Gå til innhold

Hva skal mjød smake?

Ursidae

Anbefalte innlegg

Prøvde meg på mjød for noen uker siden, har gjæra siden dag 1.
hadde i litt kanel, og sitrus frukter for ekstra smak, men når jeg prøvesmakte så smakte det nesten bare sitrus.

jevner det seg ut etterhvert eller skal jeg ha i noe mer for smak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Mjød skal smake honning, ikke urter eller krydder. Det er ihvertfall meningen min. Jeg lagde mjødet mitt av honning da jeg drev på.

Lenke til kommentar

Mjød skal ca. smake honningaktig søtt med et hint av øl, hvertfall det de 3-4 typene jeg har smakt. "Problemet" er at den eneste faste ingrediesen er honning så det er ikke noen fasit på smak. Honningen er bare mat for gjæren. Mye øl bruker sukker som gjærmat og vin bruker f.eks. druer.

Tradisjonellt sett så tilsatte man selvfølgelig bare ingredienser som er tilgjengelige nordover i mjødens land.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Den "mjøden" man kunne kjøpe på polet før, var ihjelkrydret også. Heslig smak.

Ei rask opptelling gir 10 mjøder til salgs på Polet. Sikter du til en ellevte som er gått ut av sortimentet?

Aner ikke. For ti år siden hadde de bare en såvidt jeg vet, på en grønn flaske med fingerhull-håndtak.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Mjød skal smake honning, ikke urter eller krydder. Det er ihvertfall meningen min. Jeg lagde mjødet mitt av honning da jeg drev på.

Ville du da anbefale å kanskje ha i mer honning etter gjæringen har stoppet?

NEI!! Absolutt ikke!! Det er en grunn til at honningen skal kokes før gjæring!! 

Lenke til kommentar

Ville du da anbefale å kanskje ha i mer honning etter gjæringen har stoppet?

Dersom du tilsetter meir karbohydrat så vil berre gjæringa starte oppigjen. Sidan du tilsetter honning og ikkje reint sukker så vil du sjølvsagt få litt honningsmak, men det er ikkje idiéelt å gjære for lenge heller.

I tillegg så er det ein fare for at du får villgjær i mjøden dersom du tilsetter ting som ikkje er kokt eller sterilt.

Ein del av sitrussmaken vil forsvinne ved lagring sidan sitrusen er flyktige aromaer som forsvinner etterkvart.

Mitt beste råd dersom du ellers er fornøgd med smaken er at du brygger eit parti til med mjød utan sitrus, og deretter blander dei to partia. På den måten får du halvert mengden sitrus (og dobla mengden mjød).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...