Redaksjonen. Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Sterkt økende behov.De leter verden over etter mer råvare til å lage batterier - og fant dette krateret Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Det er jo litt artig når miljøaktivister demonstrerer mot en gruve som er ett resultat av politikken de fører... 9 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Dagens lille. Passer kanskje en; Ba dum tssss Lenke til kommentar
G Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Går vel an å prøve seg litt mer på alternative grunnstoffer. Er vel allerede litt forskning på det. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Nå har vi jo Keliber i Finnland også ( som det norske gruvelselskapet NOM/Engebøfjellet eier en god del av ), der Litium er en stor resurs. Dessuten vil nok batteristørrelsene reduseres noe når Hydrogen kommer inn som en god rekkevidde/tyngde-forlenger. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Det er jo litt artig når miljøaktivister demonstrerer mot en gruve som er ett resultat av politikken de fører... Elbilar kjem uansett, fordi dei er so mykje betre enn eksosbilar på alle måtar. Sjølv om eksosbilen hadde gått på CO2 og sot, og sluppe ut reint oksygen og roselukt, hadde elbilen vunne. Teknologien har endeleg avansert, etter meir enn hundre år med eksosmotor-dominans. 6 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Selv ørkener skal liksom bevares når noen bestemmer seg for å protestere, så det er ikke så rart. Håper vitenskapelige metoder kan hjelpe til med å finne ut hvor man bør eller ikke bør utvinne litium, og ikke bare hvor det finnes, men er vel pengene som kommer først der også. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Går vel an å prøve seg litt mer på alternative grunnstoffer. Er vel allerede litt forskning på det. Det er nettopp det som har skjedd når man har gått bort fra først bly og deretter nikkel og kadmium til litium. Utviklingen i nær fremtid ser ut til å gå mot en reduksjon av menge litium per Wh batteri og forbedring av andre egenskaper som energitetthet, effekttetthet og ennå lengre levetid. Nå har vi jo Keliber i Finnland også ( som det norske gruvelselskapet NOM/Engebøfjellet eier en god del av ), der Litium er en stor resurs. Dessuten vil nok batteristørrelsene reduseres noe når Hydrogen kommer inn som en god rekkevidde/tyngde-forlenger. Hydrogen kommer kanskje ikke til å ta av noen sinne. Her er min begrunnelse for det. Det er jo litt artig når miljøaktivister demonstrerer mot en gruve som er ett resultat av politikken de fører...Elbilar kjem uansett, fordi dei er so mykje betre enn eksosbilar på alle måtar. Sjølv om eksosbilen hadde gått på CO2 og sot, og sluppe ut reint oksygen og roselukt, hadde elbilen vunne. Teknologien har endeleg avansert, etter meir enn hundre år med eksosmotor-dominans. Hvordan kan du kalle en bil som slipper ut oksygen og roselukt for eksosbil? Elbiler tar sakte over for bensin/diesel, men i konkurranse med den hypotetiske CO2 og sot-drevne bilen går ikke an å ta seriøst stilling til, da det bare er en fantasi du kan forme som du selv vil. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 eksosbilar Sturla Sæ... Herved norminert til årets ny-ord 2017 Lenke til kommentar
G Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 (endret) Natrium? NaCl Endret 20. august 2017 av G Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Gruvedrift i Yellowstone, dette kan bli meget spennende 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Gruvedrift i Yellowstone, dette kan bli meget spennende Helt til den supervulkanen under der går i lufta. 2 Lenke til kommentar
blinc Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Det er jo litt artig når miljøaktivister demonstrerer mot en gruve som er ett resultat av politikken de fører... Og når det vil bygges et vannkraftverk for å produsere den fornybare energien lenker de samme miljøaktivistene seg sammen. Folk flest har vel forstått hvor miljøaktivister har sin logikk? I ræva. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Sturla Sæ... Herved norminert til årets ny-ord 2017 Kan vi ikke omdøpe elbiler til svevestøvbiler, eller bare støvbiler heretter siden de veier mere en ......eksosbiler og lager mere svevestøv. 2 Lenke til kommentar
Jan Kjetil Andersen Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Kan vi ikke omdøpe elbiler til svevestøvbiler, eller bare støvbiler heretter siden de veier mere en ......eksosbiler og lager mere svevestøv. Det er vel snarere luftmotstand som virvler opp svevestøv, og elbiler ar ikke mindre aerodynamiske enn eksosbiler, tvert om. Luftinntaket til kjølingen av motoren er en av faktorene som påvirker luftmotstanden negativt. Elbiler har mindre behov for kjøling og dette gir mulighet for en mindre grill i fronten og dermed bedre aerodynamikk. Likeledes gir den lille motoren mulighet for lavere panser. Fravær av girkasse gir en glatt underside. Alt dette bidrar til bedre aerodynamikk. 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Sturla Sæ... Herved norminert til årets ny-ord 2017 Kan vi ikke omdøpe elbiler til svevestøvbiler, eller bare støvbiler heretter siden de veier mere en ......eksosbiler og lager mere svevestøv. Faktisk utstyres de fleste elbiler med dekk med lav rullemotstand, for å øke kjørelengden. Lavere rullemotstand gir mindre svevestøv, så jeg er sannelig ikke sikker på om elbiler faktisk genererer mer svevestøv enn "eksosbiler". Har noe målt det? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Teknisk ukeblad mener at elbilene er like ille som bensinbiler og nuller ut fordelene ved å ikke slippe ut eksos ved å produsere desto mere svevestøv. Høyere vekt er argumentet for at elbilen lager mere svevestøv. Artikkelen er her. https://www.tu.no/artikler/mener-elbiler-er-like-ille-for-luftkvaliteten-som-fossilbiler/347209 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Teknisk ukeblad mener at elbilene er like ille som bensinbiler og nuller ut fordelene ved å ikke slippe ut eksos ved å produsere desto mere svevestøv. Høyere vekt er argumentet for at elbilen lager mere svevestøv. Artikkelen er her. https://www.tu.no/artikler/mener-elbiler-er-like-ille-for-luftkvaliteten-som-fossilbiler/347209 Så da har vi eksossvevestøvbiler og svevestøvbiler? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Teknisk ukeblad mener at elbilene er like ille som bensinbiler og nuller ut fordelene ved å ikke slippe ut eksos ved å produsere desto mere svevestøv. Høyere vekt er argumentet for at elbilen lager mere svevestøv. Artikkelen er her. https://www.tu.no/artikler/mener-elbiler-er-like-ille-for-luftkvaliteten-som-fossilbiler/347209 Teknisk ukeblad mener at artikkelen om at elbiler er like ille som bensinbiler er feil: https://www.tu.no/artikler/unnskyld-kjaere-lesere-her-var-vi-ikke-gode-nok/347421 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Teknisk ukeblad mener at elbilene er like ille som bensinbiler og nuller ut fordelene ved å ikke slippe ut eksos ved å produsere desto mere svevestøv. Høyere vekt er argumentet for at elbilen lager mere svevestøv. Artikkelen er her. https://www.tu.no/artikler/mener-elbiler-er-like-ille-for-luftkvaliteten-som-fossilbiler/347209 Den artikkelen fikk da også uvanlig mye kritikk i kommentarfeltet, så mye at TU så seg nødt til å poste en oppfølgerartikkel. For øvrig så 'mener' ikke tu, de referer til noen nederlandske forskere, som altså i følge kommentarfeltet har begått noen i overkant lettbeinte slutninger.. Kritikken gikk blant annet på at de antok et lineært forhold mellom vekt og oppvirvling og valgte å ikke ta hensyn til at elbiler i større grad enn andre biler er laget for å ha så lav luftmotstand som mulig(og dermed lavere oppvirvling). Motsatt vei antok de at elbiler ikke har bremseslitasje i det hele tatt, bremseslitasjen er riktignok lavere for elbilen men vi snakker om 2/3, ikke 100%.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå