Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen som kan gi råd om vaksiner?

IntelAmdAti

Anbefalte innlegg

Tror du overbefolkningsspørsmålet har med faktisk fysisk plass på jorda?  :huh:

Akkurat, så de ble ikke egentlig kastet ut. Det er snakk om en generell begrensning på inntekter fra utlandet for visse statlige organisasjoner.

Og Gates Foundation har jo tydeligvis fortsatt kontor i India, så det virker som du har bløffet litt igjen, gitt.

Hvorfor må antivaksere alltid lyve? Særlig om Bill Gates. Jeg skjønner det ikke.

Skjønner du det hvis jeg sier at det ikke er noen overbefolkning på planeten?

http://www.nyttnorge.com/overbefolkning-og-matmangel-på-jorda-er-myter.html

Hva har dette med løgnene om Bill Gates å gjøre?

Overbefolkning på planeten? Nei, rent fysisk er det sikkert nok av plass, men når man begynner å se på tilgjengelige ressurser og fordeling av dette opp mot fordeling av befolkningsmassen i verden så er det et litt annet bilde. Enkelte områder er det faktisk overbefolket i forhold til f.eks. tilgjengelige ressurser.

Er det rart det er krig i verden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, du svarer ikke på spørsmålet en gang. Tror du det handler om fysisk plass, eller ikke?  :w00t:

Hva ler du av. Vi har jo enda ikke begynt å snakke om vaksinenes positive sider.  Hvis de finnes da?

Siden vi er inne på logiske brister, Hvorfor vaksinere mot livmorhalskreft til noen som ikke har livmor?

Eller hva frister mer enn å injisere ape-nyre(sv 40) inn i kroppen. 

En merkelig form for syk humor.

Lenke til kommentar

Jeg jobber et sted (land) der vaksiner ikke en gang er i nærheten så utbredt som i Norge - og det er dessverre skal jeg si deg. Jeg kan se forskjellen, personlig. Har du noen gang sett noen med Polio før? 

https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2017/06/28/534403083/mutant-strains-of-polio-vaccine-now-cause-more-paralysis-than-wild-polio

Det står endel om poliovaksiner i linkene i tråden. men jeg tror jeg har sagt mitt i denne tråden.  Dette må kompetente dyrevennlig ta tak i. 

Endret av keelling
Lenke til kommentar

Jeg spurte deg om du hadde sett polio før, ikke om du kunne linke meg en bloggpost  :hrm:

EDIT: Og har du lest det du nettopp postet? Dette omhandler en eller annen vaksine som taes oralt, siden denne er billigere. Det er ikke en gang snakk om de vanlige vaksinene vi får

Ønsker du videre debatt angående polio, eller syns du vi skulle shippet den vanlige polio-vaksinen til den resten av verden også? Hva er farlig med den? 

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsåvidt er jo grunnen til at det nå oppstår flere tilfeller hvor medisinen virker mot sin virkning enn hvor sykdommen oppstår naturlig er jo fordi vaksinen faktisk har virket. Den måten som det blir gjort her oralt fører med seg en større risk enn vanlige vaksiner da virkemåten er annerledes, men i konfliktområder med begrensede mengder helsepersonell som er skikket til å sette vaksiner på en god og sanitær måte er dette det eneste valget de har for å stoppe spredning av denne typen sykdommer, alt står veldig greit i artikkelen keelling poster, men tviler vel kanskje på at han leste mer enn overskriften, ettersom selve artikkelen selv taler i mot hans egne argumentasjoner.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Jeg var kanskje litt streng med den "bloggpost" bemerkingen, men han/hun eier jo ingen form for kildekritikk, og det hadde vært ålreit om vi fikk en skikkelig studie. Uansett, derfor jeg la inn en EDIT, for jeg leste artikkelen jeg også :)

Forsåvidt er jo grunnen til at det nå oppstår flere tilfeller hvor medisinen virker mot sin virkning enn hvor sykdommen oppstår naturlig er jo fordi vaksinen faktisk har virket. Den måten som det blir gjort her oralt fører med seg en større risk enn vanlige vaksiner da virkemåten er annerledes, men i konfliktområder med begrensede mengder helsepersonell som er skikket til å sette vaksiner på en god og sanitær måte er dette det eneste valget de har for å stoppe spredning av denne typen sykdommer, alt står veldig greit i artikkelen keelling poster, men tviler vel kanskje på at han leste mer enn overskriften, ettersom selve artikkelen selv taler i mot hans egne argumentasjoner.

Creighton, White m.fl. nevner diskusjon/argumentasjon på 1800-tallet, ikke ulik den vi har her nå..  

Lenke til kommentar

Jeg jobber et sted (land) der vaksiner ikke en gang er i nærheten så utbredt som i Norge - og det er dessverre skal jeg si deg. Jeg kan se forskjellen, personlig. Har du noen gang sett noen med Polio før?

Det landet har mange problemer, jeg tror ikke mangel på vaksiner er ett av de.

Gi landet tilgang til normal og variert kost, og innlagt rent vann og gode sanitærforhold så kommer du langt.

Om du har kloakk i drikkevannet så er den beste "vaksinen" rent vann, ikke en sprøyte :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gi landet tilgang til normal og variert kost, og innlagt rent vann og gode sanitærforhold så kommer du langt.

Om du har kloakk i drikkevannet så er den beste "vaksinen" rent vann, ikke en sprøyte :)

Det er vel derfor vi ser en comback av tidligere nærmest utryddede sykdommer som meslinger, Kusma og kikhoste i tettknyttede samfunn i USA hvor storparten er anti vaxxere?

Tidligere har anti vaxxerne fått holdt på slik uten store konsekvenser for seg selv eller barna sine men nå har denne syklige og smittsomme tankegangen fått såpass fotfeste i store deler av samfunnene der borte at flokk immuniteten har stoppet å fungere for disse, som i det lange løp kan føre til katastrofale konsekvenser for hele befolkningen.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan mener du at innlagt vann skal kurere og utrydde polio? Skulle tro du aldri hadde satt bena dine utenfor Skandinavia før, for satan så ufattelig ignorant du er   :nei:

Endret av bshagen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

..for satan så ufattelig ignorant du er   :nei:

Nå er det spennende, jeg henter popcorn.

God diskusjon det her. Blusser opp, roer seg ned, blusser opp, roer seg ned. Masse usaklighet, totalt manglende lyst til å danne seg et helhetsbilde i kombinasjon med innspill om faktum og åpenbar empiri.

Ingen kommer til å vinne denne diskusjonen fordi det er ingen som kan påberope seg å sitte med helhetsbildet. Årsaken er at det ikke finnes noen konkret forskning på det hva dagens vaksinasjoner vil gjøre med miljøet, si om 50 år fra nå. Ingen kan heller med sikkerhet si hvordan verden ville se ut dersom kirken hadde vunnet frem på 1800-tallet med sin påstand om at vaksinering var mot guds vilje og dermed burde forbys. Derfor må vi forholde oss til det vi vet, og kan se her og nå.

Demokratiet mener at manges behov trumfer behovet til få. Ja, vi vet at det følger bivirkninger av vaksinasjoner, men de aller fleste er villige til å akseptere oddsen for at just en selv skal falle ned i sekken med livsvarige vaksinasjonsettervirkningsplager.

Vi er forresten villige til å på andre områder godta langt dårligere odds med dødelige konsekvenser, både med og uten at demokratiet står i fare.

Konklusjonen er derfor at vaksinering, selv med alle bakdeler, handler om samfunnsøkonomi. Det vil si både ut fra et mikro- og et makroøkonomisk perspektiv. Således om hvorvidt man ønsker å bidra konstruktivt eller destruktivt til samfunnet, også globalt.

Det er etter mitt syn en menneskelig plikt å bidra til TS sitt utopiske ønske om gode sanitære forhold globalt, men også å bidra til å utrydde sykdom i påvente at vi får til saniteten, da med de beste verktøyene vi har for hånden.

Jeg betaler gledelig mer skatt til uføretrygd for de vaksinasjonsrammede, mot at jeg og min familie ikke rammes av smittsomme lidelser.

Endret av Skandinav
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden vi er inne på logiske brister, Hvorfor vaksinere mot livmorhalskreft til noen som ikke har livmor?

Siden du snakker om logiske brister: Man vaksinerer ikke mot livmorhalskreft, man vaksinerer mot HPV. HPV kan gi livmorhalskreft, men også kreft andre steder, blant annet svelg og penis. Og for det andre gir vaksiner til både gutter og jenter bedre beskyttelse.
Lenke til kommentar

Siden du snakker om logiske brister: Man vaksinerer ikke mot livmorhalskreft, man vaksinerer mot HPV. HPV kan gi livmorhalskreft, men også kreft andre steder, blant annet svelg og penis. Og for det andre gir vaksiner til både gutter og jenter bedre beskyttelse.

For ikke å glemme at ved å vaksinere gutter også, så reduseres sjansen for spredningen av viruset dramatisk. Vaksinen er ingen 100% garanti mot HPV-viruset, og ved å vaksinere 100% av befolkningen er den mye mer effektiv enn ved å vaksinere 50%.

Hvor er den logiske bristen i det?

Lenke til kommentar

Ignorant er en ganske presis beskrivelse på vaksinemotstandere ja.

De fornekter fakta som er bevist og etterprøvd utallige ganger, samt forfekter tull som at det er rent vann og kosthold som har utryddet sykdommer som polio.

Jeg tror jeg vet hvorfor så mange leger fraråder enkelte vaksiner, kanskje det er fordi de vet litt mer om vaksiner enn folk flest? :-)

Det er ikke alltid folk flest har rett, skal man gjøre det riktige bør man enten holde det hemmelig eller akseptere stigmatisering som følger.

Jeg har ikke sett noen studier som viser at vaksinerte barn har bedre helse enn uvaksinerte, eller at vaksiner reduserer risiko for død. Mye jeg har sett tyder på at det er gunstigst med så få doser vaksiner som mulig.

Barnehelsen i Norge er blant verdens beste, og Norge har lav vaksinasjonsdekning (relativt få sykdommer vi blir vaksinert mot).

Hvorfor er det landene med best vaksinasjonsdekning som har dårligst barnehelse? Det er jo litt rart? :)

Jeg skal lage en graf i morgen som viser hva jeg tror er folk sine forventninger og hva jeg tror er realiteten. Jeg mener å kunne bevise påstanden med 100% sikkerhet, og håper det kan bidra til en debatt om hva som er optimalt antall doser for barn. Er det 0 doser, 1, 10, 60 eller 100+ doser? Kan det bli for mye av det gode?

I USA anbefales det at innbyggere tar noe rundt 200 doser med vaksiner i løpet av livet. Tallet vil trolig bare fortsette å øke inntil vaksineskeptikere blir hørt.

Likevel er folkehelsen i USA svært dårlig.

Hva tror dere vil hjelpe mest der borte? Dobling av antall vaksinedoser til 400, eller halvering ned til 100 doser? :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...