Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sentralstøvsuger, styrespenning

Anbefalte innlegg

Har en defekt sentralstøvsuger som jeg har feilsøkt litt på. Selve støvsugeren virker greit, men det viser seg at det er brudd på styrestrømkabelen. Altså den tynne kabelen som starter og stopper støvsugeren ved tilkobling av støvsugerslangen.

Bruddet er et sted mellom kjelleren (støvsugerens plassering), og 1.etasje (vegguttak). Problemet er at denne kabelen er skjult inni veggen. Det er tilsynelatende ikke noe trekkerør til denne kabelen, og jeg er usikker på hvordan jeg skal få den byttet. Noen som har tips?

Er det mulig å trekke strømkabelen gjennom støvsugerrøret?

Vil dette holde? Eller må jeg rett og slett åpne opp veggen og gulvet for å trekke ny kabel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres rart ut at det skulle plutselig bli brudd midt på kabelen et sted. Mulig spiker et sted? Mus? Eller er det i kontaktpunktet i vegguttaket?

Ja, det er merkelig, men dessverre tilfelle.

Det ligger 16VDC over ledningen nede i kjelleren. Ledningen går videre opp i taket.

Neste punkt er ved uttaket i 1.etasje hvor det er spenningsløst...

Lenke til kommentar

Har sett mange sentralstøvsugerinstallasjoner og felles for dem alle er det det brukes ikke rør til styreledningen, den er fort bare tapet eller tripset fast i sugerørene.

Mulig du har fått løs kobling i et av uttakene og ettersom du ikke har noe i første etasje kan det lønne seg å åpne opp uttaket der for å sjekke koblingene bak.

Hjelper ikke det og ledningen sitter fast ned til kjelleren har du en utfordring.

Lenke til kommentar

Har sett mange sentralstøvsugerinstallasjoner og felles for dem alle er det det brukes ikke rør til styreledningen, den er fort bare tapet eller tripset fast i sugerørene.

Mulig du har fått løs kobling i et av uttakene og ettersom du ikke har noe i første etasje kan det lønne seg å åpne opp uttaket der for å sjekke koblingene bak.

Hjelper ikke det og ledningen sitter fast ned til kjelleren har du en utfordring.

Åpne opp uttaket var det første jeg gjorde. Målingene er gjort på direkte på kabelen, ikke i støvsugerkontakten.

Hvis den er stripset fast til røret så er det altså ingen mulighet å bytte den ut :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...