Gå til innhold

De leter verden over etter mer råvare til å lage batterier - og fant dette krateret


Anbefalte innlegg

Fra artikkelen:

Elbiler og hybrider er ikke noen god medisin mot luftforurensing i byene. Tvert i mot forårsaker de like høye partikkelutslipp som dieselbiler.

 

Det er konklusjonen i et litteraturstudie fra de nederlandske forskerne Peter Achten og Victor Timmers, publisert i journalen Atmospheric Enviroment, som har vekket oppsikt i en rekke medier den siste uken.

Effekten tilskrives miljøbilens høyere vekt. Høyere vekt fører ifølge rapporten til at dekk og bremser slites raskere, i tillegg til at mer svevestøv virvles opp.

Merkelig konklusjon fra de to litteraturstuderende. Vekt virvler ikke opp noe som helst, det er det luftmotstanden som gjør. Dessuten "glemmer" de at fossilbiler slipper ut partikler via det eksosrøret som ikke elbilene har.

 

Videre høres det merkelig ut at selv liktveiende likeformede biler med el vs bensin/diesel skulle ha lik støvproduksjon. El gir generelt mer responsiv antispinn enn konkurrentene og eierne er generelt mer opptatt av forbruk i følge en annen artikkel her på TU. Altså mykere kjørestil. Elbilprodusentene er også veldig opptatt av å øke rekkevidden blant annet med dekkvalg (smale, små), antagelig mer opptatt av det enn bensin/diesel-produsentene, da de er mer fokusert på hva som kommer ut av eksospotta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teknisk ukeblad mener at elbilene er like ille som bensinbiler og nuller ut fordelene ved å ikke slippe ut eksos ved å produsere desto mere svevestøv.

Høyere vekt er argumentet for at elbilen lager mere svevestøv.

Artikkelen er her.

https://www.tu.no/artikler/mener-elbiler-er-like-ille-for-luftkvaliteten-som-fossilbiler/347209

Det er da ikke tu som mener det.. har du lest mer enn overskriften?

Lenke til kommentar

Det er da ikke tu som mener det.. har du lest mer enn overskriften?

Har du?

Jeg var da ærlig nok i det minste til å legge ved artikkelen som TU skrev selv om dette er konklusjonen i et litteraturstudie fra nederlandske forskere.

 

Og nei det er ikke vekt som virvler opp støvet, men vekten er med på å generere i den forstand at tunge kjøretøyer sliter mere på asfalten slik støvet som er generert som ligger i veien kan virvles opp av de kjøretøyene som ferdes der, tunge som lette.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

 

Det er da ikke tu som mener det.. har du lest mer enn overskriften?

Har du?

Jeg var da ærlig nok i det minste til å legge ved artikkelen som TU skrev selv om dette er konklusjonen i et litteraturstudie fra nederlandske forskere.

 

Og nei det er ikke vekt som virvler opp støvet, men vekten er med på å generere i den forstand at tunge kjøretøyer sliter mere på asfalten slik støvet som er generert som ligger i veien kan virvles opp av de kjøretøyene som ferdes der, tunge som lette.

 

 

Ja, jeg leste den når den kom og forsto at dette var en sak om en studie. altså ikke TU sin mening, dette kom de med etterpå hvor de var uenig i deres konklusjon. Så dette er 100% panneklask... Denne har allerede noen lagt ved, så det trenger ikke jeg å gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den artikkelen fikk da også uvanlig mye kritikk i kommentarfeltet, så mye at TU så seg nødt til å poste en oppfølgerartikkel.

Om artikkelen var feil var det bra at den blei korrigert for jeg husket den fra da den blei skrevet og var derfor grunnlaget for min førstepost i denne tråden.

 

For øvrig så 'mener' ikke tu, de referer til noen nederlandske forskere, som altså i følge kommentarfeltet har begått noen i overkant lettbeinte slutninger..

 

Kritikken gikk blant annet på at de antok et lineært forhold mellom vekt og oppvirvling og valgte å ikke ta hensyn til at elbiler i større grad enn andre biler er laget for å ha så lav luftmotstand som mulig(og dermed lavere oppvirvling). Motsatt vei antok de at elbiler ikke har bremseslitasje i det hele tatt, bremseslitasjen er riktignok lavere for elbilen men vi snakker om 2/3, ikke 100%..

Det hjelper lite med at elbilen har lavere luftmotstand, kan akselerere og bremse mykere da for det første det er vanlige folk av alle slag som kjører dem fra aggresive til forsiktige sjåfører og uansett hvordan de kjøres så sliter de på veien på grunn av vekta si.

De er foreksempel ikke fritatt for sentripetal krefter slik at vekta sørger for at en tyngere bil sliter vei mere i svingene en en lettete gjør og selv om ikke elbilen virvler opp like mye som andre biler så vil traileren som kjører bak elbilen sørge for å virvle det opp.

Om tyngere biler sliter vei lineært i forhold til vekt skal jeg ikke uttale meg om.

 

Til slutt så bryr jeg meg lite om elbiler støver mere eller mindre da dette er lite i den store sammenhengen sammenlignet med tungtransporten, og at de faktisk ikke slipper ut eksos er positivt, men desværre vil slitasje og støvproblematikken om man kan kalle det for det bli brukt for alt det er værdt av de politikerne som ønsker å begrense privatbilismen uansett grunn når mange nok kjører elbiler.

Samtidig synes jeg det personlig er feil å svartmale vanlige biler med forbrenningsmotor ved å døpe de om til eksosbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hjelper lite med at elbilen har lavere luftmotstand, kan akselerere og bremse mykere da for det første det er vanlige folk av alle slag som kjører dem fra aggresive til forsiktige sjåfører og uansett hvordan de kjøres så sliter de på veien på grunn av vekta si.

De er foreksempel ikke fritatt for sentripetal krefter slik at vekta sørger for at en tyngere bil sliter vei mere i svingene en en lettete gjør og selv om ikke elbilen virvler opp like mye som andre biler så vil traileren som kjører bak elbilen sørge for å virvle det opp.

Om tyngere biler sliter vei lineært i forhold til vekt skal jeg ikke uttale meg om.

 

Til slutt så bryr jeg meg lite om elbiler støver mere eller mindre da dette er lite i den store sammenhengen sammenlignet med tungtransporten, og at de faktisk ikke slipper ut eksos er positivt, men desværre vil slitasje og støvproblematikken om man kan kalle det for det bli brukt for alt det er værdt av de politikerne som ønsker å begrense privatbilismen uansett grunn når mange nok kjører elbiler.

Samtidig synes jeg det personlig er feil å svartmale vanlige biler med forbrenningsmotor ved å døpe de om til eksosbiler.

Det er liten tvil om at tyngre biler genererer mer støv fra dekk og veislitasje. Man kan nok anta ett tilnærmet lineært forhold, slik at en elbil som veier 20% mer også vil bidra med 20% mer støv fra dekk og veislitasje. På den andre siden genereres svært lite støv fra bremsene, og null støv fra forbrenning. De to siste faktorene er også de viktigste/farligste. Bremsing og forbrenning lager svært fint støv, som både svever lengre og som trenger dypere inn i lungene. Mye av slitasjestøvet fra veien er ikke spesielt fint, og blir liggende i veikanten til det blir skylt bort av regn.

 

Totalt sett kan man forvente at elbilene er en god del bedre på svevestøv enn fossilbiler, og så klart helt overlegen på NOx, SOx, CO2, VOC, osv.

 

Stort sett alle politikere er for privatbilismen, med unntak av MDG. Jeg tror ikke det vil endre seg med det første. Men mange politikere bryr seg så klart om å begrense de negative konsekvensene av privatbilismen mest mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Strøm som er en billig og svært anvendelig energiform mener jeg er langt å foretrekke fremfor en vanvittig produksjon av olje som uungåelig vil rasere naturområder.

 

 

 

.. Kan vi ikke bare samle inn noen erfaringstall og framtidsestimater så vi får kvantisert og vurdert de negative konsekvensene mot hverandre? Ord mot ord er kjedelig. La oss få fakta på bordet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...