Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva betyr dreiemoment?


fleur

Anbefalte innlegg

Moment og dreiemoment er det samme. F.eks skal hjulmutterene festes med ca 100Nm, mens en av motorene omtalt her kan dreie veivakselen med 230Nm. Ganske mye kraft altså. Det interessane tallet for en motors evne til å holde stor fart eller akselerere en bil er imidlertid effekt. Effekt måles i kW. Det som gjør det komplisert er at maks effekt er forskjellig avhengig av turtall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moment og dreiemoment er det samme. F.eks skal hjulmutterene festes med ca 100Nm, mens en av motorene omtalt her kan dreie veivakselen med 230Nm. Ganske mye kraft altså. Det interessane tallet for en motors evne til å holde stor fart eller akselerere en bil er imidlertid effekt. Effekt måles i kW. Det som gjør det komplisert er at maks effekt er forskjellig avhengig av turtall.

 

Det blir ikke spesielt komplisert, som jeg nevnte i et tidligere innlegg i denne tråden er dreiemoment og effekt bare to sider av samme sak. To biler med samme effekt ved det samme turtallet vil også nøyaktig likt dreiemoment ved det samme turtallet, uavhengig om hva slags motor det er, dampmotor, elmotor, bensinmotor eller noe annet.

 

La oss f.eks si at både motor A (elmotor) og motor B (bensinmotor) gir 200 hk ved 5000 o/m. Da kan vi regne ut at begge motorer har 280 Nm ved 5000 o/m (det samme turtallet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det klarer den helt fint, det er girkassen som sørger for at du får nok moment på hjulene, og derfor motoreffekten som sier noe om hvor rask/sterk bilen er.

 

Men at den er spesielt egnet til å dra tilhenger med 130hk er en annen diskusjon.

Nå har den vel ikke lov å trekke henger på mer enn ca. 1200-1300kg antakeligvis, så det går nok helt greit.

 

Iom at bensinmotoren som sitter i den har turbo så har den nok sikkert også litt bunndrag på lik linje med en HDi motor.

Lenke til kommentar

Den krever høyere turtall enn en dieselmotor for å få samme effekt. Om en bruker høyt nok turtall så drar den like godt.

Men diesel motor har her en stor fordel med mye kraft på middels turtall, og billig i drift.

Hva en bil er godkjent for finner du her:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

 

 Ok det var mer et spørsmål om hva den kan klare å trekke. Klarer den en tilhenger full av skrot  som skal til dynga f.eks?

Lenke til kommentar

 

Den krever høyere turtall enn en dieselmotor for å få samme effekt. Om en bruker høyt nok turtall så drar den like godt.

Men diesel motor har her en stor fordel med mye kraft på middels turtall, og billig i drift.

Hva en bil er godkjent for finner du her:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

 

 Ok det var mer et spørsmål om hva den kan klare å trekke. Klarer den en tilhenger full av skrot  som skal til dynga f.eks?

 

En "typisk søppelhenger" er gjerne godkjent til 750kg, det går fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den krever høyere turtall enn en dieselmotor for å få samme effekt. Om en bruker høyt nok turtall så drar den like godt.

Men diesel motor har her en stor fordel med mye kraft på middels turtall, og billig i drift.

Hva en bil er godkjent for finner du her:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

 

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Dette er typisk gyldig når man sammenligner bensinmotor uten turbo med dieselturbo.

Men jeg ser ingen spesiell grunn til at en bensinturbo skal behøve så mye mer turtall for å få maks dreiemoment enn en dieselmotor.

 

Sammenligner du 2 like store motorer diesel og bensin, der begge har turbo tror jeg nok bensinmotoren er den som man klarer å få mest effekt ut av.

Lenke til kommentar

1.2 PureTech 130hk ser ut til å ha maks moment 230Nm ved ca 1700rpm.

Siste versjon av 1.6 HDi 120hk har visst 300Nm.

 

Men skalerer man med forholdet til volumforskjellen vil 230 * 1.6 / 1.2 = 306Nm om en 1.6 bensinturbo hadde lik trimmingsgrad som 1.2 bensinmotoren over. Ergo mer eller mindre likt peak moment pr. liter ved ca samme turtall både for bensin og diesel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...