Gå til innhold

Hun er bare 11 meter lang og 4 meter bred, men snart kan elektriske Karoline bli en hydrogensjark


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig rart å subsidiere Diesel om dette gjør at det ikke byttes til fornybart.

 

Så lenge de betaler over markedspris så er det ikke subsidier, om man ikke bruker den feilaktige beregningen på at mindre enn det man kunne tenkt seg er en subsidie. Markedsprisen på diesel er omtrent 4 kr/l, under det kan man begynne å snakke om subsidier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge de betaler over markedspris så er det ikke subsidier, om man ikke bruker den feilaktige beregningen på at mindre enn det man kunne tenkt seg er en subsidie. Markedsprisen på diesel er omtrent 4 kr/l, under det kan man begynne å snakke om subsidier.

Kom gjerne med eksempel på hvor jeg kan kjøpe diesel til "markedspris"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig rart å subsidiere Diesel om dette gjør at det ikke byttes til fornybart.

 

Det er nok fler grunner til at det ikke byttes. En investering på f.eks. en million tar tid å tjene inn og selv om man sparer penger ved å kjøre båten på strøm så vil det være så lite spart at det tar for lang tid å gå i null. Det er ganske dyrt å bytte til el da man må slenge inn ny motor, batterier, etc. og en god del arbeidstimer. Båten vil også stå på land en stund uten å få inn penger.

 

Men en halv milliard vil jeg tro at kan betale for hvertfall et par hundre båter. Fordeler man potten litt og fjerner dieselstøtte så man sparer inn kostnaden på et år eller to så vil det nok være interresant og mulig for mange fler.

Lenke til kommentar

"Ifølge tall fra 2016, brukte staten 460 millioner kroner på å subsidiere fiskernes dieselforbruk."

 

Ja, har vi egentlig myndighetene på lag når fornybar energi blir tatt i bruk i fiskeflåten?

"Follow the money" er et begrep, og så lenge myndighetene i Norge satser for fullt på olje og gass er entusiasmen for støtte til fornybar energi lunken.

Håper MDG blir så store etter valget at de får stoppet letingen etter mer olje og gass i Barentshavet, og at Norge bytter ut ord med handling i klimakampen.

Lenke til kommentar

 

Så lenge de betaler over markedspris så er det ikke subsidier, om man ikke bruker den feilaktige beregningen på at mindre enn det man kunne tenkt seg er en subsidie. Markedsprisen på diesel er omtrent 4 kr/l, under det kan man begynne å snakke om subsidier.

Kom gjerne med eksempel på hvor jeg kan kjøpe diesel til "markedspris"

 

 

Stem et parti som vil fjerne statens prismekanisme på drivstoff inn i maktposisjon, så får du markedspris.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Hvordan går saltråke som miljø for brenselcelleteknologi? Synes dette kanskje er et aktuellt spørsmål å besvare.

 

Godt spørsmål! Prosjektet med båten skal gi svar på hvordan dette skal løses, og hvor følsomme brenselscelle er på salt og fuktighet

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvilke alternativer av hydrogen brenselceller som idag er tilgjengelig? Til hvilken pris? 

Det er neppe veldig mange valgmuligheter når de skal velge hydrogen brenselceller for denne sjarken. Hvor stor kapasitet trenger de på brenselcellene for å produsere mer enn båten forbruker under last? Og hva vil vekt og volum på disse brenselcellene være? 

 

Nikolai One ble først presentert med en løsning som skulle bruke en relativt kompakt og lettvekts høyhastighets turbin for produksjon av strøm. Senere ble det endret til hydrogen brenselceller. Har kun sett bilder av lavkapasitets brenselceller på rundt 10-12 kw og det blir vel noe snaut for lastebiler og fiskebåter, så de må vel sikkert kjøre stacks med hauger av slike? Men det blir jo både masse vekt og volum eller? Så kommer jo selve tanken til hydrogen i tillegg. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Stem et parti som vil fjerne statens prismekanisme på drivstoff inn i maktposisjon, så får du markedspris.

Hvorfor svarer du bare vås?

 

 

Du vil ikke ha markedspris? Er du glad i skatter og avgifter?

 

 

Nå får dere begge ta en reality check, pris, skatter og avgifter på drivstoff vil ALDRI gå nedover uansett hvem du stemmer på, ikke så lenge de kan håve inn masse penger på det samtidig som de skylder på noe miljø greier og hvis dere enda ikke har skjønt at vi, mannen i gata, bare blir mer å mer avgifts og skattebelagt mens rikingene bare slipper unna med mer og mer, ja da veit ikke jeg hvor dere har vært de siste ti talls årene.

De rike blir rikere og de fattige blir fattigere og dere dum hodene tror at det hjelper å stemme, haha, fyfaen dere er mindre smarte.

Ikke rart det går nedom og hjem når sånne som dere tror på alt som blir sagt, synd man ikke kan få kjøpt IQ på boks.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Fra 1 kg hydrogen er det mulig å hente ut ca. 67 kWh via en brenselcelle. "

 

Imponerende tall med tanke på at energitettheten til hydrogen er 33.3 kWh/kg.

Korrekt. Feil i artikkelen er nå rettet.

 

Dersom energitettheten er på 33,3kWh/kg og det oppgis i artikkelen "ca. 34 kWh", så antyder vel det en ganske imponerende virkningsgrad på brenselcellen, ganske nær 100% (vi tilgir at avrundingen går feil vei). Nå kan det jo hende at Eivind Helle egentlig mener "anvendelig energi i hydrogen sendt gjennom en typisk moderne brenselcelle", men da tviler jeg på han ville skrevet energitetthet.

Hva med å spørre eierne til Karoline for å få det faktiske tallet de opererer med i sine kalkyler?

Endret av Carpe Dam
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

"Fra 1 kg hydrogen er det mulig å hente ut ca. 34 kWh via en brenselcelle. Karoline bruker ca. 2,5 timer på transitt til og fra fiskefeltet. Karoline har to batteripakker på til sammen 195 kWh. I dag lades hun opp i løpet av 7-8 timer om natta."

 

Hmm energiinnholdet i en kilo Hydrogen er snaut 34kWh Er prosessen ombord lik 100% effektiv, sensasjon ? Det koster ca 50kWh å lage en kilo hydrogen og skal du lagre det i kompakte tanker med høyt trykk ryker det på minst 15kWh til på komprimering(65-70kWh/Kilo) Toyota hevder at Mirai (FCV) har en virkningsgrad på 70% . Hvordan kan det ha seg at den bruker mer enn fem ganger mer energi enn en elbil på ren batteridrift ?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Neineinei, hydrogen veier nesten ingenting og blir så billig å fylle, helt trygt blir det også, disse innvendingene dine er helt irrelevante...

 

:ph34r:

 

Huff og Gru. Dette selskapet kan umulig ha pratet med deg om dette prosjektet. Med din unike kunnskap på området så er det merkelig at de ikke har rådført seg med deg først.

 

Eller med ca 15 andre "eksperter" på TU.

 

Dere er hysteriske, det skal dere ha. Dere gjør hverdagen litt morsommere.

Og etterhvert som momentumet til hydrogen akselerer fortere og fortere, så blir vel du og de andre "professorene" på området bare enda festligere å følge :-)

 

Jeg gleder meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...