Gå til innhold

Samsung Galaxy S9/S9+


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

S9 

 

Jeg lader trådløst på jobb. Noen ganger gir telefonen fra seg to høye "bip" lyder under lading. Det er ikke den samme lyden som når man kobler til lader / lading starter, den er mye lysere. 

 

Prøvde å google litt men finner ikke noe fornuftig.. noen som vet hva dette er? Telefonen blir jo veldig varm under trådløs lading, kan det være noe varsel om overoppheting? 

Lenke til kommentar

Noe nfc kort i nærheten av telefonen?

 

Nei.

 

Vet ikke om denne appen også kan vise hvilken app som lagde lyd, kanskje verdt å sjekke:

https://galaxystore.samsung.com/detail/com.samsung.android.app.goodcatch

 

Jeg kan jo sjekke det ut, men jeg er 99.74% sikker på at det ikke er en bestemt app som lager denne lyden. Den kommer bare når jeg lader trådløst og høres mer ut som en form for advarsel.

Lenke til kommentar

Varselet genereres fortsatt av en app, da sannsynligvis en systemapp. Hvis du er "nerdete", kan du kjøre logging mens telefonen lader og notere ned tidspunkt for lyden og deretter sjekke loggen for tidspunktet.

 

1. last ned seneste adb: https://dl.google.com/android/repository/platform-tools-latest-windows.zip

2. slå på utviklerinnstillingene på telefonen ved å trykke 5 ganger på byggnummeret i "om telefonen" > "programvare" og deretter slå på usb feilsøking

3. kjør kommando "adb devices" og påse at PCen er klarert for tilkobling (godkjenn på telefonen, telefonen kommer da opp som autorisert med et navn)

4. kjør kommando "adb logcat -b system -b main -b radio -v time > adb_log.txt", dette dumper loggen fortløpende til en tekstfil i stien til der du kjører kommandoen

5. reproduser problemet, noter tidspunkt

6. koble fra kabelen for å enkelt stoppe loggingen

7. sjekk loggen i tidspunktet fra punkt 5 (det er svært mye som skjer på kort tid i en telefon, så det er litt detektivarbeid, spesielt dersom man ikke har erfaring med programvareutvikling)

 

https://developer.android.com/studio/command-line/adb

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Varselet genereres fortsatt av en app, da sannsynligvis en systemapp. Hvis du er "nerdete", kan du kjøre logging mens telefonen lader og notere ned tidspunkt for lyden og deretter sjekke loggen for tidspunktet.

 

1. last ned seneste adb: https://dl.google.com/android/repository/platform-tools-latest-windows.zip

2. slå på utviklerinnstillingene på telefonen ved å trykke 5 ganger på byggnummeret i "om telefonen" > "programvare" og deretter slå på usb feilsøking

3. kjør kommando "adb devices" og påse at PCen er klarert for tilkobling (godkjenn på telefonen, telefonen kommer da opp som autorisert med et navn)

4. kjør kommando "adb logcat -b system -b main -b radio -v time > adb_log.txt", dette dumper loggen fortløpende til en tekstfil i stien til der du kjører kommandoen

5. reproduser problemet, noter tidspunkt

6. koble fra kabelen for å enkelt stoppe loggingen

7. sjekk loggen i tidspunktet fra punkt 5 (det er svært mye som skjer på kort tid i en telefon, så det er litt detektivarbeid, spesielt dersom man ikke har erfaring med programvareutvikling)

 

https://developer.android.com/studio/command-line/adb

Takk! Leste gjennom oppskriften din og jeg får til det der. Litt mye styr da.. får se om jeg gidder, det er jo ikke noe "problem" i og for seg. Telefonen virker som normalt den. Lurte bare litt på hva den lyden var. Hvis nysgjerrigheten tar overhånd så vet jeg hva jeg gjør.. :)

Lenke til kommentar

Når jeg prøver å sjekke programvareoppdatering manuelt så grubler den lenge på "ser etter oppdateringer..." før den kommer med meldingen; Kunne ikke laste ned oppdatering. Kan ikke oppdatere programvaren. Det oppstod en nettverks- eller serverfeil. Prøv på nytt senere.

 

Andre som har opplevd dette?

Lenke til kommentar

Når jeg prøver å sjekke programvareoppdatering manuelt så grubler den lenge på "ser etter oppdateringer..." før den kommer med meldingen; Kunne ikke laste ned oppdatering. Kan ikke oppdatere programvaren. Det oppstod en nettverks- eller serverfeil. Prøv på nytt senere.

 

Andre som har opplevd dette?

Har vært sånn her også den siste tiden, men kun på WiFi. Dersom jeg brukte 4g i stedet fikk den kontakt med en gang.

I dag virker det plutselig på WiFi igjen.

Har internett fra Get og mobilabb fra Ice.

Lenke til kommentar

Har vært sånn her også den siste tiden, men kun på WiFi. Dersom jeg brukte 4g i stedet fikk den kontakt med en gang.

I dag virker det plutselig på WiFi igjen.

Har internett fra Get og mobilabb fra Ice.

Hos meg hjalp det ikke med 4G. Bruker Sponz og Get. For et par-tre dager siden fikk den kontakt igjen. Rart...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Etter å ha hatt min S9+ siden i fjor sommer fant jeg tidligere i dag ut at det var på tide å installere Netflix siden jeg skal reise bort største delen av første halvår 2020. Stor var overraskelsen om at jeg ikke fant Netflix i Play Store, kun en VR utgave.

Gikk inn i listen over "Mine apper og spill", finner Netflix på listen og trykker meg inn for å forsøke installere. Nei! Det gikk nok ikke.

Finner ut at min S9+ mangler Play Protect-sertifisering og må si jeg ikke helt klarer se hvorfor. Står "Enheten er ikke sertifisert".

Play Store virker og andre apper hvor man antar det stilles krav til sikkerhet, som f.eks. ting som har med bank, førerkort og ID mm. er ikke noe problem. Alt av oppdateringer av apper installert via Play Store skjer også automatisk.

Netflix har jeg nå fått til å kjøre via en apk til en eldre versjon jeg lastet ned. Å oppdatere Netflix går ikke. Da kommer feilmelding igjen.

Mobilen min har ikke vært rootet og kjører siste oppdatering som jeg fikk for noen dager siden.

Android sikkerhetsnivå 1. november 2019.

Etter noen Google-søk har jeg forsøkt slette cache og filer tilhørende Play Store, samt deaktivert og aktivert. Fortsatt ikke noen endringer i Play Protect-sertifisering. 

 

Ønsker helst at ting skal være i orden slik at det ikke senere skaper problemer for eventuelle andre apper.

Noen som har vært borti noen lignende og kan ha noen løsning på dette?

Lenke til kommentar
Sharpings skrev (29 minutter siden):

Har du forsøkt dette? 

 

Takk for den, men den gjelder kun Play Protect som skal beskytte mobilen.

Som Google skriver om denne: "part malware scanner, part Find My Phone, and part Safe Browsing"

 

Min utfordring er Play Protect-sertifisering - Enheten er ikke sertifisert.

Dette er informasjon man finner i Play Store under innstillinger og nederst under info.

 

playstore_innstillinger.thumb.jpg.b4ce665ee4140a6eb0a63fe928c7f63b.jpg

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...