vilhabolig Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Hei kjære folk på dette forumet. Først vil jeg starte med å si at jeg håper folk tar meg seriøst og kommer med seriøse svar, da jeg virkelig ønsker å forstå spørsmålene mine angående boligkjøp bedre. Har prøvd å søke rundt på nett, men føler jeg ikke får direkte svar på det jeg vil vite. Derfor prøver jeg her. Jeg lurer på om det er mulig å kjøpe en bolig uten finansieringsbevis? La oss si jeg ser en bolig med totalpris 1.500.000kr. Prisantydning er 1.000.000kr og fellesgjeld er 500.000kr med 6000kr i mnd. Hvis jeg for eksempel skulle hatt de 1.000.000kr klart til bruk på konto, så mangler jeg jo 500.000kr. Men, 500.000kr for fellesgjelden er ikke noe jeg kunne søkt lån om i banken (det hadde vært ugunstig i så fall). La oss si at jeg ikke hadde fått finansieringsbevis på 1.500.000kr fra banken fordi jeg ikke har fast jobb eller hva enn regler banker skulle følge. Men, jeg vet at jeg kan betale 6000kr i mnd for å betale ned fellesgjelden. Kan jeg likevel legge inn et bud på boligen på beløpet 1.000.000? Eller må jeg ha et finansieringsbevis fra en bank som sier at jeg kan betale de ekstra 500.000kr i fellesgjeld? Nå ønsker jeg helst et svar på direkte dette. Jeg tipper sikkert at folk tenker at hvis jeg har 1.000.000 oppspart (ikke fra arv for eksempel), så skulle jeg ha hatt en eller annen inntekt eller form for det for å kunne få et lån eller bevis til å betegne ekstra 500.000kr. Men, jeg tenker bare på hvordan jeg i så fall skulle gått frem med det. Jeg har 1.000.000 til det selve boligen blir solgt for. Men jeg vil jo ikke låne 500.000kr fra banken til å betale ned fellesgjelden? Den gjelden er jo "leie", slik jeg forstår det, som går direkte til borettslaget. Og jeg vet jeg kunne ha betalt en leie på 6000kr i mnd. Noen tips? Ønsker jeg å starte å komme inn på boligmarkedet. Er det ellers andre tips dere mener vil være nyttig for en noob? Hva jeg bør se etter, spørre om, kreve og generelt vite? Takker på forhånd for alle innspill! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Du kan fint kjøpe bolig uten finansieringsbevis. Informer megler om at kjøpesummen vil bli gjort opp kontant, og gi banken beskjed om å bekrefte at du har kjøpesummen på konto. De færreste borettslag sjekker om du kan betjene felleskostnadene. De har god sikkerhet for dem uansett. Jeg tror imidlertid ikke det er spesielt lurt å kjøpe en bolig til mer enn banken er villig til å låne deg. Det er et ganske klart tegn på at du kommer til å ha problemer med å betjene det. 1 Lenke til kommentar
vilhabolig Skrevet 20. august 2017 Forfatter Del Skrevet 20. august 2017 Så jeg kan kjøpe (retten til) et borettslagbolig dersom jeg har hele prisantydning/kjøpsummen på konto, men ikke ekstra for fellesgjelden, stemmer? Så fremt jeg klarer å betjene felleskostnadene hver mnd så skal alt i teorien være helt OK? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 (endret) Ja. Edit: I prinsippet kan styre i borettslaget nekte deg å kjøpe, og manglende betjeningsevne vil ofte være saklig grunn. Men i de fleste borettslag er ikke dette noe problem. Endret 20. august 2017 av Herr Brun 2 Lenke til kommentar
vilhabolig Skrevet 20. august 2017 Forfatter Del Skrevet 20. august 2017 Men hvis de skulle ha nektet meg å kjøpe, og budet mitt er godkjent av megler/selger. Hvor står jeg da? Fordi jeg er vel bundet til å gå gjennom med kjøpet i avtale med kjøper, men hvis borettslaget nekter så er jeg "fri"? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Edit: I prinsippet kan styre i borettslaget nekte deg å kjøpe, og manglende betjeningsevne vil ofte være saklig grunn. Men i de fleste borettslag er ikke dette noe problem. Burettslaget har vell ingen måte å innhente opplysningar om kjøparens betjeningsevne? Dette stemmer nok i teorien, men eg kan ikkje sjå korleis det det skulle fungere i praksis med mindre kjøparen sjølv informerer burettslaget om sin betalingsevne. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Men hvis de skulle ha nektet meg å kjøpe, og budet mitt er godkjent av megler/selger. Hvor står jeg da? Fordi jeg er vel bundet til å gå gjennom med kjøpet i avtale med kjøper, men hvis borettslaget nekter så er jeg "fri"?Nei. Forholdet mellom deg og borettslaget er selger uvedkommende. Du må selge videre. Alternativt kan du foreslå å ta inn en avvikende regulering av dette i kjøpekontrakten (eller gi bud med forbehold), men om du ikke får godkjennelse er det du som må selge videre til nestemann. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Edit: I prinsippet kan styre i borettslaget nekte deg å kjøpe, og manglende betjeningsevne vil ofte være saklig grunn. Men i de fleste borettslag er ikke dette noe problem. Burettslaget har vell ingen måte å innhente opplysningar om kjøparens betjeningsevne? Dette stemmer nok i teorien, men eg kan ikkje sjå korleis det det skulle fungere i praksis med mindre kjøparen sjølv informerer burettslaget om sin betalingsevne. Kjøp av borett er åpenbart saklig grunn for å innhente kredittvurdering. Kommer du opp med 0 i inntekt da kan du risikere å få avslag. Dette er nok ikke spesielt praktisk, fordi få borettslag holder på på denne måten, og i alle fall ikke de hvor boligene koster såpass lite som det vi nå diskuterer, men det er verdt å nevne. Lenke til kommentar
toth Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 I og med at banken ikke trenger pant her, finnes det en måte å gi borettslaget pant i leiligheten? Det vil jo løse det ganske greit med mer enn nok dekning for eventuelle uteblitte fellesutgifter. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 I og med at banken ikke trenger pant her, finnes det en måte å gi borettslaget pant i leiligheten? Det vil jo løse det ganske greit med mer enn nok dekning for eventuelle uteblitte fellesutgifter.Borettslaget eier leiligheten, de trenger ikke pant i boretten. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 I og med at banken ikke trenger pant her, finnes det en måte å gi borettslaget pant i leiligheten? Det vil jo løse det ganske greit med mer enn nok dekning for eventuelle uteblitte fellesutgifter.Borettslaget eier leiligheten, de trenger ikke pant i boretten. Stemmer - men kan de få pant i boretten, den panten banken normalt får, i tillegg? Det trengs kanskje ikke om de kan tvangsselge for dekning uansett.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Det er mulig man kan få det, men jeg kan ikke se noen hensikt med det. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Er det bare jeg som ikke skjønner problemet her? Finansieringsbeviset skal bekrefte at en bank er villig til å gi deg et lån inntil et gitt beløp, for å dekke det som skal betales til selger for leiligheten. Man har da aldri et finansieringsbevis som viser at man kan dekke felleskostnader (herunder fellesgjeld), det må man f.eks. legge frem lønnslipper og lignende for å bevise, dersom borettslaget krever det (slik banken ber om, når de skal gi deg lån). Alternativt så kan de vel kredittsjekke deg, det gjør jo ofte de som leier ut bolig. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Finansieringsbeviset viser stort sett hva du kan finansiere, inkludert de kontanter du har opplyst banken at du vil bruke og og trukket fra eventuell fellesgjeld. Dette gir megler/borettslag en viss trygghet for at banken har gjort en kredittvurdering. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 kan ikke huske at borettslag har noen gang kredittsjekket meg, de bare sender deg regning etter du har overtatt boligen. trenger heller ikke noe finansbevis på fellesgjeld , denne kan fint variere mens du bor i boligen om borettslaget finner ut de skal pusse opp kan det godt være fellesgjelden øker. fellesutgiftene dekker og ofte flere ting en bare fellesgjeld, som tv og Internett, renovasjon, strøm osv osv Lenke til kommentar
vilhabolig Skrevet 27. august 2017 Forfatter Del Skrevet 27. august 2017 En annen ting jeg lurer på. Jeg har jo nå en sum på BSU. Pengene på BSU kan kun brukes på å nedbetale boliglån eller brukes til boligkjøp. La oss si jeg har 500.000kr på BSU og 500.000kr på vanlig konto. Hvordan går jeg frem med å bruke de 500.000kr fra BSU til å kjøpe en bolig til 1.000.000 i prisantydning uten å ha vært i kontakt med bank/finansieringsbevis? Skulle jeg utføre dette blir dette mitt første boligkjøp. Jeg regner med det blir kjøpskontrakt og et kontonummer jeg skal betale til, men hvordan er prosedyren? Spesielt at jeg ikke skal ta opp noe lån, men bruke beløpet fra BSU og vanlig konto? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Foreslår at du spør banken din. Lenke til kommentar
toth Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 En annen ting jeg lurer på. Jeg har jo nå en sum på BSU. Pengene på BSU kan kun brukes på å nedbetale boliglån eller brukes til boligkjøp. La oss si jeg har 500.000kr på BSU og 500.000kr på vanlig konto. Hvordan går jeg frem med å bruke de 500.000kr fra BSU til å kjøpe en bolig til 1.000.000 i prisantydning uten å ha vært i kontakt med bank/finansieringsbevis? Skulle jeg utføre dette blir dette mitt første boligkjøp. Jeg regner med det blir kjøpskontrakt og et kontonummer jeg skal betale til, men hvordan er prosedyren? Spesielt at jeg ikke skal ta opp noe lån, men bruke beløpet fra BSU og vanlig konto? Bare så det er sagt(i tilfelle det er relevant for deg) kan BSU også brukes til andre boligformål, eksempelvis oppussing. Den kunne hvertfall det da jeg tok ut min. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå