Gå til innhold

SAMLETEST: Smartlys

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel feil å si at Philips Hue krever basestasjon, da man kan koble opp til 10 pærer opp til en fjernkontroll uten basestasjonen. Har selv fire pærer og en fjernkontroll i leiligheten min. Du mister derimot alle smartfunksjoner som planlegging, og kontroll over farge.

• Liker 3
Lenke til kommentar

"Ingen programmeringsmuligheter uten basestasjon - og den finner vi ikke i salg"

"Altså, uten ruteren kan du fint bruke mobiltelefonen til å skru på eller endre lysene når du vil, men hvis du ønsker at de skal gå på av seg selv klokka 7, slå seg av klokka 9, slå seg på igjen klokka 16 og dimme seg ned til kveldssteming klokka 20, må du ha TP-Links smartruter TP-Link SR20."

Jeg bruker TP-link sine lyspærer hjemme på min Android. Jeg trenger ikke noe router for å sette opp en timeplan for lyspærene.

Kan det være andre funksjoner på IOS?

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt prisene i tabellen. 3 E27-sokkelpærer fra Ikea med valg av fargetemperatur blir etter min hoderegning 585 kr, siden en pære koster 195,-.

Det samme med den sammenlagte prisen. Hvordan i all verden kan den bli høyere enn Hue sin når alle komponentene er billigere?

Lenke til kommentar

Får vel si det her også da: ikea trådfri fungerer allerede i dag med phillips hue sin hub.

Edit: Og på den måten også homekit, alexa osv. 

Er det bare å søke etter ikea trådløs i alexa settings?

Jeg har 2 stk Echo Dot, og en del ikea trådløs. Kunne godt tenkt meg å få dette til å virke.

Lenke til kommentar

Får vel si det her også da: ikea trådfri fungerer allerede i dag med phillips hue sin hub.

Er det bare å søke etter ikea trådløs i alexa settings?

Jeg har 2 stk Echo Dot, og en del ikea trådløs. Kunne godt tenkt meg å få dette til å virke.

Ja, var nok ikke klar nok der. De kan kobles sammen med hue, og hue huben kan kontrolleres av alexa :)

Lenke til kommentar

Jeg har tre (og en delvis defekt) xiaomipærer liggende ubrukt. Grunnen til at jeg kuttetdem ut var at det rene hvite lyset ble for kaldt, men justert til varm fargetemperatut ble lyset unaturlig. Mulig fargegjengivelse ble helt fubar/unaturlig når pærene ble satt til varmt lys. Gulrøtter ble f.eks. seende helt neonoransje ut.

Lenke til kommentar

Ang. Ikea: "Vi kan nemlig ikke få lysene til å gradvis endre styrke eller fargetemperatur. Det å starte dagen med dempet, varmt lys som gradvis blir sterkere og mer «dagslys-kaldt» (og omvendt utover kvelden) er kanskje er den beste funksjonen til Philips Hue, men dette kan vi ikke med Trådfri."

Dette er feil. Ref.: "Ställ in en "Vakna"-timer och vakna till en soft belysning som sakta blir starkare." fra http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/lighting/36812/

Lenke til kommentar

Heisan..Dette var nytt for meg. Har begge systemer i bruk hos meg,og kontinuerlige problemer med IKEA sin hub. Må resette den daglig, for å få kontakt med pærene. Philips er dønn-solid. Kan du gi meg et hint om hvordan jeg styrer alt fra Philips Hue?

Lenke til kommentar

Et stort problem med LED er fremdeles fargegjengivelse. Selv om de er angitt med fargetemperatur, blir ofte enkeltfarger, typisk rødt svakt. Resultatet er at ting med varme farger blir seende blast ut, selv med såkalt varmhvit lys.

Typisk har LED en CRI/Ra på 80. R9 (som er rødt) er typisk mye lavere enn gjennomsnittet. Ra er gjennomsnittet av alle Rx-verdiene.

Fin infoside om dette her: https://www.yujiintl.com/high-cri-led-lighting

Lenke til kommentar

Hei 3irik,

vi fikk ikke Philips' Hub til å finne IKEAs pærer, og informasjonen vi finner på nettet peker litt begge veier (https://www.macrumors.com/2017/08/10/ikea-tradfri-smart-lighting-supports-homekit/) - har du fått IKEApærene til å fungere med Hue-hubben? Kan du i så fall si hvordan slik at vi kan teste det? :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Ingen programmeringsmuligheter uten basestasjon - og den finner vi ikke i salg"

"Altså, uten ruteren kan du fint bruke mobiltelefonen til å skru på eller endre lysene når du vil, men hvis du ønsker at de skal gå på av seg selv klokka 7, slå seg av klokka 9, slå seg på igjen klokka 16 og dimme seg ned til kveldssteming klokka 20, må du ha TP-Links smartruter TP-Link SR20."

Jeg bruker TP-link sine lyspærer hjemme på min Android. Jeg trenger ikke noe router for å sette opp en timeplan for lyspærene.

Kan det være andre funksjoner på IOS?

Hei Aleksander M,

Vi finner ikke slike muligheter på hverken Android eller iOS. Under fanen «Smart Actions» står det "Add a Smart Home Router and enjoy smarter control of your devices", og mulighetene "Schedule a scene", "automate with sensors" og "auto-off timers" er listet opp under ruteren. Hvordan ser dette ut hos deg?

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt prisene i tabellen. 3 E27-sokkelpærer fra Ikea med valg av fargetemperatur blir etter min hoderegning 585 kr, siden en pære koster 195,-.

Det samme med den sammenlagte prisen. Hvordan i all verden kan den bli høyere enn Hue sin når alle komponentene er billigere?

Hei Moskus, vi regnet med prisen på basestasjonen på Hue og IKEA - har lagt det til nå. Oppdaget samtidig at prisen på Hue-eksemplet var for lavt pga feilmerking på nettbutikken med lavest pris (https://www.eldirekte.no/philips-hue-white-ambiance-95w/cat-p/c/p8589871), så det har vi også justert nå, og dermed skulle priseksemplet være litt tydeligere. Siden det er så stor forskjell på systemene, mulighetene og så videre er det vanskelig å lage en direkte sammenligning, men det gir i alle fall et inntrykk av prisnivået.

Lenke til kommentar

Ang. Ikea: "Vi kan nemlig ikke få lysene til å gradvis endre styrke eller fargetemperatur. Det å starte dagen med dempet, varmt lys som gradvis blir sterkere og mer «dagslys-kaldt» (og omvendt utover kvelden) er kanskje er den beste funksjonen til Philips Hue, men dette kan vi ikke med Trådfri."

Dette er feil. Ref.: "Ställ in en "Vakna"-timer och vakna till en soft belysning som sakta blir starkare." fra http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/lighting/36812/

Hei Lebon,

Det er ikke helt det vi tenker på. Våkne-funksjonen går over 30 minutter fra avslått til påslått, men vi tenker for eksempel på funksjonaliteten i Hue som gjør det mulig å sette opp lysene til å gradvis endre seg over flere timer midt på dagen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...