Gå til innhold

Audis neste elbil observert med tilhenger


Anbefalte innlegg

 

 

For min del er elbil med hengerfeste ganske avgjørende.

Ikke at jeg skal kjøre mye rundt med den men de gangene det trenges er det kjekt å slippe å måtte ha en egen bil til den bruken.

Tror heller ikke jeg er alene om å tenke sånn.

 

Hvor ofte kjører du med tilhenger i løpet av året? Selv kjørte jeg vel 3-4 turer max per år med henger da jeg kjørte bensinbil. Trenger jeg henger nå så leier jeg rett og slett bil med hengerfeste. Pengene det koster å leie bil de få gangene de fleste av oss trenger henger er uansett spart inn på mange ganger på på posten i budsjettet mitt som heter "Driftskostnader Bil". Tidligere så førte jeg drivstoff, oljeskifte og filter 2 ganger pr år, rekvisita, bompasseringer etc under denne posten. Nå er det kun minimalt med rekvisita samt servicekostnader. Og resultatet er betydlig besparelser per måned kontra den tiden jeg kjørte bensinbil. 

 

Det er klart det er noen få som må kjøre med henger støtt, men de kan jo løse det med feks model x fra Tesla. Tenker på campingfolket, feks de som drar rundt på crossere/snøscootere/atv hver helg. 

 

Om Audi nå også kommer med hengerfeste så er jo det veldig bra for da blir det jo større valgmuligheter for de som ønsker el-bil. Men jeg må si at å avgjøre bilhold på bakgrunn av noen få tilhengerturer per år blir litt bakvendt for meg. Argumentet blir en lettvekter, akkurat som alle de som sier det må bensinbil/diesel pga rekkevidde. Når en spør hvor ofte de kjører lengre enn 40-50 mil i strekk så sier de aller fleste jeg har snakket med at det skjer egentlig kun i sommerferien, ja om de nå velger bilferie. I realiteten så er de kanskje oftere på utenlandsferie med fly enn med bil. Og har de virkelig det så travelt på ferietur at de ønsker å blåse nedover europa helt uten stopp til tanken er tom? Nei de færreste ønsker jo det. De har altså et oppkonstruert/feilaktig behov av rekkevidde i forhold til reel historikk feks de siste 3 årene. Behovsanalyse!

 

Ad hoc behov eller behov utenom det hverdagslige kunne uansett blitt løst med leiebil for feriekjøring eller den ene gangen i året de ønsker å kjøre t/r Lofoten fra østlandet, eller på vestlandsferie.  

 

Og i snitt så kjører vi vel ca 12.000 km per år? Skulle gå greit for langt flere av oss å kjøre el-bil.Men det er noe med den innebygde endringsvegringen vi mennesker har. Det å endre våre mønstre kjennes for mange ubehagelig, men ikke la det stoppe deg fra å være en av de som bidrar til nullutslipp lokalt. 

 

Det har ikke noe å si om jeg kjører med tilhenger en gang hvert tiende år. Det koster meg INGENTING at tilhengerkroken er der, hvorfor skal jeg gi slipp på den?

 

Det er denne sandkassepolitikken som er feil med elbil-menigheten, og det er derfor jeg ikke kjøper elbil heller.

Jeg får ikke lov til å vite selv hva jeg har behov for eller hva jeg har lyst på.

Det er menigheten som bestemmer hva jeg har behov for, og skulle jeg ytre noe annet så blir partipisken dratt frem.

 

Jeg SKAL ha rekkevidde til trondheim - oslo nonstop, jeg SKAL, ha tilhengerkrok, jeg SKAL ha helt clean bakluke, ingen "egomotion" "bluelotion" merker på bakluka.

Hvorfor jeg skal ha det har du ingenting med, og den bilselgeren som kan tilby meg noe slikt, han får salget.

Merkelig nok er det nesten bare tyske diesel og bensinbiler, som kan tilby meg nettopp det.

 

 

 

Alle gjør som de vil og kjøper det de vil. Men argumentasjonen din er jo nær håpløs. Det er klart det koster deg penger å ha krok. Du betaler for den. Du betaler eller har betalt for hengeren også. Samt at hengeren også trenger ettersyn og vedlikehold. Så gratis er det ikke. 

 

Alt idag så har du elbiler med rekkevidde Oslo-Trondheim. Går helt greit, du har riktignok ikke så mange modeller som klarer det men de er å få kjøpt. 

 

Jeg er enig i at produsentene bør tilby hengerfeste. Men hva er dette våset om menighet og partipisk? Du velger å gå baklengs inn i fremtiden fordi noen andre mennesker har en annen oppfatning enn deg? Gratulerer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 For det første, tilhengerfeste er ikke gratis. En betaler for det når en kjøper bilen. Så koster jo selve hengeren også kroner. Og hengeren trenger også service og nye dekk

etc. Brått blir det både enklere å billigere å bare leie noen til å dine små frakteoppdrag.

  

 

Dette mistenker jeg deg for å ikke tro på selv engang...

 

Ja i den perfekte verden og i Power Point er alt mulig, men i praksis er leiehengere ofte i dårlig forfatting. Kunne fortalt om flere "artige" episoder her om hengere som ikke virker eller som ikke er der til avtalt tid, men hopper til poenget som er at har du en egen henger kan du se etter den slik at den er i god stand og at du vet den virker når du skal bruke den. "Service" kostnadene på en henger er jo helt marginale.

 

Jeg prøvde din løsning en10 års tid fordi jeg ikke prioriterte henger og har omfattende og førstehånds erfaring med rasketask konseptet, men ser meg ikke tilbake...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen fordel med å eie henger er når man pusser opp.

Da kan hengeren funger som søppelcontainer intil man man tømmer den, noe man ikke kan med en leiehenger eller leiet varebil.

Det samme om man har hentet noe og ikke kan, vill eller ønsker å laste av hengeren med det samme, da kan man med egen henger la det stå til man får tid til å laste av den.

Med leiebil og leiehenger blir dette fort en dyr luksus.

Forresten, hvor mange av de som mener det bare er å leie bil og henger bor i enebolig?

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Skjønner ikke dette maset om hengerfeste på privatbiler. Betal noen andre med varebil for å bære ut søpla/levere varer fra IKEA osv. Det koster mindre enn tilhengerfeste som ekstrautstyr og å kjøpe henger.

 

Jeg skjønner godt at folk vil ha én bil som de kan gjøre alt med.

Må kjøpe buss med varerom bak og dakarrally-oppsett da? Da har du plass til juniorlaget når de skal på tur, du får plass til søpla bak i varerommet og du kommer deg på hytta siden alle nordmenn med respekt for seg selv må han en 4x4 på stylter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

For min del er elbil med hengerfeste ganske avgjørende.

Ikke at jeg skal kjøre mye rundt med den men de gangene det trenges er det kjekt å slippe å måtte ha en egen bil til den bruken.

Tror heller ikke jeg er alene om å tenke sånn.

 

Hvor ofte kjører du med tilhenger i løpet av året? Selv kjørte jeg vel 3-4 turer max per år med henger da jeg kjørte bensinbil. Trenger jeg henger nå så leier jeg rett og slett bil med hengerfeste. Pengene det koster å leie bil de få gangene de fleste av oss trenger henger er uansett spart inn på mange ganger på på posten i budsjettet mitt som heter "Driftskostnader Bil". Tidligere så førte jeg drivstoff, oljeskifte og filter 2 ganger pr år, rekvisita, bompasseringer etc under denne posten. Nå er det kun minimalt med rekvisita samt servicekostnader. Og resultatet er betydlig besparelser per måned kontra den tiden jeg kjørte bensinbil. 

 

Det er klart det er noen få som må kjøre med henger støtt, men de kan jo løse det med feks model x fra Tesla. Tenker på campingfolket, feks de som drar rundt på crossere/snøscootere/atv hver helg. 

 

Om Audi nå også kommer med hengerfeste så er jo det veldig bra for da blir det jo større valgmuligheter for de som ønsker el-bil. Men jeg må si at å avgjøre bilhold på bakgrunn av noen få tilhengerturer per år blir litt bakvendt for meg. Argumentet blir en lettvekter, akkurat som alle de som sier det må bensinbil/diesel pga rekkevidde. Når en spør hvor ofte de kjører lengre enn 40-50 mil i strekk så sier de aller fleste jeg har snakket med at det skjer egentlig kun i sommerferien, ja om de nå velger bilferie. I realiteten så er de kanskje oftere på utenlandsferie med fly enn med bil. Og har de virkelig det så travelt på ferietur at de ønsker å blåse nedover europa helt uten stopp til tanken er tom? Nei de færreste ønsker jo det. De har altså et oppkonstruert/feilaktig behov av rekkevidde i forhold til reel historikk feks de siste 3 årene. Behovsanalyse!

 

Ad hoc behov eller behov utenom det hverdagslige kunne uansett blitt løst med leiebil for feriekjøring eller den ene gangen i året de ønsker å kjøre t/r Lofoten fra østlandet, eller på vestlandsferie.  

 

Og i snitt så kjører vi vel ca 12.000 km per år? Skulle gå greit for langt flere av oss å kjøre el-bil.Men det er noe med den innebygde endringsvegringen vi mennesker har. Det å endre våre mønstre kjennes for mange ubehagelig, men ikke la det stoppe deg fra å være en av de som bidrar til nullutslipp lokalt. 

 

Det har ikke noe å si om jeg kjører med tilhenger en gang hvert tiende år. Det koster meg INGENTING at tilhengerkroken er der, hvorfor skal jeg gi slipp på den?

 

Det er denne sandkassepolitikken som er feil med elbil-menigheten, og det er derfor jeg ikke kjøper elbil heller.

Jeg får ikke lov til å vite selv hva jeg har behov for eller hva jeg har lyst på.

Det er menigheten som bestemmer hva jeg har behov for, og skulle jeg ytre noe annet så blir partipisken dratt frem.

 

Jeg SKAL ha rekkevidde til trondheim - oslo nonstop, jeg SKAL, ha tilhengerkrok, jeg SKAL ha helt clean bakluke, ingen "egomotion" "bluelotion" merker på bakluka.

Hvorfor jeg skal ha det har du ingenting med, og den bilselgeren som kan tilby meg noe slikt, han får salget.

Merkelig nok er det nesten bare tyske diesel og bensinbiler, som kan tilby meg nettopp det.

 

 

 

Alle gjør som de vil og kjøper det de vil. Men argumentasjonen din er jo nær håpløs. Det er klart det koster deg penger å ha krok. Du betaler for den. Du betaler eller har betalt for hengeren også. Samt at hengeren også trenger ettersyn og vedlikehold. Så gratis er det ikke. 

 

Alt idag så har du elbiler med rekkevidde Oslo-Trondheim. Går helt greit, du har riktignok ikke så mange modeller som klarer det men de er å få kjøpt. 

 

Jeg er enig i at produsentene bør tilby hengerfeste. Men hva er dette våset om menighet og partipisk? Du velger å gå baklengs inn i fremtiden fordi noen andre mennesker har en annen oppfatning enn deg? Gratulerer?

Våset om partipisk og menighet er akkurat det samme, som våset om å gå baklengs inn i fremtiden.

Det er elbilprodusentene, som ikke leverer hengerfeste, som går baklengs inn i fremtiden.

Jeg går fremlengs inn i fremtiden, og venter til de leverere en elbil som kan det.

Inntil videre har jeg en pålitelig og rimelig dieselbil, med mye høyere bruksverdi enn økonomisk verdi. Det eneste fornuftige å gjøre, er å bruke opp dieselbilen mens jeg venter på at elbilutviklingen stabiliserer seg litt.

Dumt ditche en brukbar dieselbil, og kjøpe elbil, mens utviklingstakten følger Moores lov. DET er å gå baklengs inn i fremtiden.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Av og til ønsker folk mer enn en funksjon av en bil, rart med det:p

Altså jeg kan kjøpe meg en bitteliten Toyota Yaris med 1,4 liter motor med hengerfeste, men å forvente det samme på en Nissan Leaf er å ønske mere en funksjonen av hva en Nissan Leaf kan levere om man monterer et et hengerfeste på den?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har denne tråden gått litt ut av sitt eget skinn, kanskje med hjelp fra meg også.

Elbil som kan dra tung henger, det kan umulig være noe negativt med det?

 

Autonom elbil, helst pickup med hengerfeste som kan dra et par-tre tonn kan ikke komme raskt nok for meg, fordi jeg har bruk for det hele tiden og jeg syns å kjøre bil er dritkjedelig.

Totalt bortkastet tid.

Hvorfor elbil?

Hvorfor ikke?

 

Det er det jeg trenger, derfor fins det et marked for det.

Og det er mange med det samme behovet, spesielt innenfor bygg/anlegg som jeg jobber med.

Lenke til kommentar
Omtrentlig og for en tilfeldig bil. Trenger jeg hengerfeste én gang i året så vil det helt overlegent lønne seg å kjøpe et hengerfeste framfor å leie en bil som har det. Da er verdien av alt prakket med å finne bil, fram og tilbake til utleier og friheten til å slippe alt dette, satt til 0. Som ekstrabonus så sitter man igjen med en bil som kanskje er lettere å selge.

 

Noen har en elbil hvor tilhengerfeste ikke er mulig. Det bør ikke være nok til å bli ivrig motstander av at folk skal kunne få tilbudt den opsjonen.

Endret av uname -l
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Min Auda forhandler bekreftet ganske enkelt tilhengerfeste. Men selvfølgelig, han kan jo helt ustraffet trekke på skuldrene om bilen likevel ikke leveres med krok, og jeg står der med båthenger uten bil å trekke den med.

 

Et annet spørsmål for annerledeslandet Norge er hvorvidt e-Tron Quattro kan leveres med takskinner (rails) som et takstativ med takboks kan klemmes til. ( Som jo er den viktigste grunnen til ønsket om stasjonsvogn. ) Eller i minimum et sett nedfelte skruehull i taket. Løsningen på e-Golf er i alle tilfelle alt annet enn tilfredsstillende.

 

Jeg håper da virkelig at det blir mulig å frakte ski på taket på Audien, eller kunne jeg jo like greit at kjøpt en modell x for flere måneder siden. (Jaguar iPace er så vidt jeg vet kun fem-seter, og jeg trenger seks/syv seter omrent like ofte som hengerfestet...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Skjønner ikke dette maset om hengerfeste på privatbiler. Betal noen andre med varebil for å bære ut søpla/levere varer fra IKEA osv. Det koster mindre enn tilhengerfeste som ekstrautstyr og å kjøpe henger.

 

Jeg skjønner godt at folk vil ha én bil som de kan gjøre alt med.

Må kjøpe buss med varerom bak og dakarrally-oppsett da? Da har du plass til juniorlaget når de skal på tur, du får plass til søpla bak i varerommet og du kommer deg på hytta siden alle nordmenn med respekt for seg selv må han en 4x4 på stylter.

Skulle gjerne hatt en ombygd buss med nok seter til å frakte en halv busslast, masse bagasje og med soveplasser og kjøkken/stueløsning.

 

;-)

 

Dog har jeg ingen muligheter til å parkere den lovlig i det daglige, og ikke er det praktisk i byen eller særlig økonomisk heller. En stor varebil ville kunne være et alternativt, men er fremdeles noe upraktisk i byen.

 

En relativt normal størrelse bil med plass til 5 eller 7, og med nok plass til å faktisk få med seg litt til en tur, men som samtidig koster lite å kjøre og eie i forhold til andre biler, og som i tillegg kan dra tilhenger til søppel, flyttelast, camplet/campingvogn eller en liten/middels båt , ville vært perfekt. Fås den samtidig med nok kraft til at jeg ikke er en sinke i trafikken, og at på til er artig å kjøre, så ja takk.

 

Å leie folk til å ta søpla for seg, blir fort ganske dyrt. Kanskje ikke per gang, men totalt sett. Samme med å leie bil + henger eller varebil når behovet melder seg, og er ikke mange gangene før den kroken lønner seg, selv om man ikke har henger selv.

 

Dessuten hender det behovet dukker opp ganske umiddelbart, og det å få leid bil 24/7-365 er ikke gjort i en fei. I tillegg åpner tilhengerkrok for alternativ bruk, som f.eks. å leie seg en campingvogn for en langhelg eller ukestur. Har du ikke krok, så tenker du kanskje ikke tanken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...