Gå til innhold

Problemer med avbestilling

Anbefalte innlegg

Hei.

Tok for noen uker siden det dumme valget om å kjøpe en skreddersydd bærbar pc direkte fra Lenovo. PC-en ble kjøpt derfra siden de kunne gi en god nok pc til en god nok pris, og at de kunne levere den før jeg flyttet og startet årets semester.

Ukene gikk og jeg flyttet, skolen startet og jeg står her fremdeles uten pc. I første omgang lovet de å sende PC-en 11. August, deretter 18. august (også bekreftet på mail med kundeservice), og nå i dag har den nok en gang blitt utsatt til 31. august. Tidligere i dag tok jeg også kontakt for å avbestille, men de kunne bare legge inn en "forespørsmel om avbestilling" hos leverandør. Denne forespørselen kan de avslå og jeg blir da stående enda flere uker uten pc.

Spørsmålet mitt da handler til slutt om penger. Lenovo har ikke trukket pengene fra min konto, og jeg trenger vireklig en pc så snart som mulig. Norske butikker kan ha en pc sendt til meg allerede kommende onsdag, men jeg frykter da at Lenovo vil avslå min forespørsel om avbestilling og kreve pengene (som jeg da ikke vil ha). Jeg har jo selvsagt rett til å sende den tilbake, men da vil jeg nok ikke få refundert pengen igjen før vi nærmer oss nyttår.

Noen som har noen gode råd å komme med? Kan jeg nekte Lenovo å gjennomføre kjøpet eller vil de da kunne sende meg purringer osv?

Håper noen har noen gode råd å komme med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Tok for noen uker siden det dumme valget om å kjøpe en skreddersydd bærbar pc direkte fra Lenovo. PC-en ble kjøpt derfra siden de kunne gi en god nok pc til en god nok pris, og at de kunne levere den før jeg flyttet og startet årets semester.

Ukene gikk og jeg flyttet, skolen startet og jeg står her fremdeles uten pc. I første omgang lovet de å sende PC-en 11. August, deretter 18. august (også bekreftet på mail med kundeservice), og nå i dag har den nok en gang blitt utsatt til 31. august. Tidligere i dag tok jeg også kontakt for å avbestille, men de kunne bare legge inn en "forespørsmel om avbestilling" hos leverandør. Denne forespørselen kan de avslå og jeg blir da stående enda flere uker uten pc.

Spørsmålet mitt da handler til slutt om penger. Lenovo har ikke trukket pengene fra min konto, og jeg trenger vireklig en pc så snart som mulig. Norske butikker kan ha en pc sendt til meg allerede kommende onsdag, men jeg frykter da at Lenovo vil avslå min forespørsel om avbestilling og kreve pengene (som jeg da ikke vil ha). Jeg har jo selvsagt rett til å sende den tilbake, men da vil jeg nok ikke få refundert pengen igjen før vi nærmer oss nyttår.

Noen som har noen gode råd å komme med? Kan jeg nekte Lenovo å gjennomføre kjøpet eller vil de da kunne sende meg purringer osv?

Håper noen har noen gode råd å komme med.

Under svar på denne saken (som rett nok handlet om en trapp) men prinsippet er vel strengt tatt det samme. http://byggebolig.no/kontrakter-avtaler/heve-kjop-av-trapp Skal du kunne heve kjøpet når varen ikke blir levert i tide.

Lenke til kommentar

Takk for det, men jeg kjenner jeg blir litt usikker mtp loven her.

§ 6.Leveringstiden

Tingen skal leveres uten unødig opphold og senest innen 30 dager etter kjøpet, hvis ikke noe annet er avtalt.

Er det avtalt et tidsrom for levering, har selgeren rett til å velge tidspunktet om forholdene ikke viser at valget er forbrukerens.

Har selgeren ved hentekjøp rett til å velge tidspunktet for levering, skal han eller hun i tide gi forbrukeren melding om når tingen kan hentes.

§ 19.Forbrukerens krav ved forsinkelse

Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren

d) kreve erstatning etter § 24

§ 23.Heving

Har selgeren ikke levert tingen i tide i samsvar med § 6, skal forbrukeren oppfordre selgeren til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selgeren ikke leverer innen denne tilleggsfristen, kan forbrukeren heve avtalen.

Forventet leveringsdato er for øyeblikket 35 dager etter at jeg la inn bestilling. Med andre ord har jeg da rett til å kreve refusjon etter § 24. Kan prøve å peke på dette når kundeservice åpner igjen på mandag. Om jeg ikke misforstår noe.

Edit: Oppdaget også at jeg kan sende dette spørsmålet direkte til Forbrukerrådet.
Endret av NoNamesLeft
Lenke til kommentar

Ja det er det jeg er redd for at jeg må gjøre, men da står jeg uten penger eller pc i minst 6 uker til.

Artig oppdatering på saken da. Med en gang jeg ringer for å avbestille, så pusher de bestillingen gjennom og får den sendt. Så nå må jeg vente i 2-3 uker på levering slik at jeg kan sende den tilbake.

Tørr ikke en gang tenke på hvordan det blir om jeg må benytte meg av garantien.

Lenke til kommentar

Om avbestilling blir godtatt så er vel saken avsluttet, og du kan gå i en butikk å kjøpe en annen.

Om avbestilling ikke blir godtatt så har du vel ingen muligheter til annet enn å betale.

Mulig du kan heve kjøpet pga ikke levert som avtalt, og det er for lang forsinkelse.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...