Gå til innhold

100.000 har fått allerede - derfor utstyres alle søppelkassene i Oslo med chip

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Er det da noen fare for at beboere som bor i de områdene med mest søppel vil måtte betale mer for søppelhenting, når man vet hvem som kaster mest?

– Nei, det foreligger ingen planer om at dette skal ha noen som helst sammenheng med kommunale utgifter."

Jaha.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Tittel: PROSJEKT ELEKTRONISK HENTEREGISTRERING 

Subject word: Billing systems, bin chip, GPS

"…bakgrunnen for systemer med brikker ofte er behov for en nøykatig registrering av tømming som basis for mer rettferdig prising av tjenesten mot kundene … kan imidlertid benyttes til meldinger til kunder om avvik… heldekkende system for gebyrdifferensiering…"
Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg ser for meg en fremtid der husstander må betale kilopris for avfallet sitt, og dermed kommer til å kaste søpla si hos naboen for å spare penger...

Tittel: [/size]PROSJEKT ELEKTRONISK HENTEREGISTRERING [/size]

"Gjennom systemet ble mengden restavfall i Bjuv halvert, men til gjengjeld fikk de økt forsøpling av returpunkter og en økt mengde restavfall på gjenvinningsstasjonene."

Forsøpling er nettopp hvorfor Oslo kommune har fri levering på kildesorteringsstasjonene. Ikke uvanlig å se en viss gruppe borgere bære ut kjøleskapet og dumpe det i grøfta over veien.

Det egentlige resultatet av slik detaljert vektfakturering blir at Osloborgerne tar opp igjen den gamle kunsten å brenne søplet sitt. Spesielt på dager med mye svevestøv.

[ EDIT: ]  Sannheten "No one goes joyriding in a taxi" gjelder alle sider ved livet. 

Blir varen eller tjenesten veid i kassa så er det ikke morsomt lenger. Enten det gjelder koldtbordet, vannavgiften, eller datatrafikk. Og her gjør Oslo noe riktig per i dag - der er ikke meter på kommunale tjenester.

Personlig kan jeg nok spare penger på slik metering, men jeg vil ikke ha stresset - jeg vil ikke gjetes. Metering vil automatisk medføre lavere forbruk, som igjen betyr at faste utgifter må deles på mindre volum, som igjen betyr at grunntjenesten stiger i pris. Og man ender opp med å betale like mye for mindre tjeneste/vare.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser for meg en fremtid der husstander må betale kilopris for avfallet sitt, og dermed kommer til å kaste søpla si hos naboen for å spare penger...

Men avfall kan også være god butikk. Så for enkelte typer kildesortert avfall, så er det en del nyttig råstoff til videreforedling som tas fra avfall. Og dette har en sikkert ikke helt sett alle mulighetene med enda. Det er ikke så mange år siden kildesortering ble innført, og Norge ligger en del år etter andre nasjoner på dette, selv om en er på god vei til å bli skikkelig flinke i denne øvelsen.

Så kanskje vi også kunne krevd å få betalt noen øre, eller reduserte kommunale avgifter basert på f.eks. hvor mye plastavfall en kaster?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg er stort sett enig med politikken som føres i Norge/Europa, men er det en ting jeg ikke skjønner så er det avfall. Det må da være gratis å levere inn avfall! Det er jo ingen som ønsker at det blir flytende rundt fordi folk ikke vil betale.

Lenke til kommentar

Jeg er stort sett enig med politikken som føres i Norge/Europa, men er det en ting jeg ikke skjønner så er det avfall. Det må da være gratis å levere inn avfall! Det er jo ingen som ønsker at det blir flytende rundt fordi folk ikke vil betale.

Det koster penger å behandle det. Selv om det ble "gratis", ville alle måtte betale for det enten i form av økte skatter, avgifter eller reduserte andre tjenester.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det koster penger å behandle det. Selv om det ble "gratis", ville alle måtte betale for det enten i form av økte skatter, avgifter eller reduserte andre tjenester.

Ja, selvfølgelig. Men poenget er at ingen, fattig eller rik, skurk eller lovlydig, ønsker å spasere i avfall. Derfor er det like greit at maktapparatet tar seg av dette på en skikkelig måte. Både av hensyn til miljø og samfunn.

Lenke til kommentar

Og det gjør de jo. På den måten at huseiere betaler renovasjonsavgift. Husholdningsartikler som kildesorteres er "gratis" for alle, uavhengig om man eier hus.

Det mangler nok definitivt et opplegg for de som nesten ikke lager avfall. Men disse brikkene er jo starten på en mulighet for å kun betale hver gang man faktisk tømmer spannet sitt.

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Og det gjør de jo. På den måten at huseiere betaler renovasjonsavgift. Husholdningsartikler som kildesorteres er "gratis" for alle, uavhengig om man eier hus.

Det mangler nok definitivt et opplegg for de som nesten ikke lager avfall. Men disse brikkene er jo starten på en mulighet for å kun betale hver gang man faktisk tømmer spannet sitt.

Du forstår tydeligvis ikke hvordan mennesker fungerer. Dette med å ta betalt per stk prøvde de i Frankrike. Resultat? Hver søndag må folk fra kommunen reise langs veiene og plukke opp søppel. Ingen innsparing, bare utgifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...