Gå til innhold

Dette skal til for at alle nye biler i 2025 er fossilfrie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

– Bompenger er et vanvittig virkningsfullt virkemiddel. I alle de fem byene med høyest elbilandel er det bompenger, sier Bu.

– Vi er nødt til å bruke de virkemidlene vi har. Vi kan ikke stoppe krana i 2020. Da når vi ikke målet vårt, påpeker hun.

De som benytter veiene ønsker altså ikke å betale for dem, men mener at det bør andre gjøre. Sympatisk.

Lenke til kommentar

 

– Bompenger er et vanvittig virkningsfullt virkemiddel. I alle de fem byene med høyest elbilandel er det bompenger, sier Bu.

– Vi er nødt til å bruke de virkemidlene vi har. Vi kan ikke stoppe krana i 2020. Da når vi ikke målet vårt, påpeker hun.

De som benytter veiene ønsker altså ikke å betale for dem, men mener at det bør andre gjøre. Sympatisk.

 

Nå observerer jeg at bompengene i byene ikke lenger benyttes til å bygge veier, men snarere lar Statens Vegvegring sabotere det som allerede finnes. Utover det skal jeg være meget forsiktig med å uttale meg offentlig…

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er en ganske stram tidslinje. Som det blir nevnt så er jo egentlig hovedutfordringen at vi må ha elbiler i alle former og farger, slik at folk kan velge en bil som passer for dem. Prisen på bilene er egentlig ikke så viktig. Norge har råd til å fortsette insentivordninger. Spør du meg er det ikke noe problem å bruke litt av oljefondet på det om nødvendig. Det er en investering: vi tjener på det i det lange løp.

 

Så, blir det nok modeller? Hvis vi antar at ca. alle store bilprodusenter har begynt på en helelektrisk platform med flere modeller innen 2020 (ganske rimelig, flere har allerede begynt), og at de trenger 5 år på å fullføre utviklingen og rampe opp produksjonen, da burde det går bra. Jeg synes det ser lovende ut per i dag.

 

Jeg synes serie-hybrider burde være en del av insentivordningen, men ha en lov som sier at de må være installert med et grønt lys som er aktivt når de kjører i ren elbilmodus. Så kan man kreve at de må kjøre i elbilmodus i byene. Da mener jeg de kan ha halv avgift i bommene i byene og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

– Bompenger er et vanvittig virkningsfullt virkemiddel. I alle de fem byene med høyest elbilandel er det bompenger, sier Bu.

– Vi er nødt til å bruke de virkemidlene vi har. Vi kan ikke stoppe krana i 2020. Da når vi ikke målet vårt, påpeker hun.

De som benytter veiene ønsker altså ikke å betale for dem, men mener at det bør andre gjøre. Sympatisk.

Spiller det noen rolle hvor insentivene er? Det koster penger for staten uansett. Men det er et premiss som vi må godta hvis vi skal fremskynde overgangen.

 

Om det er momsfritak eller fritak i bompenger spiller liten rolle, så lenge det funker, og pengene bør brukes der det funker best.

 

Jeg tror ikke folk med elbil ikke vil betale for veiene. Det er bare at insentivene er viktigere for øyeblikket. Personlig ser jeg fram til å betale bompenger, ettersom jeg synes fullt fritak er for mye nå som bilene har blitt billigere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Spiller det noen rolle hvor insentivene er?

En burde kanskje droppe alle bompenger og isteden f.eks øke inntektsskatten til samtlige. Siden det tydeligvis ikke spiller noen rolle hvor en henter pengene til veier fra.
Lenke til kommentar

"..det fortsatt en stor andel som ikke er interessert i å kjøpe elbil"

 

Bygg ut ladestasjoner og Hydrogen-fyllestasjoner gjennom hele landet. Dette kunne vært gjort med summen av avgiftsfritak på el-biler i ett år.

Så kunne markedet bestemme, og markedet i Norge alene er stort nok til at bilprodusenter ville satt i gang produksjon i større skala slik at  både batteri-el og Hydrogen-el biler ville bli billigere enn en avgiftslette.

At  det er en stor andel som ikke er interessert i å kjøpe el-bil skyldes ikke at folk ønsker oljeskift og eksosrør. 

Med et utbygd lade og fylle-nett, med muligheter for hjemmelading for småkjøring og Hydrogenpris godt under bensin/dieselpris vil nok svært  få  IKKE være interessert i elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ren elbil er flott for alle som har lademulighet hjemme. For alle andre er det totalt uinteressant. Lading på Fortum tar for lang tid og er for dyrt. Da er hydrogen bedre.

3 minutters fylling og ingen venting. La folk selv bestemme hva de vil ha og tilrettelegg for begge alternativer. Det viktigste må da være at det er nullutslipp.

Og kutt ut den evindelige kranglinga om ren elbil versus hydrogen. Begge teknologier har sine fordeler og ulemper.

Dessuten så vil mye sannsynlig begge teknologier smelte sammen. En hybrid i dag er en bil med batteri og bensinmotor som rekkeviddeforlenger. Om en liten stund vil en hybrid være en bil med batteri og hydrogen som rekkeviddeforlenger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ren elbil er flott for alle som har lademulighet hjemme. For alle andre er det totalt uinteressant. Lading på Fortum tar for lang tid og er for dyrt. Da er hydrogen bedre.

3 minutters fylling og ingen venting. La folk selv bestemme hva de vil ha og tilrettelegg for begge alternativer. Det viktigste må da være at det er nullutslipp.

Og kutt ut den evindelige kranglinga om ren elbil versus hydrogen. Begge teknologier har sine fordeler og ulemper.

Noe sånt som 90% av bileiere har fast parkering hjemme der de kan sette opp lading. For de resterende 10% er det viktig å få satte opp sakteladere gatelangs, der de parkerer for natten. Så kan de betale 30 kr ekstra i parkeringsavgift for å stå å lade over natten. Da er det ca like praktisk for disse 10% som de andre 90%.

Dessuten så vil mye sannsynlig begge teknologier smelte sammen. En hybrid i dag er en bil med batteri og bensinmotor som rekkeviddeforlenger. Om en liten stund vil en hybrid være en bil med batteri og hydrogen som rekkeviddeforlenger.

Jeg har ingen tro på dette. Skal man kun bruke hydrogen som rekkeviddeforlenger så er det alt for komplisert og dyrt. Hvor mye skal man egentlig dekke med hydrogenet? Kanskje 25% av kjøringen til 20% av befolkningen? Altså 5% av totalen? Å bygge ut en helt ny infrastruktur til titalls millarder for å dekke dette minimale behovet er bortkastede penger. Da er det bedre med en liten generator som kjører på E100.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal man unngå ladekøer, så er 2025 trolig for tidlig for å løse ladeutfordringene. Her tror jeg vi trenger hydrogen i tillegg. Ny teknologi med hurtiglading som tilsvarer tiden det tar å fylle bensis/diesel kan derimot være redningen. 

Utbyggingen av ladere kan fint holde følge med antallet elbiler. Det er *bilsalget* som skal være fossilfritt i 2025, ikke *bilparken*. Det betyr at med en levetid på solgte fossilbiler på 10-15 år, så er ikke fossilbilen ferdig utfaset før ca 2035-2040. Da har vi ca 20 år på å bygge ut lading til alle.

 

I dag er bare ca 4% av bilparken elbiler. Da er utfordringen at det er lite trafikkgrunnlag for utbygging av hurtigladere. Med flere elbiler blir det bedre trafikkgrunnlag og mer inntjening. Med en gang det gir økonomisk mening å bygge hurtigladere så vil de poppe opp overalt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

"..det fortsatt en stor andel som ikke er interessert i å kjøpe elbil"

 

Bygg ut ladestasjoner og Hydrogen-fyllestasjoner gjennom hele landet. Dette kunne vært gjort med summen av avgiftsfritak på el-biler i ett år.

Så kunne markedet bestemme, og markedet i Norge alene er stort nok til at bilprodusenter ville satt i gang produksjon i større skala slik at  både batteri-el og Hydrogen-el biler ville bli billigere enn en avgiftslette.

At  det er en stor andel som ikke er interessert i å kjøpe el-bil skyldes ikke at folk ønsker oljeskift og eksosrør. 

Med et utbygd lade og fylle-nett, med muligheter for hjemmelading for småkjøring og Hydrogenpris godt under bensin/dieselpris vil nok svært  få  IKKE være interessert i elbil.

 

Så vi skal gjøre omtrent det samme som i Danmark (dramatisk lavere insentiver fra en dag til en annen), og håpe at ikke den samme kollapsen i salget skjer her fordi vi har flere ladestasjoner? Det virker ikke spesielt smart.

Det vi kan gjøre er å differensiere avgiftsfritaket noe til fordel for små og mellomstore elbiler. Når det nå kommer mellomklasse elbiler med god rekkevidde blir det helt feil at statens avgiftsfritak skal gjøre store suv-hybrider til det beste kjøpet.

Lenke til kommentar

 

– Bompenger er et vanvittig virkningsfullt virkemiddel. I alle de fem byene med høyest elbilandel er det bompenger, sier Bu.

– Vi er nødt til å bruke de virkemidlene vi har. Vi kan ikke stoppe krana i 2020. Da når vi ikke målet vårt, påpeker hun.

De som benytter veiene ønsker altså ikke å betale for dem, men mener at det bør andre gjøre. Sympatisk.

Typisk elbiltankegang det. Det store spørsmålet er hvem som til slutt skal betale. Virker ikke som de engang har tenkt tanken

Lenke til kommentar

Det minner mer og mer om haren og skilpadda fra Æsops fabler , der det bilprioriterte samfunnskulturen i løpet av ca 60 år skal løses i løpet av noen år.

 

Er det ingen som stusser over at ingen av forslagene går ut på å redusere biltrafikken?

 

Unger lærer ikke å velge bort bilkjøring når de vokser opp, så denne bilkulturen vil fortsatt bestå i mange flere år. Min mor jobber deltid ca 3 km unna, og det tok minst 20 år med bilkjøring før hun innså at hun kunne gå/sykle dit, at det ikke var så langt dit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Er det ingen som stusser over at ingen av forslagene går ut på å redusere biltrafikken?

Dette løser seg selv.

Autonome kjøretøy vil gjøre det for farlig at folk kjører selv. Folk digger sikkerhet. Så om noen år er det ingen som eier biler privat, de eies av selskaper. Så leier du transport ved behov. Det blir færre biler siden det vil bli ulønnsomt å ha slikt stående stille det meste av døgnet.

Lenke til kommentar

 

Er det ingen som stusser over at ingen av forslagene går ut på å redusere biltrafikken?

Dette løser seg selv.

Autonome kjøretøy vil gjøre det for farlig at folk kjører selv. Folk digger sikkerhet. Så om noen år er det ingen som eier biler privat, de eies av selskaper. Så leier du transport ved behov. Det blir færre biler siden det vil bli ulønnsomt å ha slikt stående stille det meste av døgnet.

 

 

Tja, jeg kan se det for meg, vente 10-20 minutter på å bli hentet og bli kjørt et par km fremfor å sykle/gå...

 

 

Jeg er ikke så sikker på at autonome biler ville automatiskt løse alle trafikkproblemene, så jeg tviler at

veiene viker vei for myke trafikkanter.

 

Hva blir egentlig fordelen med å ha en robot fremfor en person som sjåfør?

OK, jeg er kanskje noe bakoverstreversk mht autonome kjøretøy, så jeg kan ikke kreve svar. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke folk med elbil ikke vil betale for veiene. Det er bare at insentivene er viktigere for øyeblikket. Personlig ser jeg fram til å betale bompenger, ettersom jeg synes fullt fritak er for mye nå som bilene har blitt billigere.

 

Jeg synes det bør skilles mellom rushtidavgift og vanlig avgift i bompengeringer. En viss rushtidavgift synes jeg vi elbilkjørere kan betale, for det er trafikken i rushtiden som betyr noe for dimensjonering av veiene.

Den øvrige avgiften går mest på å redusere forurensing, og da har det minimal betydning om elbiler kjører utenom rushtiden. Veislitasjen for en elbil (uten piggdekk) er ca. 1 kr pr. 50 km.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det bør skilles mellom rushtidavgift og vanlig avgift i bompengeringer. En viss rushtidavgift synes jeg vi elbilkjørere kan betale, for det er trafikken i rushtiden som betyr noe for dimensjonering av veiene.

Den øvrige avgiften går mest på å redusere forurensing, og da har det minimal betydning om elbiler kjører utenom rushtiden. Veislitasjen for en elbil (uten piggdekk) er ca. 1 kr pr. 50 km.

Jeg syns halv sats er en god regel. Har man da en bomring der det passerer 100% fossilbiler og prisen er 30 kr, så vil man kunne sette satsene til 30 kr/15 kr. Øker passeringene til 50/50 fossilbiler/elbiler, så må man da jusere satsene til 40 kr/20 kr for lik inntjening. Og øker passeringene til 100% elbiler, så må man justere satsene til 60 kr/30 kr for lik inntjening.

 

Fordelen for elbilene øker med økende andel elbil, ettersom man justerer satsene. I begynnelsen sparer elbilene 15 kr per passering, mens de til slutt sparer 30 kr per passering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

 

Er det ingen som stusser over at ingen av forslagene går ut på å redusere biltrafikken?

Dette løser seg selv.

Autonome kjøretøy vil gjøre det for farlig at folk kjører selv. Folk digger sikkerhet. Så om noen år er det ingen som eier biler privat, de eies av selskaper. Så leier du transport ved behov. Det blir færre biler siden det vil bli ulønnsomt å ha slikt stående stille det meste av døgnet.

 

Tja, jeg kan se det for meg, vente 10-20 minutter på å bli hentet og bli kjørt et par km fremfor å sykle/gå...

 

Det jeg prøver å si er at det høst sannsynlig blir langt færre biler når de blir helautonome.

Hva blir egentlig fordelen med å ha en robot fremfor en person som sjåfør?

Det vil nok gi både fordeler og ulemper. Største fordel er nok reduksjon i antall ulykker, folk liker trygghet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...