IHaveADream Skrevet 20. august 2017 Forfatter Del Skrevet 20. august 2017 Takk for svar! Så da regner jeg med at det omvendte også går; at man ved å lese en blodprøve kan EKSKLUDERE at pasienten tar P-piller? Altså, en pasient kan ikke lye seg til å si at hun tar P-piller men hun egentlig ikke gjør det? Lenke til kommentar
.berZerk Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Lykke til med det du planlegger Lenke til kommentar
JeremyBentham Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 at man ved å lese en blodprøve kan EKSKLUDERE at pasienten tar P-piller? Høres ut som om du har et rart prosjekt på gang. I utgangspunktet trodde jeg at det å ta P-piller var en frivillig sak, så hvorfor du tenker at noen har interesse av å se det i en blodprøve... I alle tilfeller, legemidler som du inntar, har en såkalt halveringstid - stoffskiftet forbruker dem, leveren bryter dem ned, og kroppen skiller dem ut i urinen. Uten at jeg gidder å slå det opp, så tar jeg utgangspunkt i at man skal ta P-piller daglig for at mengden stoff som de inneholder, skal holde seg på et stabilt nivå i kroppen. Det forteller meg at det er liten fare for at stoffet bygger seg opp over daglig inntak, og det motsatte blir da i mitt hode også sant, det reduseres så kjapt at mengden i en pille er "forsvunnet" i løpet av et døgn. Litt overforenklet og det kan bare være halvsant, men om vi forutsetter at stoffet halveres ned til en fjerde-åttendedel på 24 timer så bygger det seg antagelig ikke opp. Vi har da halveringstid 24/2 som blir tolv timer til det er 50% igjen, og neste dag før pillen tas er det 25% igjen i kroppen (merk at dette er bare spekulasjoner og tankefordriv på en mandags morgen). Dagen etter det er det 6,25% igjen i kroppen, og det er antagelig godt innenfor naturlig variasjon med syklusen. TL;DR Med andre ord, om du lar være å ta P-pillen i noen dager bare før du skal til blodprøve, så finner de sikkert ut av det. MEN, de kan ikke finne så lett ut av om du ikke tar P-pillen fast - etter mine spekulasjoner. Andre som kjenner bedre til dette får prøve seg på mer informerte svar. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Ja. Men det skal godt la seg gjøres å overtale en lege å ta en slik prøve på det offentliges regning uten at det finnes en medisinsk indikasjon. Da må du nok bekoste en slik prøve selv. Uansett må frøken samtykke i at det tas en slik prøve. Lenke til kommentar
JeremyBentham Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 (endret) Uansett må frøken samtykke i at det tas en slik prøve. Lol. Ei mor her med ei billig tøsejente som hun bekymrer seg for er for lat til å ta anti-bolle-i-ovnen pillene sine? Nei det blir uansett taushetsplikt ifra legen sin side. Men du? Kan du ikke bare knuse dem og blande dem inn i maten hennes som om hun var et dyr i løpetiden, hvis dere har et slikt tillitsforhold? Hvis det er der nivået på mor og datter ligger, so whatevs. Endret 21. august 2017 av JeremyBentham Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå