Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Trenger jeg en luftavfukter?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en slik:

https://www.komplett.no/product/822833/hjem-fritid/husholdning/klima-varme/avfukter/meaco-dd8l-standard#

Denne får meget gode omtaler.

Jeg bor i en liten 2 roms leilighet med veldig høy luftfuktighet. Vet ikke hva det kommer av. Har flere slike tørrball fuktsluker, og må bytte pose hele tiden. Det blir litt dyrt og drive på å kjøpe refillposer hele tiden.

En luftavfukter ville også hjelpe å tørke klær raskere. Jeg er nødt til å tørke klær inne.

Jeg er dessuten plaget med dårlig lukt på bade, som jeg tror skyldes fukt.

Det store spørsmålet er om den bruker veldig mye strøm? Strømregningen er fra før av veldig høy. Selv om det er bare en liten 2 roms leilighet, er den veldig gammel og dårlig isolert.

Siden det er 45 dager returrett hos komplett, tenker jeg å bestille, prøve 1 måneds tid for å se hvor mye det utgjør på strømregningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bor i en liten 2 roms leilighet med veldig høy luftfuktighet. Vet ikke hva det kommer av.

Svaret er som du selv sier tørking av klær, dusjing, og også vanning av planter. Alt av vann som du bruker som ikke går ned i sluket blir til luftfuktighet.

Når det gjelder strømkostnad så bruker denne enheten enten 350W eller 650W avhengig av hvilken modus den kjøres i, dette i følge nettsiden til produsenten: https://www.meaco.com/dehumidifier/home-dehumidifiers/meaco-dd8l-dehumidifier-is-a-which-best-buy-2014-and-2015

Hvis vi antar at den står på laveste modus hele tiden vil dette i løpet av en mnd svare til:

350W * 24h * 30 = 252 kWh

Antar du en strømpris på 1,5 kr / kWh ink. nettleie blir dette rett under 400,- kr i mnd.

Merk: Dette er hvis den står på hele tiden, slik jeg leser det vil enheten selv sette seg i hvilemodus om den oppnår ønsket luftfuktighet. Hvor stor andel av tiden den vil være på avhenger av hvor stort rom du har, hvor mye fuktighet som produseres og hvor lav luftfuktighet du ønsker. Det er derfor vanskelig å si noe om dette. Du kan selvfølgelig også velge å bare ha den på mens du tørker klær og i noen timer etter at du har dusjet.

Edit:

Et poeng jeg ikke tok med er jo at energien som enheten bruker blir om til varme. Den vil derfor bidra til at behovet for elektrisk oppvarming fra ovner blir mindre. Her kan du potensielt spare inn i alle fall en del av energibruket til enheten.

Endret av Thorsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det store spørsmålet er om den bruker veldig mye strøm? Strømregningen er fra før av veldig høy.

Vel, uavhengig av strømkostnader så kan for høy luftfuktighet føre til rimelig alvorlige ting. Mugg du puster inn og blir syk av er ikke bra. Man kan også få fuktskader i leiligheten siden vannet kan trekke seg inn i veggene og andre steder. Det er i tillegg vanlig å bli slapp og sove dårlig ved for høy (eller lav) luftfuktighet, mange som har fått vesentlig mer energi og våkenhet av å skaffe seg luftavfukter :)

Lenke til kommentar

En luftavfukter bruker veldig lite energi. All energien den bruker går inn i rommet som varme. I tillegg skal det mindre energi til å varme tørr luft enn fuktig luft så du sparer energi på å ha luftfukter (sammenlignet med panelovner). Alternativet er å lufte mye, og det koster mer i oppvarming.

Et annet alternativ er å legge inn ventilasjonssystem, aller helst et balansertventilasjon (varmeveksler).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Blir ikke dèt forferdelig varmt om sommeren hvis avfukteren varmer leiligheten? Må ha airconditionanlegg i tillegg da ^^ Men det hadde jo fungért.

Når det blir vinter trenger du bare to luftslanger ut, en liten vifte, bøtte og en ballong eller lignende med større flate som får luften til å kondensere :) Geeky way! :D

Forklár den litt bedre. Er dette noe som kan virke? Må man drive og blåse opp ballongen hver dag da? ^^

Lenke til kommentar

Vet ikke hva det kommer av.

For dårlig ventilasjon. Du må få mer luft ut og inn.

Hjelper ikke hvis f.eks. leiligheten ligger i første etasje/kjeller og det er mye vegetasjon utenfor. Tidligere sted jeg bodde steg luftfuktigheten på soverommet når jeg åpnet vinduet.

TS: Merker du stor forskjell på luftfuktigheten om det har vært tørt ute over lengre tid vs. regnet?

Lenke til kommentar

Om sommeren når en ikke bruker oppvarming så er det heller ikke bruk for avfukting, bare utlufting.

Faktisk er det ofte omvendt. Om vinteren er lufta mye tørrere enn om sommeren, og en bruker oppvarming som også tørker ut fuktighet. Om sommeren inneholder lufta mer fuktighet, i tillegg bruker en gjerne ikke oppvarming.

Der en har behov for avfukting er gjerne ventilasjonen i seg selv dårlig og det er vanskelig å lufte ut mer enn hva en allerede gjør.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke hva det kommer av.

For dårlig ventilasjon. Du må få mer luft ut og inn.

Hjelper ikke hvis f.eks. leiligheten ligger i første etasje/kjeller og det er mye vegetasjon utenfor. Tidligere sted jeg bodde steg luftfuktigheten på soverommet når jeg åpnet vinduet.

TS: Merker du stor forskjell på luftfuktigheten om det har vært tørt ute over lengre tid vs. regnet?

Merker forskjell ja. Når det regner kan den være over 60. Har det vært tørt ute kan den komme under 50. 

Jeg trener inne, og det blir veldig høy luftfuktighet av det, mens jeg holder på blir den gjerne over 70 og kanskje opp mot 80. Jeg lufter godt mens jeg trener og en stund etterpå. I tillegg har jeg kjøkkenvifta på hele tiden og få god ventilasjon.

Lenke til kommentar

Luftavfukteren Meaco 12L Platinium bruker bare 190W når den går,  og den vil koble ut når innstilt fuktighet er nådd. Så varme fra luftavfukteren er ikke noe problem. Og når den er i bruk vil panelovnene gå ned, slik at en sparer en god del strøm totalt. Grunnen er at disse 190W går til varme, og at tørr luft er lettere å varme opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...