ert Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Jeg er nyutdannet og har siden begynnelsen av august søkt på et par konkrete stillinger samt sendt en del åpne søknader. Er helt ny i jobbsøkergamet, tidligere har jeg bare søkt deltidsstillinger og sommerjobber, og husker lite fra prosessene der. Når kan jeg regne med å få svar på jobbsøknader? Jeg vet at søknadsfristen for noen jobber har gått ut. En jobb jeg søkte på har nylig lagt ut stillingsannonsen på nytt, det tar jeg ikke akkurat som et godt tegn... kort fortalt, er 3 uker som jobbsøker lenge? Når kan jeg begynne å bekymre meg for at noe er galt med CV, søknad etc.? Lenke til kommentar
Dilemma Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Har du fått med deg alt som er skrevet i mediene de siste årene om økt arbeidsledighet, jobber som forsvinner og høyt utdannede langtidsledige? 3 uker som jobbsøker er ingenting. 3 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Mange går månedsvis uten jobb. Uansett få andre til å se gjennom CVen og søknaden din. Alltid greit med andres perspektiv på ting. Lenke til kommentar
ert Skrevet 21. august 2017 Forfatter Del Skrevet 21. august 2017 Har du fått med deg alt som er skrevet i mediene de siste årene om økt arbeidsledighet, jobber som forsvinner og høyt utdannede langtidsledige? 3 uker som jobbsøker er ingenting. Jeg har fått med meg det, ja. Har også fulgt med på statistikk for jobbmuligheter for nyutdannede fra mitt eget studie, og det ser generelt oppløftende ut. Nærmere 90% har relevant jobb etter 6 måneder, halvparten før studiet er ferdig. Jeg har gode resultater, noe som tilsier at det ikke burde gå veldig lang tid. Lurer mer på om det kan være noe galt med CV eller søknad, har fått flere til å se over, men skal gå innom studiets karrieretilbud og få en sjekk. Gitt den gode statistikken blir jeg bare litt bekymret.. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Noe av det viktigste er å bli innkallt til intervju. Uten relevant erfaring, nyutdannet, så tar det gjerne lengre tid da de som har jobbet en stund gjerne blir prioritert. Du må bare stå på og fortsette å søke. Er CV og søknad bra så er det ikke stort annet du får gjort. Et lite tips er å ta kontakt med arbeidsgiver ca. en uke etter du har levert søknad og spørre pent om hvordan det går i forhold til ansettelsen. Hvis du får nei så er det ikke noe i veien for å spørre om tips for å forbedre søknad og CV heller. Lykke til Lenke til kommentar
ert Skrevet 21. august 2017 Forfatter Del Skrevet 21. august 2017 Noe av det viktigste er å bli innkallt til intervju. Uten relevant erfaring, nyutdannet, så tar det gjerne lengre tid da de som har jobbet en stund gjerne blir prioritert. Du må bare stå på og fortsette å søke. Er CV og søknad bra så er det ikke stort annet du får gjort. Et lite tips er å ta kontakt med arbeidsgiver ca. en uke etter du har levert søknad og spørre pent om hvordan det går i forhold til ansettelsen. Hvis du får nei så er det ikke noe i veien for å spørre om tips for å forbedre søknad og CV heller. Lykke til Takk for hyggelig svar! Håper virkelig dette blir første og siste gang jeg søker jobb. Hater å vente på at telefonen skal ringe, og så ringer den og i andre enden er det "Hei jeg ringer fra Norgesenergi" Lenke til kommentar
LordBendtner Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Du må være tålmodig. På høsten konkurrerer du i større grad mot kandidater med erfaring enn det du gjør på vårparten. Jeg var svært nære flere jobber i juni det året jeg eksaminerte, men utover høsten slet jeg med å i hele tatt bli innkalt på intervju (har over B i snitt). Etter et halvt år og mange søknader fikk jeg min første jobb i januar 2015. Stå på! Lenke til kommentar
ert Skrevet 21. august 2017 Forfatter Del Skrevet 21. august 2017 Du må være tålmodig. På høsten konkurrerer du i større grad mot kandidater med erfaring enn det du gjør på vårparten. Jeg var svært nære flere jobber i juni det året jeg eksaminerte, men utover høsten slet jeg med å i hele tatt bli innkalt på intervju (har over B i snitt). Etter et halvt år og mange søknader fikk jeg min første jobb i januar 2015. Stå på! Det var jeg faktisk ikke klar over. Det er bare å stålsette seg altså.. Lenke til kommentar
MKap Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Det har vore sommar, og då er det ofte lite som skjer rundt i bedriftene. Det kan godt vera at nokre av dei sender ut svar snart no som ferien er på hell. Dei fleste stillingane eg har søkt på som nyutdanna har eg forøvrig fått svar på, uansett om det har vore positivt eller negativt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 er 3 uker som jobbsøker lenge? Det spørs når du søkte, og kva som var søknadsfristen på stillinga. 3 veker på å behandle innkomande søknadar etter søknadsfristen er nok akkurat på grensa for kva som er akseptabel tidsbruk (i det offentlege er det 3 veker som er fristen for å svare på alle innkomne brev for å kunne kalle det forsvarlig saksbehandling). Har det gått 3 veker frå søknadsfristen så bør du kontakt og forvente eit svar, det er dessverre ikkje alle som er like flinke til å svare på alle søknadane, men etter 3 veker så burde dei i det minste ha eit svar på om dei har gått vidare i prosessen utan deg eller ikkje. Men tre veker som jobbsøkar er ikkje så veldig lenge, særleg ikkje dersom du har søkt på stillingar der fristen enda ikkje har gått ut. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Det tok mange måneder og godt over 100 søknader før jeg ga opp og dro til utlandet. Lykke til! Lenke til kommentar
ert Skrevet 22. august 2017 Forfatter Del Skrevet 22. august 2017 Takk i dag fikk jeg mail fra et selskap som takket for min åpne søknad. De skulle snart begynne å gå gjennom søknadene, så det er tydelig at det har vært/er litt sommerferie-etterslep. Krysser fingrene ?? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 (i det offentlege er det 3 veker som er fristen for å svare på alle innkomne brev for å kunne kalle det forsvarlig saksbehandling). Nei, det er det ikke. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 (endret) Tok meg ca. 6 måneder fra avsluttet utdanning frem til jeg ble ansatt. Senket standarden min betraktelig gjennom disse månedene, men utrolig nok så var det en av mine foretrukkede søknader fra begynnelsen som slo gjennom til intervju, så noen ganger tar det bare lang tid før søknader blir behandlet. Endret 23. august 2017 av Gavekort Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 26. august 2017 Del Skrevet 26. august 2017 (endret) Jeg har mange års erfaring, men har nå gått snart to år uten jobb. 125 søknader... Hiv og hoy. Endret 26. august 2017 av torbjornhb Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 26. august 2017 Del Skrevet 26. august 2017 Sikt deg inn på -én- arbeidsplass om gangen. Lær deg så mye du kan om bedriftens historikk og struktur. Skriv en ultraspesifikk søknad, hvor du ser for deg en lysende lærlingtid i deres bedrift. Skriv detaljért og lidenskapelig -hvorfor- du har valgt yrkesveien du har gjort. Gjør det sånn at de ikke kan unngå å velge deg. Lenke til kommentar
ert Skrevet 28. august 2017 Forfatter Del Skrevet 28. august 2017 Takk for gode tips. I dag sjekket jeg LinkedIn-profilen min og så at en partner i et firma i min bransje har sett på profilen min. Jeg har imidlertid ikke søkt jobb i akkurat det firmaet og kan ikke helt se hvorfor vedkommende har klikket seg inn på profilen min. Nå lurer jeg på om jeg skal utnytte situasjonen og spørre om jeg kan sende en CV og søknad.. Hva tror dere? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Ja, jeg hadde gjort det. Vær anonym og profesjonell. Og én ting jeg glemte å skrive i stad, som jeg husker nå; Vær åpen om at grunnen til at du søker er mér profesjonelt miljø og ledelse (formulér det som du vil). Si det ved eventuelt intervju. Tviler på at du ville gjort det på noen annen måte, men ved å lyve om sin egen personlighet inn i en jobb, så utsetter man bare sin egen ulykke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå