Gå til innhold

Audis neste elbil observert med tilhenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke når du bare skriver "de fleste", da hadde du skrevet "de fleste som har elbil", så nei, du dro alle over en kam der.

Jeg skjønner at du tror det, men det var altså ikke mitt poeng. Du må gjerne mene at det var det, men det var det altså ikke. Jeg snakket om hvordan elbileiere kommer seg «unna» dette pr i dag.

Lenke til kommentar

De fleste leier bil til slike anledninger, det vill svare seg for de aller fleste.

Jeg liker å bestemme selv når jeg skal bruke min egen henger som er parkert i oppkjørsla uten å måtte dra avsted å leie en bil til dette.

Hengerfeste på elbil burde være et valg man kunne ha på mange elbiler og avtagbart hengerfeste er ikke uvanlig heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ehm ja? Det er liksom litt av poenget, de eier elbil og låner bil når de evt må kjøre med boss..

 

Hva er problemet?

Jeg stoler ikke på folk og jeg ville aldri tillate meg å låne bil av noen andre heller.

Høres ut som ei oppskrift for bråk før eller senere.

Er det slutt på å være uavhengig lengere.

Lenke til kommentar

Tabbe: Audi har glemt at de er tysk..... Kræsja med trynet først inn i krombadet, og skryter høylytt av det etterpå. Så vulgært og amerikansk..... Skal du leke vulgær amerikaner, så bør du har V8 med minst 6 liter, da kler du litt brautete stil. Ikke ellers.

For eksempel denne (skru opp lyden :)

https://www.youtube.com/watch?v=GF_q3xnn9fY

 

Brom! Brom! Brom! Pssssshhhhhhhhhh! :D

 

Har ikke hengerfeste denne da, hva snakker du om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tabbe: Audi har glemt at de er tysk..... Kræsja med trynet først inn i krombadet, og skryter høylytt av det etterpå. Så vulgært og amerikansk..... Skal du leke vulgær amerikaner, så bør du har V8 med minst 6 liter, da kler du litt brautete stil. Ikke ellers.

For eksempel denne (skru opp lyden :)

 

Brom! Brom! Brom! Pssssshhhhhhhhhh! :D

Har ikke hengerfeste denne da, hva snakker du om?

 

Corvette C3 får/fikk du faktisk med hengerfeste. Og med dreiemoment som 5 lastebiler, så trekker du så stor campingvogn du bare vil =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tabbe: Audi har glemt at de er tysk..... Kræsja med trynet først inn i krombadet, og skryter høylytt av det etterpå. Så vulgært og amerikansk..... Skal du leke vulgær amerikaner, så bør du har V8 med minst 6 liter, da kler du litt brautete stil. Ikke ellers.

For eksempel denne (skru opp lyden :)

https://www.youtube.com/watch?v=GF_q3xnn9fY

 

Brom! Brom! Brom! Pssssshhhhhhhhhh! :D

Har ikke hengerfeste denne da, hva snakker du om?

 

Corvette C3 får/fikk du faktisk med hengerfeste. Og med dreiemoment som 5 lastebiler, så trekker du så stor campingvogn du bare vil =)

Hvorfor postet du ikke video av den da, i stedet for en totalt usaklig video av en bråkete kjerre som er helt ubrukelig til annet enn å bråke?

 

Denne tråden er basert på en artikkel som den viser til, da er det greit at vi diskuterer det artikkelen inneholder.

 

Men det må være hardt for deg å akseptere at Tesla (og muligens Audi nåda) har en bil som du faktisk kan hive en brukbar tilhenger bakpå. (igjen, jfr, en annen tråd, jeg bryr meg ikke om Tesla, men syns det er veldig greit at de får til det de får til - forresten, kan du feste tilhenger bakpå motorsykkelen din?)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For min del er elbil med hengerfeste ganske avgjørende.

Ikke at jeg skal kjøre mye rundt med den men de gangene det trenges er det kjekt å slippe å måtte ha en egen bil til den bruken.

Tror heller ikke jeg er alene om å tenke sånn.

 

Hvor ofte kjører du med tilhenger i løpet av året? Selv kjørte jeg vel 3-4 turer max per år med henger da jeg kjørte bensinbil. Trenger jeg henger nå så leier jeg rett og slett bil med hengerfeste. Pengene det koster å leie bil de få gangene de fleste av oss trenger henger er uansett spart inn på mange ganger på på posten i budsjettet mitt som heter "Driftskostnader Bil". Tidligere så førte jeg drivstoff, oljeskifte og filter 2 ganger pr år, rekvisita, bompasseringer etc under denne posten. Nå er det kun minimalt med rekvisita samt servicekostnader. Og resultatet er betydlig besparelser per måned kontra den tiden jeg kjørte bensinbil. 

 

Det er klart det er noen få som må kjøre med henger støtt, men de kan jo løse det med feks model x fra Tesla. Tenker på campingfolket, feks de som drar rundt på crossere/snøscootere/atv hver helg. 

 

Om Audi nå også kommer med hengerfeste så er jo det veldig bra for da blir det jo større valgmuligheter for de som ønsker el-bil. Men jeg må si at å avgjøre bilhold på bakgrunn av noen få tilhengerturer per år blir litt bakvendt for meg. Argumentet blir en lettvekter, akkurat som alle de som sier det må bensinbil/diesel pga rekkevidde. Når en spør hvor ofte de kjører lengre enn 40-50 mil i strekk så sier de aller fleste jeg har snakket med at det skjer egentlig kun i sommerferien, ja om de nå velger bilferie. I realiteten så er de kanskje oftere på utenlandsferie med fly enn med bil. Og har de virkelig det så travelt på ferietur at de ønsker å blåse nedover europa helt uten stopp til tanken er tom? Nei de færreste ønsker jo det. De har altså et oppkonstruert/feilaktig behov av rekkevidde i forhold til reel historikk feks de siste 3 årene. Behovsanalyse!

 

Ad hoc behov eller behov utenom det hverdagslige kunne uansett blitt løst med leiebil for feriekjøring eller den ene gangen i året de ønsker å kjøre t/r Lofoten fra østlandet, eller på vestlandsferie.  

 

Og i snitt så kjører vi vel ca 12.000 km per år? Skulle gå greit for langt flere av oss å kjøre el-bil.Men det er noe med den innebygde endringsvegringen vi mennesker har. Det å endre våre mønstre kjennes for mange ubehagelig, men ikke la det stoppe deg fra å være en av de som bidrar til nullutslipp lokalt. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

 

De fleste leier bil til slike anledninger, det vill svare seg for de aller fleste.

Jeg liker å bestemme selv når jeg skal bruke min egen henger som er parkert i oppkjørsla uten å måtte dra avsted å leie en bil til dette.

Hengerfeste på elbil burde være et valg man kunne ha på mange elbiler og avtagbart hengerfeste er ikke uvanlig heller.

 

 

Jeg pleide å leie henger når jeg trente henger. Fordi behovet var lite. Kanskje 3-4 ganger per år. Og om jeg leier bil & henger, en stor varebil eller kun henger spiller ikke noen rolle for meg. Det er ikke bærekraftig å skulle eie alle mulige slags ting som blir stående på tunet ubrukt 360 dager i året. Det må gå ann å tenke litt på miljø uten at vi låses fast i gamle sedvaner vel? Og kanskje faktisk gjøre en bitteliten ekstra innsats de gangene behovet oppstår mtp alle de som kommer etter oss?

 

Når det er sagt, så er jo mine løsninger basert på dagens situasjon hvor de fleste el-biler kommer uten krok. På sikt så vil jo flere el-biler tilby dette. Men en skal ikke glemme at kjøring med henger er et veldig nordisk fenomen. I usa feks, så kjører de stort sett henger kun om de har svære pick-ups. Nedover europa er hengertettheten lavere enn hos oss i nord. Dermed har det kanskje satt for store føringer på valget om hengerfeste på el-biler. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Tabbe: Audi har glemt at de er tysk..... Kræsja med trynet først inn i krombadet, og skryter høylytt av det etterpå. Så vulgært og amerikansk..... Skal du leke vulgær amerikaner, så bør du har V8 med minst 6 liter, da kler du litt brautete stil. Ikke ellers.

For eksempel denne (skru opp lyden :)

 

Brom! Brom! Brom! Pssssshhhhhhhhhh! :D

Har ikke hengerfeste denne da, hva snakker du om?

 

Corvette C3 får/fikk du faktisk med hengerfeste. Og med dreiemoment som 5 lastebiler, så trekker du så stor campingvogn du bare vil =)

Hvorfor postet du ikke video av den da, i stedet for en totalt usaklig video av en bråkete kjerre som er helt ubrukelig til annet enn å bråke?

 

Denne tråden er basert på en artikkel som den viser til, da er det greit at vi diskuterer det artikkelen inneholder.

 

Men det må være hardt for deg å akseptere at Tesla (og muligens Audi nåda) har en bil som du faktisk kan hive en brukbar tilhenger bakpå. (igjen, jfr, en annen tråd, jeg bryr meg ikke om Tesla, men syns det er veldig greit at de får til det de får til - forresten, kan du feste tilhenger bakpå motorsykkelen din?)

 

Den "totalt ubrukelige kjerra", som er mye bedre til å dra tilhenger enn noen elbil, har omtrent like mye krom som den totalt ubrukelige Audien som artikkelen omtaler, som ikke kan dra tilhenger i det heletatt. Og poenget var å understreke nettopp det at her er det kanskje brukt litt for mye krom, til helt vanlig ubrukelig Audi å være?

Så mye krom passer mye bedre på en helt annen type biler, nemlig "totalt ubrukelige kjærrer" med 1200 hk, med mulighet for tilhengerfeste, og så blodamerikansk gjennomført som en bil bare kan være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For min del er elbil med hengerfeste ganske avgjørende.

Ikke at jeg skal kjøre mye rundt med den men de gangene det trenges er det kjekt å slippe å måtte ha en egen bil til den bruken.

Tror heller ikke jeg er alene om å tenke sånn.

 

Hvor ofte kjører du med tilhenger i løpet av året? Selv kjørte jeg vel 3-4 turer max per år med henger da jeg kjørte bensinbil. Trenger jeg henger nå så leier jeg rett og slett bil med hengerfeste. Pengene det koster å leie bil de få gangene de fleste av oss trenger henger er uansett spart inn på mange ganger på på posten i budsjettet mitt som heter "Driftskostnader Bil". Tidligere så førte jeg drivstoff, oljeskifte og filter 2 ganger pr år, rekvisita, bompasseringer etc under denne posten. Nå er det kun minimalt med rekvisita samt servicekostnader. Og resultatet er betydlig besparelser per måned kontra den tiden jeg kjørte bensinbil. 

 

Det er klart det er noen få som må kjøre med henger støtt, men de kan jo løse det med feks model x fra Tesla. Tenker på campingfolket, feks de som drar rundt på crossere/snøscootere/atv hver helg. 

 

Om Audi nå også kommer med hengerfeste så er jo det veldig bra for da blir det jo større valgmuligheter for de som ønsker el-bil. Men jeg må si at å avgjøre bilhold på bakgrunn av noen få tilhengerturer per år blir litt bakvendt for meg. Argumentet blir en lettvekter, akkurat som alle de som sier det må bensinbil/diesel pga rekkevidde. Når en spør hvor ofte de kjører lengre enn 40-50 mil i strekk så sier de aller fleste jeg har snakket med at det skjer egentlig kun i sommerferien, ja om de nå velger bilferie. I realiteten så er de kanskje oftere på utenlandsferie med fly enn med bil. Og har de virkelig det så travelt på ferietur at de ønsker å blåse nedover europa helt uten stopp til tanken er tom? Nei de færreste ønsker jo det. De har altså et oppkonstruert/feilaktig behov av rekkevidde i forhold til reel historikk feks de siste 3 årene. Behovsanalyse!

 

Ad hoc behov eller behov utenom det hverdagslige kunne uansett blitt løst med leiebil for feriekjøring eller den ene gangen i året de ønsker å kjøre t/r Lofoten fra østlandet, eller på vestlandsferie.  

 

Og i snitt så kjører vi vel ca 12.000 km per år? Skulle gå greit for langt flere av oss å kjøre el-bil.Men det er noe med den innebygde endringsvegringen vi mennesker har. Det å endre våre mønstre kjennes for mange ubehagelig, men ikke la det stoppe deg fra å være en av de som bidrar til nullutslipp lokalt. 

 

Det har ikke noe å si om jeg kjører med tilhenger en gang hvert tiende år. Det koster meg INGENTING at tilhengerkroken er der, hvorfor skal jeg gi slipp på den?

 

Det er denne sandkassepolitikken som er feil med elbil-menigheten, og det er derfor jeg ikke kjøper elbil heller.

Jeg får ikke lov til å vite selv hva jeg har behov for eller hva jeg har lyst på.

Det er menigheten som bestemmer hva jeg har behov for, og skulle jeg ytre noe annet så blir partipisken dratt frem.

 

Jeg SKAL ha rekkevidde til trondheim - oslo nonstop, jeg SKAL, ha tilhengerkrok, jeg SKAL ha helt clean bakluke, ingen "egomotion" "bluelotion" merker på bakluka.

Hvorfor jeg skal ha det har du ingenting med, og den bilselgeren som kan tilby meg noe slikt, han får salget.

Merkelig nok er det nesten bare tyske diesel og bensinbiler, som kan tilby meg nettopp det.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Den "totalt ubrukelige kjerra", som er mye bedre til å dra tilhenger enn noen elbil, har omtrent like mye krom som den totalt ubrukelige Audien som artikkelen omtaler, som ikke kan dra tilhenger i det heletatt. Og poenget var å understreke nettopp det at her er det kanskje brukt litt for mye krom, til helt vanlig ubrukelig Audi å være?

Klarer den dette?

https://youtu.be/op2JZi7zMbM?t=360

 

Eller dette?

https://youtu.be/ib-02b2ooLY?t=243

  • Liker 1
Lenke til kommentar

''I usa feks, så kjører de stort sett henger kun om de har svære pick-ups."

 

Fra toppen av hodet kan jeg ikke si at jeg har sett så mange pickuper med henger. Slik jeg forstår det er pickupen en bil der du har en integrert henger, slik at du kan ta med deg utvendig last direkte på bilen. Sikkert smart for parkvesenet, men jeg har vel inntrykk av at lasteplanet generelt ikke er så mye i bruk.

 

Henger derimot er et miljøvennlig og økonomisk smart alternativ for de fleste. Du kobler bare på ekstra ekstern struktur de få gangene behovet er der. Hengeren opererer i bilens vindskygge som tilfører lite luftmotstand. Bilen trenger ikke se ut som en legokloss eller dimensjoneres til en last den som den sjelden bruker. (Tar du med deg 50kg i en tralle er det mye enklere enn hvis du prøver å bære samme vekten på ryggen, til sammenligning.)

 

Det er et paradoks at elektromotorer brukes der det er spesielt store krav til trekkevne som f.eks tog, samtidig som de de fleste el-biler ikke har dette.

Har kanskje sammenheng med at batterikapasiteten har vært dårlig, men nå som lengre rekkevidde blir standard er det viktig at behovet kommuniseres til produsentene, slik at flere av de eldre ICE bilene fases ut.

 

Myndighetene kunne effektivt kommunisert dette med å lagt på en tilleggsavgift 1x eller 2x 10.000,- på elbiler over en vis størrelse der man ikke hadde valgmulighet for taklast eller krok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Henger derimot er et miljøvennlig og økonomisk smart alternativ for de fleste. Du kobler bare på ekstra ekstern struktur de få gangene behovet er der. Hengeren opererer i bilens vindskygge som tilfører lite luftmotstand.

 

En tilhenger gir økt forbruk selv når den er tom nettopp pga at det blir økt luftmotstand. Du har skitten luft rett bak bilen som tilhengeren må pløye seg igjennom.

 

Det hjelper heller ikke at en tilhenger er formet som en legokloss som du sier, med en haug utstikkende elementer som lager ekstra drag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

De fleste leier bil til slike anledninger, det vill svare seg for de aller fleste.

Jeg liker å bestemme selv når jeg skal bruke min egen henger som er parkert i oppkjørsla uten å måtte dra avsted å leie en bil til dette.

Hengerfeste på elbil burde være et valg man kunne ha på mange elbiler og avtagbart hengerfeste er ikke uvanlig heller.

 

 

 

 

Ehm ja? Det er liksom litt av poenget, de eier elbil og låner bil når de evt må kjøre med boss..

 

Hva er problemet?

Jeg stoler ikke på folk og jeg ville aldri tillate meg å låne bil av noen andre heller.

Høres ut som ei oppskrift for bråk før eller senere.

Er det slutt på å være uavhengig lengere.

 

 

Helt fair det, trenger ikke være for alle men det er en god løsning for mange. Trenger ikke å låne av privatpersoner heller, eller sliter du med å stole på selskap også? Men altså, det er en løsning som fungerer og kan fungere for mange, men ikke alle. På samme måte som elbil ikke passer for alle :) 

Lenke til kommentar

''I usa feks, så kjører de stort sett henger kun om de har svære pick-ups."

 

Fra toppen av hodet kan jeg ikke si at jeg har sett så mange pickuper med henger. Slik jeg forstår det er pickupen en bil der du har en integrert henger, slik at du kan ta med deg utvendig last direkte på bilen. Sikkert smart for parkvesenet, men jeg har vel inntrykk av at lasteplanet generelt ikke er så mye i bruk.

 

Henger derimot er et miljøvennlig og økonomisk smart alternativ for de fleste. Du kobler bare på ekstra ekstern struktur de få gangene behovet er der. Hengeren opererer i bilens vindskygge som tilfører lite luftmotstand. Bilen trenger ikke se ut som en legokloss eller dimensjoneres til en last den som den sjelden bruker. (Tar du med deg 50kg i en tralle er det mye enklere enn hvis du prøver å bære samme vekten på ryggen, til sammenligning.)

 

Det er et paradoks at elektromotorer brukes der det er spesielt store krav til trekkevne som f.eks tog, samtidig som de de fleste el-biler ikke har dette.

Har kanskje sammenheng med at batterikapasiteten har vært dårlig, men nå som lengre rekkevidde blir standard er det viktig at behovet kommuniseres til produsentene, slik at flere av de eldre ICE bilene fases ut.

 

Myndighetene kunne effektivt kommunisert dette med å lagt på en tilleggsavgift 1x eller 2x 10.000,- på elbiler over en vis størrelse der man ikke hadde valgmulighet for taklast eller krok.

 

Eh da må du nok se grundigere neste gang du er der. Det er flust med store 4x4 som drar svære hengere der. Vanlige personbiler brukes sjeldent til å dra hengere med der. Vet ikke om det har med max vekt på henger i forhold til bilvekt eller om de bare tror at en trenger "monster truck" for å dra en tilhenger men slik er det nå der borte. Joda de bruker "lasteplanet" på sine pickups, men skal de ha med seg mye greier på tur så hekter de på henger også. 

 

For det første, tilhengerfeste er ikke gratis. En betaler for det når en kjøper bilen. Så koster jo selve hengeren også kroner. Og hengeren trenger også service og nye dekk etc. Brått blir det både enklere å billigere å bare leie noen til å dine små frakteoppdrag.

 

Ellers er jo jo enig i at bilprodusenter bør tilby elbiler med tilhengerkrok. Men for min del så er ikke den mangelen en dealbreaker.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...