Gå til innhold

AP vil at det skal snakkes norsk på norske byggeplasser. Kan de få det til?

lada1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Staten må legitimere seg selv ved å "ta stilling" til de problemene den selv skaper, for å vise at den "tar ting seriøst" og er "interessert i å tilveiebringe løsninger" samt bidra til "holdningsendringer".

I dette tilfellet er problemet skapt av billig import av utenlandsk arbeidskraft, som staten selv villig har gjennomført og også glatt sett igjennom fingrene med at har ført til sosial dumping, svindel over hele linja av utenlandske kontraktører, svart arbeid, utnyttelse av NAV sine støtteordninger av blant annet polakker som sitter hjemme i polen og hever dagpenger osv. ad nauseam.

Løsningen?

Nei, den går slik som dette:

• Vi har skapt et massivt og sammensatt problem
  • Folk forstår det og krever at noe må gjøres
  • Vi gjør noe enkelt og banalt som folk kan kjapt forstå
  • Vi forteller folk at det vi har gjort er viktig for at de skal tro at vi har kontrollen
  • Folket er blitt ført bak lyset med tanke på hvor alvorlig og sammensatt problemet er og hvor uopprettelig det har blitt, og vi har legitimert vårt styre
  • Faren over for denne gang, stem på oss
Endret av JeremyBentham
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Bare valgkamp-jippo? 

Gleden ved å se på tegnefilm forsvant med dubbingen, og jeg for min del ser på utspillet som overfladisk politisk surr

Lenke til kommentar

Sist jeg var i Oslo så jeg noe nitrist - fem fagarbeidere jobbet på et stykke fortau. Fire av dem var fra Polen, og holdt en lystig samtale på morsmålet. Nummer frem var norsk, nærmere pensjonsalder, og sto et stykke unna med lengsel i blikket. Man kan jo håpe han fikk jobbe i andre grupper senere, men i dette tilfellet var arbeidsmiljøet for ham en katastrofe. Det er også svært uheldig for de tilreisende, som ikke får lære seg norsk. For mange er det jo mest på jobben vi bruker språket.

Hvis ungdom heller vil nave enn å ta jobb på et sted der de blir fremmed i eget land, synes jeg det er helt forståelig. 

Så jeg er helt enig, men jeg ser ikke for meg hvordan dette skal gå til. En språkpisker på hver arbeidsplass? Språk-morgenstund før arbeidet kan starte, med sanger og aktiviteter?

Lenke til kommentar

Sist jeg var i Oslo så jeg noe nitrist - fem fagarbeidere jobbet på et stykke fortau. Fire av dem var fra Polen, og holdt en lystig samtale på morsmålet. Nummer frem var norsk, nærmere pensjonsalder, og sto et stykke unna med lengsel i blikket. Man kan jo håpe han fikk jobbe i andre grupper senere, men i dette tilfellet var arbeidsmiljøet for ham en katastrofe. Det er også svært uheldig for de tilreisende, som ikke får lære seg norsk. For mange er det jo mest på jobben vi bruker språket.

Hvis ungdom heller vil nave enn å ta jobb på et sted der de blir fremmed i eget land, synes jeg det er helt forståelig. 

Så jeg er helt enig, men jeg ser ikke for meg hvordan dette skal gå til. En språkpisker på hver arbeidsplass? Språk-morgenstund før arbeidet kan starte, med sanger og aktiviteter?

Det vil nok ikke hjelpe stort for miljøet for den norske arbeideren selv om det ble pisket frem å snakke (gebrokkent) norsk.  Polske vitser som han ikke forstår etc... :-) For ikke å snakke om han skulle dra frem norsk humor. Og har du prøvd deg med en "grovis" til en muslimsk arbeider? :-) En øl etter jobben?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Språkforvirring på byggeplasser ble første gang omtalt i Bibelen, se  1 Mosebok 11,1–9. Gud stoppet et omstridt høyhus-prosjekt gjennom å la bygningsarbeiderne snakke hvert sitt språk. Et lite sammendrag, hentet fra Store Norske:

"Bibelteksten forteller at etter syndfloden kom menneskeslekten til Sinear-sletten, der de slo seg ned. De bestemte seg så for å bygge en by med et tårn av brent teglstein som skulle nå like inn i himmelen. Gud steg ned på jorden for å se hva det var menneskene holdt på med. Han likte ikke at menneskene søkte å øke sin makt på denne måten. Derfor forvirret han deres språk slik at de ikke lenger kunne forstå hverandre og spredte dem ut over hele jorden."

Lenke til kommentar

AP prøver å selge ideen om at det skal snakkes norsk på norske byggeplasser:

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/k52rX/Ap-vil-sikre-at-det-snakkes-norsk-pa-byggeplassen

Er det noen som tror de kunne få det til?  Eventuelt hvordan? Bare valgkamp-jippo? Jeg har selv ikke fantasi nok til å tenke meg at de kunne få det til. Kanskje best ikke å prøve? :-)

Rent valgkampflesk. De sier at de ikke kan stille krav, og uten krav så vil ikke polske arbeidere prate på norsk uansett hvor mange norskkurs du tilbyr.

"Det betyr at det ikke er aktuelt med språktest. Det er heller ikke aktuelt å stille noen absolutte krav til bedriftene."

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kan løses på sikt ved å gjøre det mer attraktivt for norsk ungdom å ta yrkesfag, slik at vi slipper å importere arbeidskraft. Noe vi burde gjøre i alle fall.

En måte å gjøre det på, kan være flere skoleløp der man ender med både studiekompetanse og fagbrev. Egentlig burde kanskje fagbrev vært en obligatorisk del av generell studiekompetanse. Tenk for en entreprenør-nasjon vi da kunne blitt!

Lenke til kommentar

Dette kan løses på sikt ved å gjøre det mer attraktivt for norsk ungdom å ta yrkesfag, slik at vi slipper å importere arbeidskraft. Noe vi burde gjøre i alle fall.

En måte å gjøre det på, kan være flere skoleløp der man ender med både studiekompetanse og fagbrev. Egentlig burde kanskje fagbrev vært en obligatorisk del av generell studiekompetanse. Tenk for en entreprenør-nasjon vi da kunne blitt!

Hva hjelper det å få flere til å ta yrkesfag, om de allerede sliter med å få læringsplass?

https://www.ringblad.no/nyheter/kamp-om-plassene/s/1-97-6754858

Og grunnen til at vi importerer arbeidskraft er fordi de er billigere, ikke fordi vi ikke kan finne norske arbeidere.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Vi kunne for eksempel tatt mer kontroll over lønnen slik at det rett og slett ikke var mulig å betale importert arbeidskraft mindre enn norsk.

Du mener vi burde øke tarifflønnen og samtidig opprette masse statlig finansierte læringplasser?

Det hadde sikkert fungert, men høyere tarifflønn vil gjøre alle offentlige byggeprosjekter dyrere og vi må samtidig investere masse penger i læringplasser. Om du må bruke masse mer penger, så er det politisk umulig. Det er andre ting som er viktigere å investere i som god eldreomsorg.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...