Gå til innhold

Enda en ny ruter i heimen, nå en Cisco 2851

toreae

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I den sammenhenhengen blir routern client, filserveren som må ha rsync-noe (husker ikke hva det heter).

TP-Linken er en AC1200 Wireless Dual Band Router som egentlig gjør jobben som AP. Den er grei nok til simpel ftp, men elendig ytelse. Jeg tror ikke den muligheten til rsynk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Får nå "bare grønt" og Passed på grc.com - Shileds Up - all service ports. Bakdelen er at det blir kontrollert så mye med CCP-brannmuren at det kommer noen drops innimellom. Neste gang skal jeg velge Avansert -sone med minste sikkerhet. Vet ikke om det hjelper, men for meg ser det ut som at brannmur ikke takler all inspeksjon, samtidig med at den er litt utdatert / ikke kjenner igjen det den burde.

Lenke til kommentar

Fra log:

Sep 24 20:11:40.525 MET-DST: %DNSSERVER-3-BADQUERY: Bad DNS query from aaa.bbb.ccc.ddd. Adresse aaa.bbb.ccc.ddd er den stasjonærd PC-en til yngste guttungen.

Alt jeg kan finne om dette på internett, er at folk har DNS-Server på ruteren sin, og ikke stengt for forespørsler fra utsiden. Ingenting om forespørsler med feil fra innsiden/lokalnettet.

PC-en er av nyere dato, Win10 og det spilles mye. Er det en måte å finne ut hva det er som sender ut dette?

Lenke til kommentar
Sep 27 18:21:38.734 MET-DST: %DNSSERVER-3-BADQUERY: Bad DNS query from aaa.bbb.ccc.ddd

Sep 27 18:22:08.735 MET-DST: %DNSSERVER-3-BADQUERY: Bad DNS query from aaa.bbb.ccc.ddd

Og ingenting mer. Men må jeg sette noe i logging til debug også?

-- 

Buffer logging:  level notifications, 2147 messages logged, xml disabled,

--

Trap logging: level notifications, 6470 message lines logged

--

Lenke til kommentar

Og der kom samme linjen i loggen, bortsett fra denne gang er det en Samsung mobil. Min hypotese er at det er tilført noe nytt i protokollen som ikke Cisco har tatt med.

Har 3 IP-er (WAN) som lager mange linjer i loggen. Alle er spill-servere. Data/pakker fra disse blir tydeligvis veldig fragmentert, og brannmur har ikke buffer eller regnekraft nok til å sette sammen pakker og dropper disse. Har egentlig ikke noe tanke om hva jeg skal gjøre med dette, om noe. Det beste hadde vært QOS. Det enkle er å sette switch til 10Mb til brukerne (LAN). Men den en enhet er mobiltelefon...

Problemet er vel egentlig at annen trafikk sannsynligvis lider når dette oppstår.

Lenke til kommentar

Aldri opplevd dette, så vet ikke hva som kan være feil.. Prøv å google feilmeldingen fra loggen...

Du må huske at routeren er ikke laget for å være en brannmur. Den har noen funksjoner, men er ikke beregnet på å fungere som det. For mye, vil overbelaste CPU, og da blir pakket droppet. Du burde heller skaffe deg en brannmur hvis du har behov for det og la routeren være router..

Lenke til kommentar

Er dette en riktig/korekt/grei måte å blokkere eksterne IP-adresse på?

Cisco#conf t
Cisco(config)#ip access-list extended Block
Cisco(config-ext-nacl)#deny ip aaa.bbb.ccc.ddd 255.255.255.0 any 
Cisco(config-ext-nacl)#permit ip any any
Cisco(config-ext-nacl)#exit
Cisco(config)#
Cisco(config)#int GigabitEthernet0/0
Cisco(config-if)#ip access-group Block
Cisco(config-if)#exit
Cisco(config)#exit

Er det noe bra (gratis-) program for å lese log? Altså som er spesialisert for å "skjønne" log, statistikk etc?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...