Gå til innhold

Enda en ny ruter i heimen, nå en Cisco 2851

toreae

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det høres jo faktisk litt ut som at det er noe med CF kortet da ja.. Og det at du ikke finnern i Windows... Rart for jeg mener å huske at jeg formaterte det før jeg la inn imaget...

Sett det i 1841 og formater... Er det dødt, så får du nytt på Ebay for slikk og ingenting.. Det kortet kommer faktisk derfra...;p

Dette f.eks...

Endret av ChrisCo
Lenke til kommentar

Kan ikke bruke kommandoen show flash, da jeg fortsatt er i rommon. Bruker dir flash:

rommon 1 > dir flash:
program load complete, entry point: 0x8000f000, size: 0xcb80
Directory of flash:

rommon 2 >
Har ikke formatert kortet i noen av ruterne. 1841 kraskjer, 2851 kan ikke formatere i rommon. Har formatert i dosboks (cmd) med format f: /fs:fat. Det er tydeligvis ikke det som skal til.
Lenke til kommentar

Har funnet en løsning.

1. Kanskje ikke nødvendig, men: Koblet CF kortet til en Linuxboks og tok dd if=/dev/zero of=/dev/sdd bs=128k. Hvor /dev/sdd er CF-brikken. Forøvrig var /dev/sdd1 partisjonen.

2 Satte opp en tftp.server (1841) med software på usb-en. Måtte bytte navn, byttet til boot.bin som ble til: tftp-server usbflash0:BOOT.BIN

3 Brukte

rommon 2 > IP_ADDRESS=192.168.50.2

rommon 3 > IP_SUBNET_MASK=255.255.255.0
rommon 4 > DEFAULT_GATEWAY=192.168.50.1
rommon 5 > TFTP_SERVER=192.168.50.1
rommon 6 > TFTP_FILE=BOOT.BIN
rommon 7 > tftpdnld
Som formaterte CF-brikken.
4 ca 40min senere (tok ikke tiden) kunne jeg skrive:
rommon 10 > boot og vente noen minutter til. Men nå er 2851 oppe og kjører igjen. Den beholdt all konfig.

Lenke til kommentar

Ja tror nok det bør byttes. Men er veldig fornøyd med at feilen er funnet. Bruk av tftp fant jeg jo "overalt", men ikke at det faktisk formaterer kortet også. Det var jo det som løste det hele. Står også om å bruke usbflash for å holde på .bin-filen.

Jeg *tror* at filsystemet på alle "flash" samler opp feil med tiden, apparater blir slått av på feil tidspunkt osv, og om ikke os retter på dette så blir det tilslutt for mye. Det kan godt hende at etter en formatering så vil brikken holde lenge.

Nå er brannmur installert, igjen. Første forsøk hadde noen mangler. Et minus er alle vanskelighetene den lager for meg ved forandringer. Pluss er bl.a. logging og at den sikrer mer en hva jeg kunne klart å tenke på. Så for jeg håpe at jeg slipper å ta fram Telenor-boksen igjen.

Akkurat logging blir det neste tror jeg. Har lyst å logge til USB-minnepinne, men det tror jeg ikke går. Å sette opp en egen PC for logging er ikke særlig aktuelt.

Lenke til kommentar

Tftp i seg selv formaterer ikke kortet. Men måten du fikk gjorde det på, står bak. Tftp er bare en enkel form for FTP...

Du har rett i antakelsen din om at filsystemet "slites" over tid.. Så finn deg et nytt et på Ebay til en 50 lapp...

Logging til USB er fullt mulig! Google it! ;)

Lenke til kommentar

Nei selvfølgelig er det ikke tftp som formaterer. Men man for formatering med på kjøpet når man velger boot via tftp, om man ikke velger det bort.

Jeg googler! Men jeg finner 100 ting som ikke omhandler log til USB for hver nesten treff. Å bruke rette ordene i rett rekkefølge, med eller uten gåseøyne osv. Det er ikke allmennkunnskap jeg googler.

Lenke til kommentar

Hmmm... Finner faktisk ikke noe veldig relevant selv... Men må du logge til ekstern enhet a? Du kan lagre veldig mye i routeren selv og det er ikke mye som logges under normalt bruk uansett... 

logging buffered <bytes>

Kjører selv 64000 (64KB).. Det er mye mer enn nok for meg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...