Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pluttselig ufattelig treig PC, alt hakker osv, grunn?

Gjest medlem-454514

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-454514

Heisann!

Har prøvd det meste de siste dagene men til ingen hell.

Har formatert PCen, har kjørt virus scan (Windows Defender & Malwarebytes), slettet filer på "lagrings diskene" men til ingen nytte..

Det som skjer er at alt liksom hakker, og til tider blir det helt jævlig (musen beveger seg med 1fps enkelte tider).

Jeg har en M.2 SSD og 2 WD Black HDDer. Her kan dere se resultatene ifra de idag:
20939008_10214444957974583_528073704_n.p20939050_10214444957734577_323449493_n.p20979489_10214444957534572_1239957589_n.

Jeg er usikker på hva som er "normale" resultat til disse diskene, så de resultatene forteller meg egentlig ingenting. Men muligens det hjelper noen av dere og komme til bunns i det her?

I task manager ligger alt normalt, CPU på 1%, Memory på 24% og disk & network på 0%, selv om det hakker.. Derfor tenker jeg, kan det være skjermkortet?

Tanker: 

Harddisk problem? Kan eventuelt fjerne alle HDDer og kjøpe meg en 1TB SSD (har lyst, men har egentlig ikke råd til det akuratt nå, men om dette er grunnen så havner jo dette ønsket litt høyere på prioritets lista)
- Skjermkort problem? Har muligens garantien enda, så kan jo sende det inn igjen rekner jeg med.

Annet problem? Hovedkort muligens?

Hvordan skjedde dette?:

Jeg pleier og ha PCen stående på hele tiden. Så for et par dager siden så fant jeg en podcast eller en stream jeg streamer til chromecasten min som hjelper meg og sove. Når jeg våknet så var den som den er nå.

Jeg har ikke testet så mye, for den nye bærbaren min kom når problemet oppstod, så jeg har bare brukt skole pcen etter skolestart.

Maskinvare:

CPU: Intel Core i7-6700K

GPU: MSI GeForce GTX 1070 Gaming X

SSD: Samsung 950 PRO 512GB M.2

HDD: Western Digital Black 1TB

HDD2: Western Digital Black 3TB

Minne: Kingston HyperX Savage DDR4 8GB 2133MHz (2x8gb - 4 brikker på 4GB / 16GB totalt)

Hovedkort: MSI H170 GAMING M3

Strømforsyning: Corsair RM850X 850W

Hjelp?

På forhånd, takk!

Endret av medlem-454514
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-454514

Prøv en og en RAM-brikke og et annet skjermkort først. Det er de to enkleste tingene å gjøre. Hvis du har mulighet til å reinstallere Windows uten for mye mas med reinstallering av andre ting så ville jeg prøvd det som nummer to.

Takk for svar! Jeg skal prøve dette, men blir ikke idag.

Om noen andre har noen ideer så del gjerne!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-454514

bug i en windowsoppdatering som vil bli fixet i løpet av noen dager...

Seriøst? Har du source? Håper virkelig dette er grunnen! Har andre ting og prioritere pengene mine til nå som skolen har startet igjen..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-454514

begynte plutselig samme her.... ingen logisk årsak.... ingen grunn til å forhaste seg med reinstallasjon eller formatering... typisk Windows... bare å vente

Har du noen bevis på dette?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-454514

har sluttet å kaste bort tiden på pc og windows for mange år siden....finn på noe nyttig mens du venter

ifra mitt synspungt så kan du være en som bare hater på windows og bare kommer her for og være eple-kjekk. Derfor jeg spør etter bevis..

Lenke til kommentar

Hvis datamaskinen sto på da du våknet (eller sto på desktop uten noe programmer kjørende), kan ikke Windows ha installert en nevneverdig update som kan forårsake et slikt problem da slike trenger en reboot.

Ville ha gått for en hardware sjekk som Soseks foreslo, men skader ikke å kjøre en ren Windows reinstall med Media Creation Tool og USB.

Lenke til kommentar

Kan det være at CPU 'throttler ned' pga. varmeproblemer? Sjekk eventuelt med verktøy som gir deg temp på CPU, Mulig det kan ligge noe der. Går ut fra at strømprofilen i Windows ikke står til å begrense CPU? Lenge siden du renset kabinettet?

Sjekk også at alt som skal gå av vifter faktisk fungerer.

Lenke til kommentar

Hvis det "ligger i operativsystemet" for eksempel en oppdatering eller noe annet, så kan man jo høreklikke nede på taskbaren og så kikke på "taskmanager" (det heter vel noe lignende på norsk). Man kan da gå inn og se hvilke prosesser som trekker ressurser. Man kan også stenge dem ned fram til neste reboot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...