Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utbetaling v. sluttoppgjør, hva regnes inn i feriepengebeløpet?

Christian86

Anbefalte innlegg

Ifm at jeg slutter i jobben, så er det jo et sluttoppgjør. Jeg antar følgende er grei skuring:

Lønn til oppsigelesdag + feriepenger av dette

Overtid til gode (ikke pluss/avspaseringstid) men ren overtidstimer + feriepenger av dette

MEN - jeg har feriedager fra i fjor + i år som samlet utgjør 32 dager. Disse får jeg utbetalt, og jobben forventer ikke at jeg tar de ut. De har behov for å ha meg på jobb, så var helt fint for dem at jeg ikke tok ut masse ferie plutselig fordi det vil koste dem veldig mye. (konsulent og kontraktuelle rammer med kunden tror jeg)

Men - jeg får da utbetalt feriedagene, men får jeg feriepenger på det beløpet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på. Feriepenger er ikke feriepengegrunnlag, men lønn er feriepengegrunnlag. Hvis du fikk feriepengeoppgjør i fjor ved at du ble trukket i lønn for full ferie og fikk utbetalt feriepenger parallelt, men ikke faktisk tok ut full ferie, så er det lønn jobben skylder deg. Da skal du ha feriepenger av dette. Hvis du ikke har blitt trukket i lønn, men heller ikke har fått feriepenger, er det feriepenger jobben skylder deg. Da skal du ikke ha feriepenger av dette.

Når det gjelder ferie i år så blir det det samme - hvis du ble trukkket i lønn og fikk utbetalt feriepenger tidligere i år, er det lønn jobben skylder deg. Hvis du ikke har blitt trukket i lønn, er det feriepenger.

Hvis jobben din utbetaler feriepenger slik de fleste bedrifter gjør det, så blir du trukket i lønn for full ferie i juni samtidig som du får utbetalt feriepenger, og så trekkes du ikke i lønn når du tar ut ferien. Men for å være sikker bør du se på lønnsslippene dine, spesielt den hvor du fikk utbetalt feriepenger.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Jeg ble trukket begge gangene, normal praksis antar jeg ved fastlønn. Du får feriepengene fra året før + månedslønn - xx dager tilsvarende avtalt ferie. Altså månedslønnen + 1 uke siden 5 uker ferie trekkes av summen du får utbetalt.

Så da forstår jeg deg korrekt at også feriedagene og summen de utgjør gir rett til feriepenger på de pengene?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...