Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skal bytte ut min gamle luftavfukter, men til hvilken modell?

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et snart 90 år gammelt hus med en råkjeller av samme alder der det kommer fukt opp gjennom gulvet.

Har hatt huset i 4 år og brukt en Woods DS-40S https://www.netonnet.no/art/hjem-og-fritid/inneklima/luftavfukter/woods-ds40/225396.11254/?gclid=EAIaIQobChMI9_Kyv6Tj1QIVXGUZCh1BowMTEAAYASAAEgL9y_D_BwE luftavfukter til å holde fuktnivået på under 50% RF.

Dette har fungert fint og avfukteren er kraftig og klarer å tørke ned til 32% om den blir stående på hele tiden.

Denne kjøpte jeg brukt av en som brukte den til å tørke kjelleren sin etter en vannskade så den er nok 5-6 år nå og har begynt å få litt problemer.

Den har blandt annet en iboende designfeil der oppsamlerbrettet etter kjøleelementet før vannet renner i tanken er integrert i bakplata og kun har 3mm høye kanter.

Ettersom det står fukt her hele tiden gror det og denne groingen gjør at vannet etter ei stund smyger seg over kanten og lekker ut på gulvet.

Da må bakplata demonteres med 15-20 skruer og rengjøres, noe som må gjøres cirka 2 ganger i året.

Hygrometeret har også begynt å henge slik at av og til stopper ikke avfukteren før den har fått seg en kakk, så er naturligvis på jakt etter en ny og politelig avfukter.

Rommet er på 16m2 med temperaturere fra 8-20 grader C avhengig av årstidene.

Den gamle woods afukteren jeg har er oppgitt til 40L/24t og har sett litt på Woods ED50F https://www.komplett.no/product/340084/hjem-fritid/husholdning/klima-varme/avfukter/woods-ed50f-avfukter#

Ser den er oppgitt til å klare 230m2 med kjeller selv om den "bare" har en kapasitet på 33L/24t så lurer på om dette er den rette avfukteren for meg og mitt behov?

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk ut typene. For noen sluker strøm, mens andre typer er designet for å være rimeligere i drift. Det går på prinsippene de er bygget opp om rundt, og ikke kun hvilke merke du velger deg.

Uten å ha noe med vedkommende å gjøre, så har jeg ved tilfeldighet oppdaget at "han" er ganske informativ på tema. Du kan velge hvilken som helst forhandler eller brukthandel som du kommer over:

http://www.bilkontroll.no/avfuktere

Greit med forum. Tror jeg traff spikeren, på informasjon med den lenken, så du kan gjøre kvalifiserte valg. Bare tilfeldigheter at jeg visste om dette. Har ikke luftavfukter selv enda.

Endret av G
Lenke til kommentar

Den gamle trekker 650W og har skrukompressor men det står stille mye av tiden.

Det jeg tenker på er kapasiteten ved lave temperaturer selv om fuktproblematikken er mindre da, og stor kapasitet på oppsamleren.

Om sommeren tømmer vi den opp til 2-3 ganger i uka som blir rundt 18-27 liter vann i uka.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Endte med å bestille avfukteren fra komplett hvor jeg nå har fått levert 2 transportskadde avfuktere.

Kundeservice ordnet raskt med retur og et par dager etter at de fått tilbake den første sendte de en ny.

Når også den var transportskadd ordnet de atter en gang kjapt med retur og kreditering ettersom jeg nå ikke ønsket meg flere transportskadde Woods avfuktere i posten.

Utfordringen med denne Woods avfukteren er at den inneholder en stor tung kompressor som står på høykant inni kassa kun festet i bunnplata og i begge tilfellene har avfukteren vært transportert liggende der bunnplata og festene til kompressoren var bøyd og hele kassa skjeiv.

Så bestilte da istedenfor en litt mere industriell avfukter ved navn Veab LAF 30 beregnet for bruk på byggeplasser, og den ankom i dag hel og fin.

Litt dyrere men ser ut som en mere solid konstruksjon en woods avfukteren.

http://cdon.no/hus-hage/veab-laf-30-p40326376

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...