Odd R. Valmot Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Kan gjøre fossil gass mye mer interessant.Vil lage hydrogen av metangass uten CO2-utslipp (Ekstra) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 (endret) Beklager at jeg ikke har lest artikkelen grunnet betalingsmur, selv om jeg betaler for TU-bladet via fagforeningsmedlemskapet.Å produsere hydrogen av metan gir nødvendigvis karbon. Spørsmålet er hvor karbonet blir av dersom det ikke blir til CO2. Jeg ser tre muligheter:- Det blir til CO2 likevel men håndteres på ett eller annet vis (kanskje som trykkgass for økt oljeutvinning i oljereservoar, slik at vi får pumpet opp mer forbrenningsklart karbon)- Det blir til CO2 likevel men trylles vekk med kreative regnemetoder og hvitvaskes med bullshitbingoordet karbonnøytralt- Det forblir karbon i fast form, noe som reduserer energiutbyttet av metanet vesentlig. (ca halvering om jeg husker rett) Endret 21. august 2017 av Simen1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Kan heller ikke lese artikkelen selv om jeg allerede betaler medlemsavgiften hver måned. Men jeg husker denne her: http://www.kit.edu/kit/english/pi_2015_139_crack-it-energy-from-a-fossil-fuel-without-carbon-di-oxide.php Stikkord som sikkert bør googles i denne sammenhengen er "methane cracking" Men Simens 3dje punkt er liksom patetisk - eller hva jeg skal kalle det: å 'klage' over at du ikke får ut energien fra C-forbrenning når man ellers klager over at C forbrennes. Det betyr bare at han prøver å finne negative aspekter UANSETT. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Punkt 3 er ikke en klage, bare til opplysning og komplettering av valgmulighetene. Personlig mener jeg det er det eneste av de tre punktene som har reell klimaeffekt. De andre to er dårlige påskudd for å slippe ut CO2 likevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå