Gå til innhold

«Er ikke Gud også Gud for oljearbeiderne, eller skal de unndras frelsen?»

Anbefalte innlegg

> Jeg har lest en god del i Bibelen og min påstand er at verden ville blitt bedre dersom folk flest las i denne boka

Enn om du starter med dine egne?

Katolske prester leser jo voldsomt mye i Bibelen – og det har resultert i en gjeng med pedofile som tar for seg av lett tilgjengelige korgutter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

> Jeg har lest en god del i Bibelen og min påstand er at verden ville blitt bedre dersom folk flest las i denne boka

Enn om du starter med dine egne?

Katolske prester leser jo voldsomt mye i Bibelen – og det har resultert i en gjeng med pedofile som tar for seg av lett tilgjengelige korgutter.

Mitt poeng er at det blir feil å skylde på Bibelen når handlingene ikke er i tråd med budskapet i Bibelen.

Har stor interesse av å diskutere læren i Bibelen, men skulle gjerne sett at de jeg diskuterer med las i boka og gjorde seg opp sin egen mening om budskapet.

I dag kan alle lese og vi er ikke avhengig av tolkningen til andre, slik som i tidligere tider.

• Liker 2
Lenke til kommentar

> skulle gjerne sett at de jeg diskuterer med las i boka og gjorde seg opp sin egen mening om budskapet.

Det har jeg gjort, og det resulterte i dette:

http://verdenogvi.blogspot.no/2015/05/derfor-tror-jeg-ikke-pa-gud.html

> det blir feil å skylde på Bibelen når handlingene ikke er i tråd med budskapet i Bibelen

Gamletestamentet er også en del av Bibelen, og der er det sannelig ikke mangel på vold, drap og flerkoneri som er sanksjonert av den guden din.

Lenke til kommentar

I mine yngre dager leste jeg hele bibelen som et skjønnlitterært verk, og det var i grunnen fascinerende lesing. Men jeg leste også Edda og Heimskringla og Bibelen tilsvarer en kombinasjon av disse to – en herlig blanding av historie, myter og fortellinger. Dette fenomenet er nærmere beskrevet her:

http://verdenogvi.blogspot.no/2015/05/eventyrbker-som-folk-tror-pa.html

Iliaden og Odysseen er tilsvarende bøker fra Hellas; også vel verdt å lese, men man skal være temmelig naiv for å ta historiene bokstavelig.

Hvis man absolutt skal tro på noe overnaturlig, vil jeg anbefale de gamle nordiske gudehistoriene. På meg virker de ikke så fremmede som de religioner vi har fått fra Midtøsten, hvor helvete er et varmt sted; i den gamle norrøne gudelæren var helvete et isøde – etter å ha frosset meg gjennom mange norske vintre, finner jeg historiene om Hel og Valhall mer sannsynlig. Det virker også ganske meningsløst at vi her i Norge forbyr gamle mennesker på sykehjem å få bacon til egget og ribbe til jul fordi en liten gruppe insisterer på at maten skal lages etter regler som var gyldige i ørkenen for over femhundre år siden.

Lenke til kommentar

Jeg tror oljearbeiderne bør være meget glad for å slippe unna "frelsen", men jeg kan være skjønt enig med at kirken bør være fraskilt fra stat. Kirkens forsøk på å involvere seg i alle mulige saker virker noe desperat i en tid der få nordmenn er interessert i å høre om synd og frelse.

Jeg sier meg enig med Per Magus at det ikke er mangel på vold og grusomheter i Bibelen. 5 mosebok er jo en slager med påbud om å steine en kvinne hvis hun viser seg å ikke være jomfru når mannen hennes får "uvilje" mot henne, og påbud om at en kvinne må gifte seg med voldtektsmannen (hvis hun ikke er lovet bort riktig nok, ellers skal de begge steines hvis det skjedde i en by og hun ikke ropte høyt nok). Veldig koselig. Der er også forbud mot å blande tekstiler, og mot folk fra forbudte ekteskap (til og med etterkommere til tiende ledd) å ha adgang til herrens forsamling.

Disse versene er det merkelig nok ingen kristne som bryr seg om lenger selv når de fortsatt babler om hvordan Gud forbyr homofili.

Noen kristne tar avstand fra alt i det gamle testamentet, men drar likevel frem de 10 bud når det passer. I tillegg er det nok av grusomheter i det nye testamentet også.

Uansett skulle man tro at en allmektig, altseende gud hadde klart å skrive en bok som gjør det klart for hans prester at det ikke er greit å voldta barn. Han/hun/det var så jævlig opptatt med regler for når det er greit å steine folk at det å forby voldtekt av barn tydeligvis havnet på bunnen av listen.

Mange vil si at Bibelen er preget av sin tid og ikke ment å tolkes i moderne kontekst. Da vil jeg spørre: "Hva i helsike er poenget med den da?" Hvis guden deres hele tiden endrer mening om hva som er rett og galt, så er den guden og boken hans ubrukelig som en moralsk veileder (hvilket hans voldtektsprester har vist).

Edit: Glemte et ikke.

Endret av Nether
Lenke til kommentar

Trist å lese om religion i tek. All religion er tull og tøys.

Enda tristere at mange setter på seg skylapper og går glipp av undringen ved å lese profetiene i Bibelen.

Egentlig ganske rart hvor presist Bibelen beskriver vår tid, og Bibelverset: "Når løvet spretter på trærne vet dere at sommeren er nær, på samme måte som når dere ser profetiene går i oppfyllelse er enden nær"(fritt etter hukommelsen), kan være viktigere enn du tror.

Snakker du om boken som sier at Jesus skulle komme tilbake før discipline døde?

Snakker du om boken som inneholder så ekstremt mye svada bildeprat som kan tolkes til å bety hva det skulle være, men bare i etterpåklokskapens lys?

De som har forsøkt at de kan påstå fremtiden ved hjelp av bibelen har alle blitt latterliggjort en etter en.

Finnes ingen bok som har motbevist at profetier er mulig så grundig og inderlig som bibelen.

Overtro, ingen ting annet.

Lenke til kommentar

Trist å lese om religion i tek. All religion er tull og tøys.

Enda tristere at mange setter på seg skylapper og går glipp av undringen ved å lese profetiene i Bibelen.

Egentlig ganske rart hvor presist Bibelen beskriver vår tid, og Bibelverset: "Når løvet spretter på trærne vet dere at sommeren er nær, på samme måte som når dere ser profetiene går i oppfyllelse er enden nær"(fritt etter hukommelsen), kan være viktigere enn du tror.

Snakker du om boken som sier at Jesus skulle komme tilbake før discipline døde?

Snakker du om boken som inneholder så ekstremt mye svada bildeprat som kan tolkes til å bety hva det skulle være, men bare i etterpåklokskapens lys?

De som har forsøkt at de kan påstå fremtiden ved hjelp av bibelen har alle blitt latterliggjort en etter en.

Finnes ingen bok som har motbevist at profetier er mulig så grundig og inderlig som bibelen.

Overtro, ingen ting annet.

"Snakker du om boken som sier at Jesus skulle komme tilbake før discipline døde?"

Jeg har lagt merke til at de som rakker ned på Bibelen ofte kommer med påstander som dette sitatet, men etterlyser en henvisninger til Bibelen blir det vanskelig.

Kanskje de har hørt dette av andre og tror at det stemmer.

Jeg er enig i at det ofte er vanskelig å finne bibelverset en mener å ha lest, og dermed kan tro noe som ikke er tilfelle.

I dette tilfellet kan ikke jeg huske noe bibelvers som kan tolkes slik du gjør, så da må du kunne vise til bibelverset som underbygger påstanden din, ellers blir dette bare forvirrende.

Hvem skal vi tro på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...