rossii Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Hei, Jeg har nylig tatt fagbrev og påbegynt studie. Sjefen har tilbudt meg å jobbe på timer med en timesats på 160,-. Jeg synes dette var litt lavt. Tror også at lønnen jeg har fått som lærling har vært noen titusener under det som er vanlig. Hva tenker dere? Er det noen som f.eks. vet hvor mye en på Rema 1000/Coop tjener eller andre jobber for den saks skyld? Skal i møte i morgen, men litt usikker på hvordan jeg skal legge det frem. Synes det er vanskelig å si imot. Er det noen som forresten vet hva 160,- tilsvarer i året, og hva tariff for IKT-lærlinger er? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 (endret) Som lærling i IT/IKT har man generelt ganske dårlig lønn (avhenger så klart). Selv startet jeg som lærling med en grunnlønn på 300.000, noe som vel tilsvarer 153 kroner i timen. EDIT: Overså at du skriver at du har fagbrev. Fagbrev i hva, og hva studerer du? Om du har IKT eller Dataelektronikk fagbrev, bør du helt klart bli lønnet mer en hva en lærling ville blitt. Endret 20. august 2017 av Vertical^ Lenke til kommentar
rossii Skrevet 20. august 2017 Forfatter Del Skrevet 20. august 2017 (endret) Som lærling i IT/IKT har man generelt ganske dårlig lønn (avhenger så klart). Selv startet jeg som lærling med en grunnlønn på 300.000, noe som vel tilsvarer 153 kroner i timen. Men det er altså som lærling? Nå er jeg fagutdannet. Jeg mener også å huske at han sa jeg hadde tjent ca. 270 000 i min tid som lærling der, men det kan jeg fort finne ut. I tillegg er det ingen overtidsordning, det går på såkalt gjennomsnittsberegning, noe som er uforståelig for den type bedrift. Endret 20. august 2017 av rossii Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Jepp, endret innlegget mitt litt nå. Som jeg nevner burde du helt klart bli lønnet mer når du har fagbrev. Selv så fikk jeg startlønn på 330.000 etter endt læretid. Dette er så klart lavt, men nå er dette også mange år siden, så har betydelig bedre betalt nå. Overtid har jeg dog mange hundre timer av hvert eneste år, så drar inn ganske mye der. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Fikk 400 etter endt lærlingtid. Passerer 600 med div goder nå med 2 års erfaring Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Dette er noe lavt, men det er desverre ganske lite man kan gjøre med det om man jobber i en liten bedrift.. IT-Yrket er beintøft å få foten innenfor fortiden, det er massevis av ingenører som trolig er klar for å hoppe inn for å ta jobben din med langt høyere utdannelse... Om året var 2008 var det mulig å stille krav, men etter krisen i 2009 og oljeprisfallet for ett par år siden sitter det så mange med god utdanning og erfaring klare for å ta jobben din.. Jeg fkk en startlønn på kroner 19 000,- i mnd som PC-teknikker i ett litt mindre firma i 2009, selv om fagforeningen min krevde at jeg skulle ha en tarifflønn på nesten 37 000,- i mnd... Nevnte dette til sjefen, men ble nesten hudflettet og fikk også sparken etter noen månder da jeg tok opp dette med ham... Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 (endret) Generelt råd ved forhandling av lønn er å få tak i sikre kilder på at andre i din situasjon tjener mér enn deg, i firmaer som er av omtrent samme størrelse og i samme situasjon, og først forklare dét for sjefen. Hvis det ikke fører frem, må du være klar for å legge jobben på linja for å forsváre kravet ditt, for å unngå å oppleves som en tøffel. Hvis du spør uten å ha noe grunnlag, kan du ikke forvente å få. Du bør heller begynne å jobbe med måter å underbygge din sak bedre på. Men jeg må også si; Godt lederskap følger opp sine ansatte og gir høyere lønn når de fortjener det. Men dét kan du ikke forvente, det har aldri skjedd meg. Dog andre med bedre personlig forhold til sjefene har fått, selv om de har produsért -mindre-. 160 i timen høres jaggu bra nok ut for min del. Årslønn brutto: 160 x 1695 = 271 200. Netto = 271 200 / 35% = 176 280 / 12 = 14 690 per måned. Fra Wikipedia: "I Norge, hvor mange arbeidstakere har tariffestet 37,5 timers arbeidsuke og 5 ukers ferie, vil et årsverk utgjøre ca. 1 695 timer. I SSBs lønnsstatistikker regnes et årsverk som 1 950 timer (inkludert ferie). 1 750 timer (eksklusive ferie) brukes som årsverk i bygg- og tjenestestatistikk." Endret 22. august 2017 av Taurean Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Etter jeg var ferdig meg lærlingetiden startet jeg med en lønn på 280.000kr i året i grunnlønn (ca. 145 kr/timen). 30.000 i variabel lønn. Dette er dog 7-8 år siden nå. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 160 er veldig lite, det hadde jeg aldri godtatt selv som første år etter fagbrev. IT-bransjen (drift/support) er dessverre ikke som før mtp jobbmarked, men selv som 1.linje hos Atea starter du på 180kr/t. Jeg mener også å huske at han sa jeg hadde tjent ca. 270 000 i min tid som lærling der Mindre enn i stat/kommune til og med. Lenke til kommentar
rossii Skrevet 22. august 2017 Forfatter Del Skrevet 22. august 2017 Ja, det er veldig lite. Men jeg har ingen erfaring med lønnsforhandlinger, så det er vanskelig å konfrontere sjefen. Jeg foreslo for sjefen at vi kunne ta et par måneder og evt. reforhandle om han var fornøyd, men synes 160,- til å starte med var for lite. Lenke til kommentar
fox Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Jeg mener at man bør begynne på 200kr minst, ikke under. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Hva slags arbeidsoppgaver gjør du? Har du noe ansvar? Dette er ting som har mye å si på lønn. Lenke til kommentar
Norish Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 (endret) Ser du etterspør hva en i kassa på Rema tjener, jeg har en deltidsjobb på et lager. Ikke helt det samme som kassa på Rema, men likefult en ufaglært jobb. Jeg tjener rett i underkant av 200kr/t på dagen, 300kr/t på ettermiddag/kveld og 400kr/t på natt. Syns lønnen din hørtes litt lav ut, men det er viktig å tenke på at man også får opparbeidet seg erfaring! Tenk mer på om dette er en jobb som kan gi deg god erfaring som vil komme godt med når du senere skal søke ny jobb. Edit: Så først nå at tråden var ett par mnd'er gammel... Endret 30. oktober 2017 av Norish Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå