keelling Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Du omgår fortsatt spørsmålet. Har det skjedd en dramatisk forbedring av sanitære forhold i Norge i løpet av de siste fem årene? Ja eller nei? Hvorfor risikere bivirkninger av en vaksine for en sykdom som ikke er farlig? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 12. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2018 Du omgår fortsatt spørsmålet. Har det skjedd en dramatisk forbedring av sanitære forhold i Norge i løpet av de siste fem årene? Ja eller nei? Noen påstår at virkningen av vaksiner kan være overdrevet. Men dette er helt umulig dersom ikke sanitærforholdene i Norge har bedret seg dramatisk de siste 5 årene..... Tror vi skal la den synke inn litt, slik at det er mulig å venne seg til logikken.. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Du omgår fortsatt spørsmålet. Har det skjedd en dramatisk forbedring av sanitære forhold i Norge i løpet av de siste fem årene? Ja eller nei? Hvorfor risikere bivirkninger av en vaksine for en sykdom som ikke er farlig? Hvorfor risikere sykdommen når en har en vaksine som ikke er farlig? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 12. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2018 Du omgår fortsatt spørsmålet. Har det skjedd en dramatisk forbedring av sanitære forhold i Norge i løpet av de siste fem årene? Ja eller nei? Hvorfor risikere bivirkninger av en vaksine for en sykdom som ikke er farlig? Det samme sa legen jeg pratet med, han var ikke spesielt positiv til det han kalte "komfortvaksinering". Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 12. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2018 Norge innførte en ny vaksine i fjor forresten, produsert i Kina og billigere enn den forrige varianten. Under "særlig overvåkning" av Folkehelsteinstituttet.Jeg vet ikke hvor mange tusen barn som ble injisert med den i fjor, vi får krysse fingrene og håpe det går bra Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Har du lest hva "under særlig overvåking" betyr? Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 (endret) H*n har fått det påpekt x antall ganger i tråden, men vitenskapelige fakta har aldri satt en stopper for vaksinemotstandere, ikke så mye å legge så mye energi i Endret 12. januar 2018 av Evil-Duck 3 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 12. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2018 Har du lest hva "under særlig overvåking" betyr? Det betyr ihvertfall at jeg heller ville valgt en vaksine som har passert dette stadiet og blitt godkjent. Når pris vektlegges over kvalitet, effektivitet og sikkerhet da får du slike tilstander. Og vi er tilbake til poenget med denne tråden, mange vet ikke at det finnes flere vaksiner for de samme sykdommene og at det er forskjeller på pris og kvalitet blant disse. Jeg tenker det er greit å vite hva man vaksinerer barna mot, jeg syntes det er uansvarlig å injisere de med første og beste gratisdoser man får tak i. Jeg har ikke tenkt å la mine barn være forsøkskaniner for eksperimentelle billig-vaksiner. Og de kjører heller ikke rundt i et bilsete fra europris, på noen områder er kvalitet så mye viktigere enn lav-pris Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 (endret) Men du vet altså ikke hva det betyr? Har ikke det noe å si? Er forresten pris det samme som kvalitet? Endret 12. januar 2018 av aklla Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Man kan stille spørsmålstegn ved kognitive evner når det gjelder å forstå ting som dose-respons, forstå smitteveier, hvorfor ikke antibiotika hjelper mot vaksinesykdommer, hva under særlig overvåkning betyr. Det er greit å ikke forstå, bare spør, så får du svar Når enkelte nærmest gjentar det samme sprøytet på auto-repeat så får jeg inntrykk av at den enkelte kanskje er litt enkel. Ikke noe galt med det, men greit å vite for diskusjonens skyld og hvordan man skal ordlegge seg for at alle kan forstå Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 12. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2018 Men du vet altså ikke hva det betyr? Har ikke det noe å si? Hvis en forelder ønsket å vaksinere barna sine utelukkende med vaksiner som var "under særlig overvåkning" - hva sier det om forelderen? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Dn glup forelder ville sjekket ut hva det betyr Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 12. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2018 (endret) Dn glup forelder ville sjekket ut hva det betyr Hvis UDI fraråder å reise til et land så pleier det ikke å være fordi hotellene har fått for gode tilbakemeldinger på TripAdvisor Uansett, jeg ville bare gjøre oppmerksom på at det finnes mange vaksiner mot de samme sykdommene og disse kan ha ulik kvalitet og pris. Uten å si noe negativt om barnevaksinasjonsprogrammet så finnes det altså alternativer, så får foreldre selv velge om de ønsker å bruke tusenlapper på andre vaksiner eller bruke det de får gratis. Endret 12. januar 2018 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Om Folkehelsteinstituttet hasde frarådet vaksinen ville det vært dumt ja, men det gjør de jo ikke.. Lenke til kommentar
toth Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Dn glup forelder ville sjekket ut hva det betyr Hvis UDI fraråder å reise til et land så pleier det ikke å være fordi hotellene har fått for gode tilbakemeldinger på TripAdvisor Uansett, jeg ville bare gjøre oppmerksom på at det finnes mange vaksiner mot de samme sykdommene og disse kan ha ulik kvalitet og pris. Uten å si noe negativt om barnevaksinasjonsprogrammet så finnes det altså alternativer, så får foreldre selv velge om de ønsker å bruke tusenlapper på andre vaksiner eller bruke det de får gratis. Jeg tror vaksiner sin rolle i å utrydde sykdommer kan være overdrevet. Før i tiden rant kloakken gjennom gatene, det fantes verken kjøleskap eller "best før" merking på matvarer. Sanitærforhold var elendige, også der maten ble produsert. Vannkvaliteten var heller ikke på dagens nivå, og det fantes ikke antibiotika. Det er ikke rart folk var sykere før :-) Så nå som meslinger og kikhoste kommer tilbake for fullt og dreper barn i antivax-kretser, så er det fordi de ikke vasker seg og kjøleskapene deres er i stykker? Hvorfor vil du ikke svare på dette, IntelAmdAti? Hvis du skal delta i en diskusjon, hvor du kommer med påstander, ja så er du pent nødt å svare på oppfølgingsspørsmålene. Hvis ikke har du fint lite her å gjøre, da kan du heller utbasunere påstandene dine på twitter eller som facebook-innlegg og be om at ingen kommenterer. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 12. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2018 Dn glup forelder ville sjekket ut hva det betyr Hvis UDI fraråder å reise til et land så pleier det ikke å være fordi hotellene har fått for gode tilbakemeldinger på TripAdvisor Uansett, jeg ville bare gjøre oppmerksom på at det finnes mange vaksiner mot de samme sykdommene og disse kan ha ulik kvalitet og pris. Uten å si noe negativt om barnevaksinasjonsprogrammet så finnes det altså alternativer, så får foreldre selv velge om de ønsker å bruke tusenlapper på andre vaksiner eller bruke det de får gratis. Jeg tror vaksiner sin rolle i å utrydde sykdommer kan være overdrevet. Før i tiden rant kloakken gjennom gatene, det fantes verken kjøleskap eller "best før" merking på matvarer. Sanitærforhold var elendige, også der maten ble produsert. Vannkvaliteten var heller ikke på dagens nivå, og det fantes ikke antibiotika. Det er ikke rart folk var sykere før :-) Så nå som meslinger og kikhoste kommer tilbake for fullt og dreper barn i antivax-kretser, så er det fordi de ikke vasker seg og kjøleskapene deres er i stykker? Hvorfor vil du ikke svare på dette, IntelAmdAti? Hvis du skal delta i en diskusjon, hvor du kommer med påstander, ja så er du pent nødt å svare på oppfølgingsspørsmålene. Hvis ikke har du fint lite her å gjøre, da kan du heller utbasunere påstandene dine på twitter eller som facebook-innlegg og be om at ingen kommenterer. Du kan kommentere så mye du vil, det er sikkert helt i orden Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Hvordan vurderer du hvilke vaksiner som er best? Hvilke kriterier legger du til grunn? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 12. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2018 Hvordan vurderer du hvilke vaksiner som er best? Hvilke kriterier legger du til grunn? Det spørs hvem du spør. Når Norge handler inn vaksiner vektlegges gjerne pris med 60% og kvalitet med 40%. Innunder kvalitet går effektivitet og sikkerhet. Men om du skulle vaksinert deg selv eller dine barn så vil du kanskje vektlegge kvalitet litt mer? Når folk kjøper nye biler så sorterer de ikke på pris på finn.no og velger den billigste, man vil gjerne ha kvalitet som varer og er trafikksikkert og komfortabelt. Men staten vektlegger gjerne pris over kvalitet slik at billigste anbud vinner. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Hvordan vet du hvilke vaksiner som er best IntelAmdAti. Er det slik at dyr vaksine er best? Eller har du andre kriterier, i så fall hvilke? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Jeg brukte ca 5k på vaksiner for noen år siden, de må jo være kjempegode Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå