abbababba Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 (endret) Ønsker å sette min TP-Link Archer C3200 som trådløst accesspunkt for å unngå dobbelt NAT med Altibox sin FMG som ikke kan stå i bridge modus dersom en ønsker å bruke deres nye TV-løsning (Huawei Q22). Vil fremgangsmåten beskrevet her fungere?http://www.tp-link.com/dz/faq-417.htmlKort fortalt:1. Altså å koble til C3200 via Lan-inngang fra LAN på Altibox sin FMG router (ikke i bridge).2. Sette Lan-adresse på C3200 til en adresse rett utenfor Altibx sin FMG, men i samme range. Feks 192.168.2.11 hvis Altibox range er 192.168.2.100 – 192.168.2.199 3. Skru av DHCP på C3200.Grunnen til at jeg ønsker å sette min router som AP er at FMG router ikke kan stå i bridge modus hvis en skal kunne benytte Altibox sin nye tv-løsning (dekoder) fullt ut. Ønsker og at en skal kunne koble til enheter med nettverkskabel til C3200 etter endring. Unngår en dobbelt Nating ved oppsett som over? Må en eventuelt gjøre noe mer på Altbox sin router? Endret 21. august 2017 av abbababba Lenke til kommentar
tingo Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 1. Ja (du kan også la aksesspunktet få IP adresse via DHCP) 2. Ja. 3. Nei. Det viktigste her er å skru av DHCP-serveren på aksesspunktet, slik at du ikke har en ekstra DHCP-server på nettet ditt som lager krøll for deg. Lenke til kommentar
abbababba Skrevet 21. august 2017 Forfatter Del Skrevet 21. august 2017 Hei, tusen takk for svar.Det er altså rett å skru av DHCP på C3200 (AP) mens jeg ikke gjør noe med det på Altibox sin FMG-router. Eller hva? (la merke til at du svarte "nei", noe som jeg tolket som motsatt svar av det du skrev i teksten). Er det ellers noen som vet om det skaper problemer å ha både Lyse sin router og min C3200 sitt wifi åpent på samme tiden? Altså at en gir dem samme navn og brukernavn. Må en kanskje tenke på å gi dem faste kanaler? Tenker en da kan få bedre dekning i huset om jeg har dem i ulike etasjer. Kan jeg ellers da og bruke resterende LAN-utganger på begge routere? Vil de ulike maskiner se hverande på samme måte som om de stod koblet til samme router? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Jeg svarte på _spørsmålene_ i din opprinnelige post. Ikke min feil at du redigerte posten etterpå og dermed rotet det til. :-) Ja, du skal skru av DHCP server på aksesspunktet. Dersom du har flere trådløse nett, så bør du gi dem kanaler som ikke overlapper hverandre. LAN-portene på en slik ruter er en switch - så ja, du kan bruke dem slik du vil. Merk: dersom du bruker nok båndbredde på de tre andre portene, så kan det påvirke ytelsen på aksesspunktet ditt (avhengig av hva hardwaren du har klarer). Lenke til kommentar
abbababba Skrevet 22. august 2017 Forfatter Del Skrevet 22. august 2017 (endret) Beklager redigeringen av post Og takk igjen for hjelpen!Inntil videre virker det brillefint. Men måtte ta en restart på båte Lyse sin FMG router og min egen for at det skulle virke. I tillegg slet jeg først med treg pålogging mot WIFI etter endringene (har nå 2+1 ulike wifi på 5 GHz nettverk med samme SSID og 1 på 2.4). Men skrudde av SPI-brannmur på access-punktet C3200. Da tok det igjen 4-5 sekund eller så å logge på og ikke 5-100 sekunder... Regner med det holder med den brannmuren på Altibox FMG (har skrudd av bridge-mode nå). Gi helst beskjed om jeg har misforstått noe her.Ser mobilen nå bytter mellom de ulike trådløse nettverk med samme SSID når jeg forflytter meg i huset.Jeg ser fortsatt alle chromecast i huset og jeg har muligheten til å nå routerinnstillingssiden til C3200 fra enheter uansett hvilken ruter de er tilkoblet. Så virker som om alt blir tolket som 1 nettverk. Som det skal.Ping mot speedtest.net har nå og gått ned fra 17-18 ms før endringene til 2-3 ms etter endringene når jeg er koblet mot C3200 (AP)(det var og 2-3 ms før jeg skrudde av brunnmuren til C3200). Håper det vedvarer. Endret 22. august 2017 av abbababba Lenke til kommentar
tingo Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Godt poeng - et aksesspunkt skal ikke har brannmur aktiv. Bra at du fikk orden på alt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå