Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Suksessen av vektredusjon og fagfolk som mener det er nesten umulig

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Det er visst endel fagfolk som ser ut til å mene det nesten er håpløst å skulle gå ned i vekt uten tiltak som fedmekirurgi. Jeg syns det høres veldig pessimistisk ut, det er vel mange eksempler på de som har klart dette? Og det er jo faktisk et valg man har hva man putter i munnen, og i de fleste tilfeller kan man også velge hvor mye man trener. Så da syns jeg det blir feil å si det er umulig, altså når det handler om livsstilsvalg. Det er såklart vanskelig for mange selv om det er valg, men "umulig"?

Anonymous poster hash: bfd65...e9c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg har lest og sett av fagmenn som har uttalt seg er at det er umulig å fjerne store mengder overflødig hud uten operasjon, noe som stemmer. Har aldri sett noe på slankeprogrammer og diverse der leger og fagfolk har foreslått operasjon som første og eneste løsning.

Har du noen kilder? Hvorfor poster du noe så ufarlig som anonym?

Endret av Soseks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er vel basert på statistikk, og den viser, hvis jeg ikke husker feil, at 95% av folk som går ned i vekt, finner tilbake til sin gamle vekt etter hvert. Men jeg synes egentlig ikke det er så voldsom grunn til pessimisme. Svært mange slanker seg på lite gjennomtenkt vis, med kostholdsendringer man ikke har nubbsjans til å opprettholde. Da må man endre diett to ganger - en gang til den ekstreme slankedietten, og deretter til kostholdet man skal ha resten av livet. Samtidig har man under hele kuren gledet seg til man blir "ferdig" og kan leve som normalt igjen. Det er jo dømt til å feile. Har man vært overvektig, er man aldri ferdig med å passe vekten.

Statistikken tar jo også med alle mulige vekttap for alle mulige grunner. Mange har sikkert bare ambisjoner om å gå ned noen få kilo for en spesiell anledning, og bryr seg ikke så mye om de legger på seg igjen. Da vil de jo selvfølgelig gjøre det. Og hvor langt perspektiv snakker man om? Min bestefar slanket seg ganske mye for 20 år siden, men i det siste, nå når han nærmer seg veis ende og etter at han endte i rullestol, har han lagt på seg en del igjen. Men han har jo hatt mange slanke år i mellomtiden, bør det telle som et mislykket vekttap? Det synes ikke jeg.

Jeg synes 5% statistisk sjanse for varig vekttap er ganske bra. Vi står nok overfor verre odds i mange andre situasjoner.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Leger vil gjerne pushe det produktet de får betalt for å pushe. Nå er det slankeoperasjoner som er i vinden. Og legg bare merke til at samtlige leger mener at hvis man har startet på en medisin så må man gå på den til man dør.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Og legg bare merke til at samtlige leger mener at hvis man har startet på en medisin så må man gå på den til man dør.

Dummeste jeg har lest på lenge. Takk for en fin liten latter :lol:

Veldig saklig.

Lenke til kommentar

Det er nesten umulig;

Psyken som kreves, motivasjonen, finnes simpelthen ikke blant de fleste som allerede har blitt overvektige:

Folk er som oftest overvektige fordi de trives med en livsstil hvor de får i seg mer kalorier enn de forbrenner -- og mistrives med livsstiler hvor de går ned i vekt; får i seg mindre kalorier enn kroppen trenger for å bevare vekten.

Å være slank er en livsstil.

Å være overvektig er en livsstil.

Du må både slanke deg -- OG forandre livsstil, for å gå fra overvektig til slank:

Hvis du er overvektig og bare går over til en sunn livsstil, så går du knapt nok ned i vekt:

Man må ha et kaloriunderskudd for å gå ned i vekt:

Du må være sulten, mye, og/eller spise mat som simpelthen ikke smaker like godt som maten du er vant med; kalorifattig mat, og/eller mindre porsjoner -- OG bare spise en porsjon.

---

Men dersom du ønsker å gå ned i vekt -- mer enn du trives med livsstilen som holder deg overvektig, så kan du klare å gå ned i vekt.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Man må ha et kaloriunderskudd for å gå ned i vekt:

Du må være sulten, mye, og/eller spise mat som simpelthen ikke smaker like godt som maten du er vant med; kalorifattig mat, og/eller mindre porsjoner -- OG bare spise en porsjon.

Et underskudd på 500kcal er optimalt. Med dette underskuddet behøver man ikke nødvendigvis gå rundt å være sulten. Det viktigste er å spise litt mindre, men gjerne flere måltider. Det er lurt å telle og ha oversikt oversikt over kaloriene man får i seg. Det er også viktig å kutte ut unødvendige kalorier som brus.

Mange overvektige drikker et par liter brus om dagen. Det utgjør ca 850 kcal. Mye er gjort hvis man bare kutter ut dette og ikke erstatter det med noe annet.

Lenke til kommentar

Leger "pusher" slankeoperasjoner? Det var en rimelig søkt påstand. Slankeoperasjoner er en utgift som ingen tjener på, og leger venter i det aller lengste før de råder pasienter til det – fordi det er et alvorlig inngrep som får følger resten av livet til pasienten. Og det er ikke en gang umulig å legge på seg igjen selv etter en operasjon.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Folk er som oftest overvektige fordi de trives med en livsstil hvor de får i seg mer kalorier enn de forbrenner -- og mistrives med livsstiler hvor de går ned i vekt; får i seg mindre kalorier enn kroppen trenger for å bevare vekten.

Jeg tror det er de færreste som trives med dette, men det blir en måte å komme gjennom hverdagen på.

Er mange som ikke skjønner alvorligheten av operasjoner, og vil ha dette som første steg. Det er det dummeste valget de tar.

Lenke til kommentar

Det er bare tullball. Sultfølelsen styres av mengde over tid og når man døtter seg full hele tiden så skal det mer til for å bli full etterhvert, men det fungerer også motsatt. Sultfølelsen reduseres etter ganske kort tid så det skal ikke veldig mye kontroll til for å få den ned til et nivå der man ikke trenger store mengder mat. Det finnes også ting man kan fylle magen med uten at man får i seg 1000-vis av kalorier.

Sunn mat smaker godt. Pizza og burger kan være veldig sunn mat selv om folk generellt sett tror det er usunt. Litt brød, grønnsaker og litt kjøtt er bare bra og det er hovedingrediensene i pizza og burger. Saus og dressing er ikke spesiellt sunt, men det går faktisk an å lage like gode alternativer som er sunne.

Det er en kjent kombinasjon som er verst; Sukker + salt + fett. Påmmfri + brus + fet dressing er vanlig når man spiser kjappmat og det er her problemet ligger. Latskap fører rett og slett til at folk kjøper kjappmat som ingen gidder å gjøre sunn. Hadde sjappene fikset sunne burgere og pizza så hadde folk alikevel kjøpt og spist maten.

Pizza og burger er bare to kjappe eksempler, jeg kan nevne mye annet som er sunnt og godt som en feit person ville spist med glede.

Problemet er i stor grad tålmodighet og selvkontroll i starten når man venter på at magesekken skal krympe. Men dette handler mest om å få i seg riktig mengde kalorier så man bør trene seg ned til et ønskelig nivå for å slippe å gå på f.eks. 1500 kcal. Blir mye mettere og fornøyd med 2000 kcal og med litt gåing for å forbrenne 500 kcal ekstra så er man der. Det finnes også mange hobbyer der man bruker kroppen litt så det bør ikke være altfor vanskelig å finne noe annet enn direkte trening for å forbrenne de 500 kcal jeg snakker om.

Så har vi dagligdagse gjøremål. Å gå i butikken og bære poser hver dag gjør mye, men da må man selvfølgelig bare kjøpe det man trenger for 1 dag. At storhandel er billigere er en myte, det handler bare om å la vær å kjøpe dritt man ikke trenger. Jeg har en "storhandelliste" som jeg deler opp så jeg rusler på butikken ca. 3-4 ganger i uka uten å få med meg en eneste ting jeg ikke har skrevet opp.

Det ikke så vanskelig å gå ned i vekt og bli sunnere som mange tror. Å ramse opp ørten ting man trenger selvkontroll og disiplin for å gjøre/ikke gjøre er avskrekkende. Jeg tror mange er redde for å prøve og gir opp lett fordi det alltid er snakk om at slanking og å bli sunnere er så forbannet vanskelig. Jeg har ramset opp 4 ting; Sunn kjappmat/søppelmat som smaker like godt og bedre, selvkontroll frem til magen krymper, prøve å holde seg på anbefalt mengde kalorier, ikke mindre (2000 kcal er vel gjengangeren), bevege seg bittelitt og handle det man trenger, ikke mer. Da er man minimum på 0 og over (lang) tid så vil man være sunn, frisk og slankere.

Det handler heller ikke nødvendigvis om å se ut som man har anoreksia eller være sekspakningkongen slik mediene presenterer idealfolk. Man kan være ganske'ish tykk og alikevel sunn :)

Lenke til kommentar

Folk som forstår seg på å spise riktig, kan utmerket gå ned i vekt 3 kilo i uka. Til sammenligning går man bare ned 4 kilo uten å spise.

"Hemmelighetene" er veldig enkle, man spiser bare små porsjoner til faste måltider av tunge karbohydrater som rugsprø, knekkebrød, havregryn, musli blandet frokostblanding, mørkt dansk rugbrød, skinke, og fyller på med te og buljong, og noe grønnsaker som agurk, paprika, hodekål, neper, kålrabi, og gulrot.

Og man spiser ikke etter klokken åtte om kvelden, helst ikke etter klokken seks.

Da går du ned i vekt over 2 kilo i uka uten problemer.

Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke de fleste trives med å spise mye. Man vet jo at det ikke gjør en slankere, og når man da er misfornøyd med den høye vekten så ødelegger det trivselen med det. Det blir som nevnt over en måte å håndtere livet på. I alle fall når det kommer til søtsaker, da sukker virker veldig "belønnende".

Jeg tror også vanskelighetene med å gå ned er overdrevet av mange. Noen av de som har vært veldig store og har klart å gå ned, kan kanskje si at hver dag er en kamp mot sulten. Det er ikke sikkert at det de føler stemmer i forhold til hvordan de som har vært normalvektige hele tiden også må skjerpe seg.

Det er nok noe som ofte kommer i perioder og. Noen ganger har man mer "crawings" enn til andre tider. Det er ikke sikkert man har gjort så mye for å skjerpe seg om man spiser mindre/sunnere.

Men det er ingen som vet hvordan det er for enkeltindividet.

Anonymous poster hash: bfd65...e9c
Lenke til kommentar

Og legg bare merke til at samtlige leger mener at hvis man har startet på en medisin så må man gå på den til man dør.

Tror du må moderere den uttalelsen fordi jeg vet om minst en (1), som er villig til å seponere medikamentell behandling når indikasjonene ikke lenger er tilstede. Merk; i god tid før døden inntrer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Tror du må moderere den uttalelsen fordi jeg vet om minst en (1), som er villig til å seponere medikamentell behandling når indikasjonene ikke lenger er tilstede. Merk; i god tid før døden inntrer.

Sett meg i kontakt med vedkommende da...

Lenke til kommentar

Sett meg i kontakt med vedkommende da...

Her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...