Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mazda 6 2010 - etterfylling av kjølevæske.


Windoge

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Mazda 6 fra 2010 for ikke veldig lenge siden. Her om dagen la jeg merke til at beholderen var litt under minimum. Jeg la merke til at det var blå kjølevæske i beholderen, så jeg dro til nærmeste bensinstasjon og etterfylte med vanlig blå kjølevæske. I ettertid ser jeg at anbefalt kjølevæske i disse bilene er F-22. Disse er normalt ikke blå. Er det greit at jeg etterfylte med vanlig blå kjølevæske, da jeg ikke aner hva som var der fra før, annet enn fargen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går mest sannsynlig greit, men du må bytte kjølevæske oftere enn Mazda spesifiserer siden F-22 er long-life kjølevæske.

 

Rød kjølevæske er vel generelt long-life? Det er med andre ord mange kjølevæsker uten F-22 spesifiseringen som gjør samme nytten?

Lenke til kommentar

Ja, men de må som sagt byttes oftere. Så vidt jeg kan se er både F-22 og vanlig blå væske etylenbaserte så det skulle ikke være farlig å blande de.

 

Var Shell Premium Grade.

 

Denne typen: http://www.carcareapp.no/cca-no/veiledning/kj%C3%B8lerv%C3%A6ske-konsentrat-1l.aspx?PID=2252&M=NewsV2&Action=1

 

Inneholder: Monoethyleneglycol

 

Edit: Den er kanskje grønn? Men det er vel F-22 også?

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Fargen er dessverre ikke en fullstendig innarbeidet standard (vet av erfaring :/ )

 

På en bil jeg ikke vet hva inneholder ville jeg etterfylt med vann, hold øye med frysepunktet og etterhvert skiftet alt.

 

Stemmer, men som sedsberg var inne på, å skille mellom ethylenglykol og peopylenlykol er etter det jeg har forstått det viktigste. Sistnevnte er som regel rød, mens de andre to er grønn eller blå. Noen er long-life, men en blanding påvirker sannsynligvis bare levetiden på kjølevæsken. 

 

Det er all grunn til å tro at det er F-22 (ethylenglykol) på systemet fra før, tatt i betraktning at bilen har fulgt alle servicer på merkeverksted, og at F-22 i utgangspunktet skal vare veldig lenge. Problemet er at F-22 nærmest er umulig å få tak i andre steder enn på et merkeverksted. Jeg kjøpte bilen hos en merkeforhandler, og det var de som hadde glemt å fylle opp til minimumsmerket på beholderen, som førte til at jeg måtte fylle med noe annet i mellomtiden. Jeg antar det er på sin plass at de tapper tanken, og deretter fyller opp med F-22 på bruktbilgarantien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...