Gå til innhold

De leter verden over etter mer råvare til å lage batterier - og fant dette krateret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo litt artig når miljøaktivister demonstrerer mot en gruve som er ett resultat av politikken de fører...

Elbilar kjem uansett, fordi dei er so mykje betre enn eksosbilar på alle måtar. Sjølv om eksosbilen hadde gått på CO2 og sot, og sluppe ut reint oksygen og roselukt, hadde elbilen vunne. Teknologien har endeleg avansert, etter meir enn hundre år med eksosmotor-dominans.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Selv ørkener skal liksom bevares når noen bestemmer seg for å protestere, så det er ikke så rart.

 

Håper vitenskapelige metoder kan hjelpe til med å finne ut hvor man bør eller ikke bør utvinne litium, og ikke bare hvor det finnes, men er vel pengene som kommer først der også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går vel an å prøve seg litt mer på alternative grunnstoffer. Er vel allerede litt forskning på det.

Det er nettopp det som har skjedd når man har gått bort fra først bly og deretter nikkel og kadmium til litium. Utviklingen i nær fremtid ser ut til å gå mot en reduksjon av menge litium per Wh batteri og forbedring av andre egenskaper som energitetthet, effekttetthet og ennå lengre levetid.

 

Nå har vi jo Keliber i Finnland også ( som det norske gruvelselskapet NOM/Engebøfjellet eier en god del av ), der Litium er en stor resurs.

Dessuten vil nok batteristørrelsene  reduseres noe når Hydrogen kommer inn som en god rekkevidde/tyngde-forlenger.

Hydrogen kommer kanskje ikke til å ta av noen sinne. Her er min begrunnelse for det.

 

Det er jo litt artig når miljøaktivister demonstrerer mot en gruve som er ett resultat av politikken de fører...

Elbilar kjem uansett, fordi dei er so mykje betre enn eksosbilar på alle måtar. Sjølv om eksosbilen hadde gått på CO2 og sot, og sluppe ut reint oksygen og roselukt, hadde elbilen vunne. Teknologien har endeleg avansert, etter meir enn hundre år med eksosmotor-dominans.

Hvordan kan du kalle en bil som slipper ut oksygen og roselukt for eksosbil? Elbiler tar sakte over for bensin/diesel, men i konkurranse med den hypotetiske CO2 og sot-drevne bilen går ikke an å ta seriøst stilling til, da det bare er en fantasi du kan forme som du selv vil.

Lenke til kommentar

Det er jo litt artig når miljøaktivister demonstrerer mot en gruve som er ett resultat av politikken de fører...

Og når det vil bygges et vannkraftverk for å produsere den fornybare energien lenker de samme miljøaktivistene seg sammen. 

Folk flest har vel forstått hvor miljøaktivister har sin logikk?  I ræva. 

Lenke til kommentar

Kan vi ikke omdøpe elbiler til svevestøvbiler, eller bare støvbiler heretter siden de veier mere en ......eksosbiler og lager mere svevestøv.

 

Det er vel snarere luftmotstand som virvler opp svevestøv, og elbiler ar ikke mindre aerodynamiske enn eksosbiler, tvert om.

 

Luftinntaket til kjølingen av motoren er en av faktorene som påvirker luftmotstanden negativt. Elbiler har mindre behov for kjøling og dette gir mulighet for en mindre grill i fronten og dermed bedre aerodynamikk.

 

Likeledes gir den lille motoren mulighet for lavere panser. Fravær av girkasse gir en glatt underside.

 

Alt dette bidrar til bedre aerodynamikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sturla Sæ... Herved norminert til  årets ny-ord 2017  :w00t:

Kan vi ikke omdøpe elbiler til svevestøvbiler, eller bare støvbiler heretter siden de veier mere en ......eksosbiler og lager mere svevestøv.

 

 

Faktisk utstyres de fleste elbiler med dekk med lav rullemotstand, for å øke kjørelengden. Lavere rullemotstand gir mindre svevestøv, så jeg er sannelig ikke sikker på om elbiler faktisk genererer mer svevestøv enn "eksosbiler". Har noe målt det?

Lenke til kommentar

Teknisk ukeblad mener at elbilene er like ille som bensinbiler og nuller ut fordelene ved å ikke slippe ut eksos ved å produsere desto mere svevestøv.

Høyere vekt er argumentet for at elbilen lager mere svevestøv.

Artikkelen er her.

https://www.tu.no/artikler/mener-elbiler-er-like-ille-for-luftkvaliteten-som-fossilbiler/347209

 

Så da har vi eksossvevestøvbiler og svevestøvbiler?

Lenke til kommentar

Teknisk ukeblad mener at elbilene er like ille som bensinbiler og nuller ut fordelene ved å ikke slippe ut eksos ved å produsere desto mere svevestøv.

Høyere vekt er argumentet for at elbilen lager mere svevestøv.

Artikkelen er her.

https://www.tu.no/artikler/mener-elbiler-er-like-ille-for-luftkvaliteten-som-fossilbiler/347209

 

Teknisk ukeblad mener at artikkelen om at elbiler er like ille som bensinbiler er feil:

https://www.tu.no/artikler/unnskyld-kjaere-lesere-her-var-vi-ikke-gode-nok/347421

Lenke til kommentar

Teknisk ukeblad mener at elbilene er like ille som bensinbiler og nuller ut fordelene ved å ikke slippe ut eksos ved å produsere desto mere svevestøv.

Høyere vekt er argumentet for at elbilen lager mere svevestøv.

Artikkelen er her.

https://www.tu.no/artikler/mener-elbiler-er-like-ille-for-luftkvaliteten-som-fossilbiler/347209

Den artikkelen fikk da også uvanlig mye kritikk i kommentarfeltet, så mye at TU så seg nødt til å poste en oppfølgerartikkel.

 

For øvrig så 'mener' ikke tu, de referer til noen nederlandske forskere, som altså i følge kommentarfeltet har begått noen i overkant lettbeinte slutninger..

 

Kritikken gikk blant annet på at de antok et lineært forhold mellom vekt og oppvirvling og valgte å ikke ta hensyn til at elbiler i større grad enn andre biler er laget for å ha så lav luftmotstand som mulig(og dermed lavere oppvirvling). Motsatt vei antok de at elbiler ikke har bremseslitasje i det hele tatt, bremseslitasjen er riktignok lavere for elbilen men vi snakker om 2/3, ikke 100%..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...