Civilix Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Dere her som har Elbil som dere bruker til daglig, hvor mye batteri(i %) bruker dere hver dag? Hvor stort batteriet er eller hvor lang veien er trenger ikke nevnes, ønsker bare å vite hvor mye dere bruker det batteriet dere har i jobb/butikk pendlingen. Fint å få data for sommer og vinter også. Nå har jeg hybrid, men daglig brukes den som elbil, så her er mine data for å starte; Sommer: 15-20% hver dag Vinter: 35-40% hver dag Hvis du bruker mer enn ett fulladet batteri om dagen skriver du bare over 100%, for eksempel 65% til jobb, hvor du lader og så 65% hjem så skriver du 130%. Lenke til kommentar
avo Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Sommer 50ish % (90 - 40%) Vinter 55-60 % (90 - 30-35%) Basert på 100km hver vei. TMS 90D. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 (endret) Bruker rundt 10~15% sånn jevnt over. Skal dog begynne å pendle litt lengre til jobb i vinter, da blir det vell fort 25%ish vill jeg tenke meg Endret 21. august 2017 av Salvesen. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Audi A3 E-tron 2017: Sommer: 60-65% Vinter: Tilnærmet 100% (noen dager kilometer til overs, noen dager starter bensinmotoren rett jeg parkerer). Har ikke fylt bensin siden mars. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Hvorfor i %?, når de fleste Elbiler har forskjellig størrelse på batteriet så vil denne statistikken ikke gi noen mening Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Hvorfor i %?, når de fleste Elbiler har forskjellig størrelse på batteriet så vil denne statistikken ikke gi noen mening Poenget er vell kanskje å se om de fleste klarer seg med det de har, eller om rekkeviddeviddeangst er reelt i hverdagen. Men jeg er enig i at det er noe lite info det her. Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Jeg synes det er en interessant vinkling. Dersom % er lav, så kan det fortelle at folk har en ubegrunnet rekkeviddeangst. Dersom % er høy, så kan det bety at folk har en reell begrensning pga lite batteri/ få ladepunkter. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Vinter bruker jeg 10-20%, sommer ca 5-15% hver dag. Tesla Model S60. Kjører ca 3 mil i snitt hver dag, mer i feriene, mindre om vinteren. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Sommer: 40%, Bergensvinter: 50 % Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Jeg synes det er en interessant vinkling. Dersom % er lav, så kan det fortelle at folk har en ubegrunnet rekkeviddeangst. Dersom % er høy, så kan det bety at folk har en reell begrensning pga lite batteri/ få ladepunkter. nja, njo Men da er det en fordel at folk også legger til hvor langt de kjører Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 25% om sommeren, 30% om vinteren. Lader bilen på jobben ellers hadde daglig forbruk vært det dobbelte (Sommer 50%, vinter 60%). Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 22. august 2017 Forfatter Del Skrevet 22. august 2017 Hvorfor i %?, når de fleste Elbiler har forskjellig størrelse på batteriet så vil denne statistikken ikke gi noen mening Poenget er vell kanskje å se om de fleste klarer seg med det de har, eller om rekkeviddeviddeangst er reelt i hverdagen. Men jeg er enig i at det er noe lite info det her. Poenget er valget mennesker tar og ikke bilenes muligheter, om "overbooking" av kapasitet er noe som skjer og hvor mye forbruk folk i praksis er komfortable med i det daglige. Hvor stort batteri bilen til nordmenn har er det statistikk på allerede, så derfor vil jeg heller vite hvor mye av det batteriet som blir brukt. Som nevnt av Ketil_H gir det jo også litt svar på rekkeviddeangst, og hvor mye denne eksisterer blant de som kjøper elbil. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Jepp. 150 km hver dag * 200 arbeidsdager pr år = 30000 km tilgjengelig pr år + kjøring helger og ferier. Min Leaf går ca 16000 km på et år. Er sikkert bare 5% av bilparken som går mer enn 30000 km på et år. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Har en Leaf 15`modell. bruker 15-25% av batteriet hver dag. Setter den på lading hver kveld. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 (endret) rundt 50%+, til bomfri pendling brukes vanligvis en eldre bensinbil som skal slites ut før det sannsynligvis blir en nyere elektrisk med litt større batterikapasitet (renault zoe ser mest aktuell ut, dvs den nyere 400 km modellen)... her deler familien på en trilling som småturer osv stort sett gjøres unna med, men siden denne er ofte opptatt så for min del har det blitt mye bensin i det siste. når jeg får sjangs til å bruke elbilen, så er (stort sett) 90% av batteriet brukt i slutten på dagen. campingvogn er en av grunnene til at jeg fortsatt bruker bensin. Endret 27. august 2017 av marius77 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Jepp. 150 km hver dag * 200 arbeidsdager pr år = 30000 km tilgjengelig pr år + kjøring helger og ferier. Min Leaf går ca 16000 km på et år. Er sikkert bare 5% av bilparken som går mer enn 30000 km på et år. helst skal jo elbilen gå så mye som mulig og være den som stort sett brukes så fremt batterikapasiteten tillater det, problemet her er timing og at folk ofte er borte samtidig. til din bruk er jo elbilen i sitt ess. Lenke til kommentar
avo Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Hvorfor i %?, når de fleste Elbiler har forskjellig størrelse på batteriet så vil denne statistikken ikke gi noen meningPoenget er vell kanskje å se om de fleste klarer seg med det de har, eller om rekkeviddeviddeangst er reelt i hverdagen. Men jeg er enig i at det er noe lite info det her. Poenget er valget mennesker tar og ikke bilenes muligheter, om "overbooking" av kapasitet er noe som skjer og hvor mye forbruk folk i praksis er komfortable med i det daglige. Hvor stort batteri bilen til nordmenn har er det statistikk på allerede, så derfor vil jeg heller vite hvor mye av det batteriet som blir brukt. Som nevnt av Ketil_H gir det jo også litt svar på rekkeviddeangst, og hvor mye denne eksisterer blant de som kjøper elbil. Det er jo ofte en vesentlig forskjell på hva man mener å trenge og hva man faktisk bruker. For min del var kravet til rekkevidde at det skulle holde t/r jobb, uten å lade på jobb, og det også en kald vinterdag med mye kø og snø på slutten av batterigarantien. Med "full tank" på elbil hver morgen, er rekkeviddeangst har jeg ikke, men det er jo en liten plage både med bensinbil når nåla kryper nedover, og på langtur med elbil når bilen vil stoppe for strøm rett som det er. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Sommer ca 50% Vinter ca 80% Leaf 2012 Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 (endret) Bruker 18-25 prosent sommer og 35-40 på vinter med normal kjøring på motorvei Endret 28. august 2017 av Christoffero89 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Sommer: 40-50% Vinter: Ikke hatt den så lenge enda Leaf 2014 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå