerner "negativ energi" fra mat f.eks) tror som oftest selv på det de sier. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 7. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2018 Kan det tenkes du er litt naiv og ikke er klar over hvor mye ulike firma jukser om smått og stort? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Kan det tenkes du er litt naiv og ikke er klar over hvor mye ulike firma jukser om smått og stort? Kan det tenkes du er for skeptisk/misforstår den naturvitenskapelige metode? Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Kan det tenkes du er litt naiv og ikke er klar over hvor mye ulike firma jukser om smått og stort? Nei, jeg har relativt stor erfaring med, og god innsikt i firmaer av en viss størrelse. Men det kan godt tenkes at du er litt paranoid. Er du, onkelen din, broren din, naboen din og kjæresten din svindlere, altså lyver for å skaffe dere penger? Hvis ikke du mener alle gjør det, er det heller ingen grunn til å anta at alle bedriftseiere gjør det - de er folk de også, som naboen din og deg. 1 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 7. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2018 Familiebedrifter har jeg tiltro til men disse blir det stadig færre av. Når du kjøper er produkt - kan du stole på det produsenten oppgir? Kan du stole på målinger produsenten var gjort? Etter min erfaring er produsentene gjerne kreative i fremstilling av eget produkt for at det skal virke bedre enn konkurrentene. Jeg har ikke sagt at de svindler eller gjør noe ulovlig. Men jeg kan påstå at lydnivået til produkt er 0dB eller 50dB - begge deler blir like riktig eller feil avhengig av målemetoden. Du kan påstå et kontraktnivå på en skjerm på 1:1000 eller 1:1000000 - bare å velge hvilke tall du ønsker og lage en målemetode som gir ønsket resultat. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Klart de både svindler og gjør noe ulovlig om de lyver på det de selger.. Alle produsenter med ett snev av seriøsitet tester og sjekker sine egne produkter slik at de er slik de skal være med riktige spesifikasjoner. F.eks er det standarder på hvordan man tester db, jusker man her så svindler man og det kan fort bli dyrt mtp. erstattninger osv. At en EL-Bil er oppgitt til en rekkevidde er også ut fra en standard og ett spessifikt miljø alle produsenter følger. Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 1: Familiebedrifter har jeg tiltro til men disse blir det stadig færre av. 2: Når du kjøper er produkt - kan du stole på det produsenten oppgir? Kan du stole på målinger produsenten var gjort? Etter min erfaring er produsentene gjerne kreative i fremstilling av eget produkt for at det skal virke bedre enn konkurrentene. 3: Jeg har ikke sagt at de svindler eller gjør noe ulovlig. 1: Hvorfor i alle dager skal en bedrift være mer eller mindre tillitsverdig fordi det er familien som eier/jobber der kontra vanlige aksjonærer/ansatte? 2: For alle produkter som krever noen form for minimumskrav(f.eks vaksiner eller kjøkkenkraner) er det ikke produsenten som gjør de oppgitte målinger, det er akkrediterte, uavhengige laboratorier. TÜV og SINTEF Byggforsk er eksempler på slike. De har heller ingen grunn til å lyve, da de får betalt uansett. 3: Jo, det har du - du sa at de lyver for å tjene penger/selge - hvilket er ulovlig. 1 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 7. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2018 (endret) En familiebedrift er gjerne livsverket til noen og de er i større grad opptatt av lokalmiljøet.Min erfaring med familiebedrifter 1: Familiebedrifter har jeg tiltro til men disse blir det stadig færre av. 2: Når du kjøper er produkt - kan du stole på det produsenten oppgir? Kan du stole på målinger produsenten var gjort?Etter min erfaring er produsentene gjerne kreative i fremstilling av eget produkt for at det skal virke bedre enn konkurrentene.3: Jeg har ikke sagt at de svindler eller gjør noe ulovlig. 1: Hvorfor i alle dager skal en bedrift være mer eller mindre tillitsverdig fordi det er familien som eier/jobber der kontra vanlige aksjonærer/ansatte? 2: For alle produkter som krever noen form for minimumskrav(f.eks vaksiner eller kjøkkenkraner) er det ikke produsenten som gjør de oppgitte målinger, det er akkrediterte, uavhengige laboratorier. TÜV og SINTEF Byggforsk er eksempler på slike. De har heller ingen grunn til å lyve, da de får betalt uansett. 3: Jo, det har du - du sa at de lyver for å tjene penger/selge - hvilket er ulovlig. Og dette gjøres fordi man er skeptisk til produsenten Kanskje vi heller skal diskutere hvorfor vi er så skeptiske til produsentene at uavhengige laboratorier må kontrollere produkter og varer? Er det en "føre-var"-holdning eller er det basert på negativ erfaring med å ikke utøve tilstrekkelig kvalitetskontroll på produkter og tjenester? Endret 7. mars 2018 av IntelAmdAti 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Når du sier vaksine-skeptiker, hva mener du egentlig da? Høres ikke ut som det er det samme som det f.eks jeg mener.. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Kanskje på tide å gi opp nå folkens? Åpenbar trolling eller lost case. Anonymous poster hash: e259a...1f8 2 Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Og dette gjøres fordi man er skeptisk til produsenten Igjen bare tøys.. det heter harmonisert standard, det er for å sørge for at alle har de samme minimumskrav i samme marked, og at sikkerheten tilsvarer det man ønsker i et gitt marked. Det har ingenting med skepsis å gjøre - produsenter ønsker EU-standarder hjertelig velkommen, fordi de da kan lage samme produkt til hele Europa - istedet for at alle land har forskjellige krav. Harmoniserte standarder sparer produsenter for masse penger. F.eks kan flytevest A for fly ha én type åpningsmekanisme, mens B har en annen - begge like gode, men hvis det finnes 14 forskjellige mekanismer blir det vanskelig for forbruker og flyvert. Derfor bestemmer EU at alle flytevester på europeiske flyvninger skal utløses med mekanisme X. Hadde Norge valgt Y, Sverige A og Tyskland B måtte regatta lagd 3 forskjellige vester, men med en standard på plass trenger de bare lage én. For å ta et nasjonalt eksempel, hvor greit hadde det vært for forbrukere om alle stikkontakt-leverandører hadde sin egen plugg? Og hadde det ikke vært fint om Europa satt en standard for ladekontakter på mobiler? Apples er ikke dårligere enn USB C, men det hadde vært sabla greit om alle kunne låne lader av hverandre. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 8. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2018 Når du sier vaksine-skeptiker, hva mener du egentlig da? Høres ikke ut som det er det samme som det f.eks jeg mener.. Vi har helt sikkert avvikende definisjoner på hva en "vaksineskeptiker" er, det er jo ikke noe klart definert begrep såvidt jeg kjenner til. Jeg mener jo hele Norges befolkning er vaksineskeptikere siden de takker nei til de fleste vaksiner som finnes på markedet. Barna mine blir mest sannsynlig vaksinert med det legen anbefaler, og ikke med det legen fraråder. Det jeg prøver å få frem er at det er flere nyanser mellom å ta alle vaksiner som finnes og å ta ingen vaksiner. Og det er ulike produsenter med ulike oppskrifter for vaksiner mot samme sykdommer - skal du da ta RotaTeq eller Rotarix? Er disse av sammenlignbar kvalitet eller er det forskjeller på bivirkninger og hvor godt vaksinene er testet/utprøvd? Man vil det beste for sine barn toth, Poenget er at kvalitetskontroller utføres eller igangsettes av noen som er skeptiske og vil kontrollere at produktet holder den standarden som er lovet. Hvis du ikke er skeptisk da godtar du produsentens lovnader uten å kaste bort penger på å dobbelsjekke dem. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 100% av verdens befolkning er jo dermed vaksine-skeptiker, i følge den definisjonen. Fra de som ville sagt nei til 1 million for å ta en enkelt trygg lg gjennomtester vaksine til de som tar vaksiner flere ganger i året... Lenke til kommentar
ikek Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Kanskje på tide å gi opp nå folkens? Åpenbar trolling eller lost case. Anonymous poster hash: e259a...1f8 Det er en mulighet, kanskje en reell mulighet, men det er nå litt artig å ta til motmæle. Per nå heller jeg mot at det er en bruker som har en finurlig virkelighetsforståelse. Mener du da at de blir betalt eller ansatt av skeptikere mens de ikke er skeptisk selv? For det kan være helt plausibelt. Eller mener du at de vet at produktet et perfekt og at kvalitetskontroll er unødvendig og derfor bruker penger på kvalitetskontroll? Produsentens har økonomisk interesse av å lyve. Hvis du spør en venn derimot om rekkevidden på nye elbilen virkelig er 60 mil så stoler jeg mer på han enn på produsenten. Dette blir en digresjon, poenget et at det et naivt å tro at produsenten er så ærlig som mulig. De sier nøyaktig det de tror fører til høyest salg og gjerne kortsiktig profitt - målet deres er ikke nødvendigvis at du skal komme tilbake som kunde eller at du skal være mest mulig fornøyd. Jeg er ikke inkonsistent, det er heller du og andre som ilegger meg meninger og verdisyn jeg ikke har. Når du ikke vet hva noen mener da kan de sikkert oppleves som "inkonsistent" Jeg er av den oppfatning at du er helt blåst hva angår begrepet skeptiker, hvor det kommer fra, hvordan det forholder seg filosofisk og benyttes i en hverdagslig setting. Du hiver det rundt deg som om det er løsningen på alt i denne sammenheng når andre ser på din bruk av det som urimelig om ikke helt feil. Kan det tenkes du er litt naiv og ikke er klar over hvor mye ulike firma jukser om smått og stort? Kan det tenkes at du ikke har økonomisk forståelse ei forståelse for hvilke komplikasjoner det kan medføre for produsenter som bevist feilinformerer om sine produkter? Den juridiske biten alene vil være grunn nok til å være ærlig. Det er en grunn til at selv blant de mest markedsliberale økonomer er det en forståelse for at det må finnes noen reguleringer for at markedsmekanismen skal fungere mot optimalt. Hvorfor eksisterer f.eks DNV? Hvorfor er det ofte produsentene som ønsker å bli sertifisert innenfor en gitt standard? Kanskje fordi det gir dem en konkurransefordel? Til tross for at det koster noen kroner. Til tross for dette finnes det svarte får. Familiebedrifter har jeg tiltro til men disse blir det stadig færre av. Hvorfor skal du tro på familiebedrifter? Hvorfor skal disse ikke ha de samme incentiv til å jukse som andre bedrifter når du har som utgangsposisjon at all kan jukse? Lenke til kommentar
toth Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 toth, Poenget er at kvalitetskontroller utføres eller igangsettes av noen som er skeptiske og vil kontrollere at produktet holder den standarden som er lovet. Hvis du ikke er skeptisk da godtar du produsentens lovnader uten å kaste bort penger på å dobbelsjekke dem.Feil, les posten igjen. Det finnes dog organer som DSB og Mattilsynet som tar stikkprøver. Men det finnes også internt hos produsenter, kvalitetskontroll er en viktig del av produksjon, det er ikke fordi de er skeptiske til egne arbeidere. Jeg foretar selv fabrikkbesøk hos mine leverandører for å se at alt er i orden - å forsikre seg om at alt er på stell er ikke det samme som å være skeptisk. Jeg mistenker at du har særs lite erfaring med produktutvikling og produksjon. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Har selv jobbet som QA Engineer, og ingenting der handlet om skepsis, men snarere kvalitetssikring og dokumentasjon. AmdIntelAti setter bare forskjellige definisjoner fra alle andre, som passer for sitt argument etter at han veit at han har malt seg selv inn i et hjørne, som vanlig - det har han gjort i alle de andre trådene han har deltatt i også - ALT er en konsirasjon, ALT. Og da begynner han med sånt som det her, der han bare diskuterer rundt noen løse definisjoner uten egentlig å diskutere noe som helstLatterlig... Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 8. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2018 Null skeptikere = null kvalitetskontroll. Når du forsikrer deg om at produktet holder avtalt kvalitet så er det fordi du er skeptisk til produksjonsprosessen, du enten vet eller tror at avvik kan forekomme. Til kverulanter kan jeg presisere at du sel ikke trenger å være skeptisk men en eller annen skeptiker har isåfall gitt deg i å oppgave å kontrollere noe.Dersom ingen er skeptiske og alle vet at produktene eller tjenestene holder avtalt standard da er det heller ingen kvalitetskontroll. toth, Nei de kan være skeptiske til maskiner eller underleverandører f.eks..... Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Jeg er skeptisk til at du noensinne har jobbet innenfor kvalitetssikring noen gang 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå