Gå til innhold

Forvirring rundt OEM lisenser, retail og fullversjon av Windows på lovlig vis

Anbefalte innlegg

Jeg har en Mac maskin men trenger å kjøre Windows-programmer på den en sjelden gang, noe som er fullt mulig via "Bootcamp" programmet. Men da trenger man å installere Windows så klart.

Siden de aller fleste PC eiere får Windows installert på maskinen da de kjøper den er jeg i en litt annen kategori og må kjøpe Windows fra bunnen av. Jeg ser at Windows 10 Home koster rundt tusenlappen, men på Finn er det mange som selger både OEM og retail lisenser for et par hundrelapper som selvsagt er fristende, men jeg ønsker å gjøre det lovlig.

Det påstås at dette er lovlig ettersom OEM versjoner (som jeg har forstått det) er installasjons-DVDer som følger med en PC for å kunne re-installere om nødvendig, med den samme lisensen, men jeg mener å ha forstått at denne kun kan installeres på akkurat samme maskinvare (Microsoft sjekker dette ved installering) slik at samme lisens ikke kan brukes på en annen fysisk maskin. Stemmer det?

Dessuten leste jeg her på Microsoft sitt eget forum at det ikke er lov å overføre denne lisensen til en annen maskin enn den opprinnelig ble installert på, selv om maskinen ikke lenger finnes eller brukes.

Så da virker det som salg av OEM lisenser faktisk er ulovlig selv om selgere på Finn virker å påstå det motsatte i deres annonser....

Noen Finn-selgere tilbyr også "retail" versjoner for litt mer -hva er dette?

For å oppsummere: jeg ønsker å kjøpe Windows lovlig til en rimelig penge og kan godt ha en eldre versjon (programvaren jeg skal bruke fungerer fra Windows 2000 og oppover) -er det mulig å få tak i dette på lovlig vis eller er eneste måten å betale tusenlappen for Windows 10 Home?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det ikke lenger WIndows i OEM som selges med nye PCer, men en spesiell volumlisens som produsentene kjøper for en lav pris. - Den "nye" OEM-lisensen får du kjøpt på f.eks komplett og den koster ikke så mye mindre enn en retail lisens (den eneste forskjellen på retail og OEM er som du vet stort sett at du får lov til å flytte den til en ny PC)

Det som skjer med disse lisensene er to ting.

1. Når firmaer kjøper PCer og oppgraderer de til Professional eller Enterprise via volumlisensiering så er volumlisensene en oppgradering til den lisensen som ble kjøpt med PCen. - Volumlisensen er ikke gyldig uten fabrikk-lisensen som ligger i bunnen, og når man oppgraderer PCen så bli derfor denne "brukt opp". - Men, her er det ingen sjekk. - Nøkkelen som finnes i PCen vil fortsatt være uaktivert, og kan brukes påny.

I praksis vil det si at brukes en slik nøkkel omigjen vil både den "nye" PCen og PCen som opprinnelig hadde lisensen og nå har en volum-lisens få ugyldig lisens - men det vil altså virke.

Dette åpner jo for at utro tjenere i store firmaer som har mange PCer kan samle inn fabrikk-nøklene og selge de videre.

2. Microsoft kjører masse ulike programmer rettet mot sertifisering, opplæring osv der man får tilgang til "gratis" programvare. - Denne programvaren kan være alt fra Windows til Office og server-lisenser, og har spesielle betingelser knyttet til seg. - F.eks at de ikke kan benyttes i produksjonsmiljøer, at de ikke kan brukes av andre enn den som har registrert kontoen osv. - Når du kjøper lisenser i løsvekt på nettet er det ofte disse lisensene som blir solgt. - Hvis du f.eks finner noen som selger Windows Enterprise eller Office Pro Plus så er det garantert slike ulovlige lisenser, fordi Enterprise og Pro Plus versjonen selges kun gjennom Volumlisensavtaler. (Windows Enterprise-lisensen er forøvrig uansett ikke gyldig uten en aktiv vedlikeholdsavtale og fabrikklisens i bunnen som nevnt over)

Så i 99% av tilfellene er ikke disse lisensene gyldige, og jeg ser ingen grunn til å betale enellerannen luring for å få en nøkkel som virker. - Lisensmessig er det ikke noe annerledes å kjøre en aktiverings-crack som også finnes.

Når det gjelder Windows 10 er det jo fortsatt enkelt å "trikse" seg til en gratislisens, så jeg ville heller valgt den veien.

Lenke til kommentar

Takk for forklaringen.

Så konklusjonen er at å kjøpe en billig OEM lisens på f.eks. Finn i bunn og grunn er ulovlig (selv om det fungerer)?

I punkt 2 i svaret ditt; henviser du til "retail" lisenser som selges videre (også bla. på Finn)? Dette høres også ulovlig ut.

Hva mener du med å trikse seg til en gratislisens for Windows 10? Lete seg frem til gratis lisensnøkler på nettet?

Jeg har lyst til å gjøre dette på lovlig vis, men som sagt trenger jeg ikke den aller siste Windows versjonen. Selges fortsatt eldre versjoner i enkelte butikker til en billig penge (jeg har ikke funnet noe så langt i legitime, vanlige norske databutikker/nettbutikker), eller tillater ikke Microsoft at noe annet enn den siste versjonen er i salg?

Lenke til kommentar

Takk for forklaringen.

Så konklusjonen er at å kjøpe en billig OEM lisens på f.eks. Finn i bunn og grunn er ulovlig (selv om det fungerer)?

I punkt 2 i svaret ditt; henviser du til "retail" lisenser som selges videre (også bla. på Finn)? Dette høres også ulovlig ut.

Hva mener du med å trikse seg til en gratislisens for Windows 10? Lete seg frem til gratis lisensnøkler på nettet?

Jeg har lyst til å gjøre dette på lovlig vis, men som sagt trenger jeg ikke den aller siste Windows versjonen. Selges fortsatt eldre versjoner i enkelte butikker til en billig penge (jeg har ikke funnet noe så langt i legitime, vanlige norske databutikker/nettbutikker), eller tillater ikke Microsoft at noe annet enn den siste versjonen er i salg?

Det er ikke ulovlig, men du får ingen gyldig lisens (og selgeren gjør noe ulovlig)

For at en OEM-lisens skal være lovlig/gyldig skal den leveres med holografisk klistremerke som du kan klistre på PCen den skal knyttes til. - Volumlisenser har du uansett ikke tilgang til som privatperson (vel du har det men må kjøpe et minimum antall lisenser og tegne volumavtale) - Retail lisenser sier seg selv, men da skal de komme med en skikkelig pakke og USB-stick eller DVD for installering hvsi de er nye (men brukte Retail lisenser er tillatt å videreelge så vidt jeg vet - men da må den jo tas ut av bruk der den var)

Microsoft begrenser ikke salget av gamle gyldige lisenser som er i markedet, men en kombinasjon av at distributørene antagelig kan levere de tilbake når det kommer ny versjon og at de jo gjerne tømmer lagrene før ny versjon gjør at det etter en stund ikke er i vanlig salg.

Når det gjelder å installere gratis W10 så har jeg vært borti at det går helt fint å bare aktivere den noen ganger, tror det har litt med hvilket installasjonsmedie man bruker, eller så må man evt installere en Windows 7-8-8.1 og oppgradere gratis (som fortsatt er mulig)

Har ikke forsøkt dette på Mac, så jeg vet ikke hvordan det vil fungere der. - Og litt avhengig av behovet ditt så kan du jo kjøre den uaktivert ... https://www.howtogeek.com/244678/you-dont-need-a-product-key-to-install-and-use-windows-10/

Lenke til kommentar

Den lenken var jo veldig interessant.

Men samtidig merkelig at Microsoft gjør det fullt mulig å bruke et operativsystem gratis som det ellers koster tusenlappen å få kjøpt. Hva er greia her?

Jeg kjører foreløpig en gratis 30 dagers prøvemodus av Windows 7 via Bootcamp på Mac'n min, noe som også er fullt lovlig. Er også fullt mulig å utvide denne prøvemodusen til 120 dager (4 mnd.), men så er det vel over.

Lenke til kommentar

Den lenken var jo veldig interessant.

Men samtidig merkelig at Microsoft gjør det fullt mulig å bruke et operativsystem gratis som det ellers koster tusenlappen å få kjøpt. Hva er greia her?

Jeg kjører foreløpig en gratis 30 dagers prøvemodus av Windows 7 via Bootcamp på Mac'n min, noe som også er fullt lovlig. Er også fullt mulig å utvide denne prøvemodusen til 120 dager (4 mnd.), men så er det vel over.

Greia er at de gikk på en smell med Windows 8, og måtte gjøre noe for å få folk til å oppgradere fra Windows 7. - Samtidig så endret de totalt fokus for hva de skal tjene penger på fra programvarepakker til (sky)tjenester.

Etter 120dager vil den begynne å mase om aktivering så vidt jeg vet, men det skjer egentlig ikke noe annet enn at du får en påminnelse nå og da hvis den artikkelen er rett.

Lenke til kommentar

Et siste spørsmål: hvilken Windows versjon ville du anbefalt om jeg egentlig bare trenger det til å kjøre ett program, og der jeg utenom dette programmet egentlig ikke skal ha noe spesielt med Windows å gjøre, annet enn å åpne/lagre filer?

Veldig greit å ikke fylle opp harddisken min med fullt av ting jeg ikke trenger. Og da er det vel kanskje "home" utgavene som også gjelder, uansett Windows versjon?

Lenke til kommentar

Ikke stort annet enn å åpne/lagre filer utenom å kjøre dette programmet (som kun fungerer i Windows, og jeg har Mac, derfor har jeg heller ingen Windows fra før av).

Trodde "Professional" tok mye mer plass enn "Home" pga. ekstra funksjoner og tilhørende programvare, men greit å vite.

Programmet ovenfor kjører i Windows 2000, XP, 2003, 2008, Vista, 7, 8 eller 10.

Til dette bruket, hva tar minst plass og fungerer fortsatt greit?

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Om du heller vil bruke Linux og dermed slippe helt unna lisensstyret mv., så finner du et program for å kontrollere MiniPRO TL866xx serien her: https://github.com/vdudouyt/minipro

Eventuelt så kan du også bruke offisielt program i Wine.

Dersom du skulle behøve hjelp med å komme i gang så besøker du forumets Linux-kategori hvor du finner mange vennlige og kunnskapsrike hoder! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok samme programmet som jeg lastet ned og installerte for Mac'n (Mac OSX er jo i bunnen UNIX), men det var et terminalbasert program, noe jeg syns kompliserer en del mer.

Jeg har også prøvd Wine, men programmet fungerte ikke der, så jeg må nok ha en eller annen Windows.

Microsoft gjør hele greia ganske forvirrende når man kan laste ned ISO filer av installasjons-CDene og bruke dem i "trial" modus ubegrenset smat noe tilsvarende med Windows 10. Men ting ble betraktlig klarere med svarene i denne tråden, så jeg takker for det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...