fleur Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Har idag en Hyundai i40 stasjonsvogn diesel med 136 hk. Har nå bestilt en Peugeot 3008 bensin som har 131 hk. Den har følgende spesifikasjoner: Sylindervolum: 1 199 Maks effekt kW: 96 Maks effekt hk o/min: 130 v/5500 Maks dreiemoment Nm o/min: 230 v/1750 Dette sier meg egentlig ikke så mye, annet enn at den har litt mindre hestekrefter enn jeg har idag. Når jeg prøvekjørte Peugeoten føltes det som den dro akkurat like bra som Hyundaien, om ikke bedre. Den hadde veldig bra akselerasjon, også i forbikjøringer. Men på papiret innbiller jeg meg at Hyundaien er kraftigere? Kan noen forklare meg sammenhengen? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Du kan jo sjekke ut denne og se om du blir klokere? Lenke til kommentar
fleur Skrevet 18. august 2017 Forfatter Del Skrevet 18. august 2017 (endret) Du kan jo sjekke ut denne og se om du blir klokere? https://www.youtube.com/watch?v=X7KWtf4wqN4 Kan ikke si at jeg ble så mye klokere, jeg trenger det med teskje, lett forklart. Saken er at jeg ikke forstår hvorfor Peugeoten drar like bra eller bedre som Hyundaien Og en ting til: Peugeoten har 1,2 l motor. Er ikke det veldig lite? Hva betyr det? Endret 18. august 2017 av fleur Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Moment er kraft i ett øyeblikk. HK er hvor fort du kan bruke denne krafta, eller hvor mye arbeid du kan gjøre med den. HK = moment x turtall (forenklet formel!) Så hvis en bil har samme effekt men høyere dreiemoment så betyr det bare at den ikke trenger like mye turtall. En annen ting som har mye å si er vekta på bilen. Hvis vekta er lavere blir bilen sprekere. 1 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 (endret) Du kan jo sjekke ut denne og se om du blir klokere? Kan ikke si at jeg ble så mye klokere, jeg trenger det med teskje, lett forklart. Saken er at jeg ikke forstår hvorfor Peugeoten drar like bra eller bedre som Hyundaien Og en ting til: Peugeoten har 1,2 l motor. Er ikke det veldig lite? Hva betyr det? Er derfor jeg legger til videoen. Det er ofte enklere å få det inn "med teskje" på den måten, rett og slett fordi det er litt teknisk. I bunn og grunn er jo det viktigste hva akkurat du føler om bilens prestasjoner og egenskaper. Din Hyundai er jo en diesel-motor, og derfor er det litt rart at du synes Peugeoten dro like godt. Jeg ser opp spesifikasjonene på i40'en og ser den har 325 nM. Dette er altså 100 nM mer en bensinmotoren du kjører nå. Dieselmotorer sine egenskaper gjør bilen veldig sterk på et lavt gir og lavt turtall. Derfor kan diesel ofte være å foretrekke hvis du skal trekke tung last (om du ikke har en over gjennomsnittet kraftig bensinmotor, da). Lastebiler har dieselmotor av en grunn. Det man vil merke med mer moment er rett og slett hvor "sterk" bilen føles. Jeg tror du vil oppleve noe dårligere drag i den nye bilen på lavere turtall, men jeg tror at du vil oppleve en bensinmotor mer behagelig. Spesielt på motorvei, landevei, og der det går litt fort. I tillegg til å slippe lyden av en putrende dieselmotor. Angående motorvolum på 1,2 er ikke det noe du behøver å tenke på. Ja, det er lite, men det er også bare en motor på 130 hk. Endret 18. august 2017 av Vertical^ Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Båtmotorer, Motorsykkelmotorer og lignende har ikke særlig høyt dreiemoment da de ikke har behov for det.. Så du kan finne en Motorsykkelmor på 600kubikk med nærmere 250HK uten at den ville ha gjort noe nytte for seg i en bil, da bilen rettes blir for tung.. Derfor man har girkasse Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 (endret) Det som teller er effekten, det er hvor stor effekt motoren kan yte. Det er dette som flytter bilen fremover. Nå er det slik at denne max effekten bare er der med et gitt turtall nær max turtall. Så på lavere turtall så er der mindre kraft. Det er dette effekt kurven over viser. Det er også andre faktorer som spiller inn, tap i gir og drivverk, bilens vekt osv. Siden begge bilene har turbo og ikke så stor forskjell i effekt så vil de også være omtrent like i ytelser (dra like bra). Derimot om en holder lavt turtall f.eks 2000 omdreininger så vil dieselen være mye sterkere. Endret 18. august 2017 av Svein M Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 19. august 2017 Del Skrevet 19. august 2017 Man kan diskutere hestekrefter og dreimoment i dagevis men det ser ut som Peugoten veier mindre enn Hyundaien. 1325kg vs 1470kg https://www.netcarshow.com/peugeot/2017-3008/ https://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_i40 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 19. august 2017 Del Skrevet 19. august 2017 Bensin akselererer kjappere enn diesel og så derfor kanskje føltes kvikkere, diesel trenger litt turtall for å funke derfor sier man at diesel er bra mellom 60 til 100. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 (endret) Var noe dårlig originalforklaring så fant en artikkerl som kanske gjør det mere forståelig https://www.dinside.no/motor/hva-betyr-egentlig-nm-og-hk/60973565 Endret 20. august 2017 av Lugmeister Lenke til kommentar
Faller Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Mulig jeg kommer med en upresis forklaring, så korriger meg gjerne. Men har hørt hvis man setter opp en solid vegg, så sier hestekrefter noe om hvor fort man treffer veggen, mens dreimomentet sier noe om hvor langt man klarer å dytte veggen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Det er totalt feil. Bare noe noen sier for å virke tøffe. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 (endret) Brannfakkelen er at at dreiemoment og effekt kun er to sider av samme sak. Når man tester effekt er det egentlig dreiemomentet som måles, og så regner måleutstyret ut effekten. kW * 9549------------- = Nmrpm Nm * rpm------------- = kW9549 (hvis du vil regne ut mellom hk og Nm bytter du ut konstanten 9549 med 7021 i begge formlene) Det er nok lettere å se sammenhengen når man setter verdiene for alle turtallene ved siden av hverandre og lager kurvediagrammer. Her er dreiemomentkurven og effektkurven for Mercedes-V12eren som sitter i Pagani Zonda F (dreiemomentet er oppgitt i kilopondmeter og effekten i hk): Endret 20. august 2017 av SeaLion 1 Lenke til kommentar
Faller Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Det er totalt feil. Bare noe noen sier for å virke tøffe. Takk for korrigering, skal prøve å avlære meg den myten Lenke til kommentar
toth Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 (endret) Bildegooglet torque vs horsepower og fikk jaggu disse på første side: Engineering explained pleier å ha rett i påstandene sine, han forklarer det slik: Moment er en bodybuilder, mens HK er en løper: Endret 21. august 2017 av toth Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Dreiemoment vs effekt må være en av verdens mest misforståtte temaer. Dreiemoment er en kraft. Effekt er hvor mye arbeid du klarer å utføre med den kraften. Treghet, eller bevegelsesmoment, er hvor langt du drar veggen med deg og er avhengig av fart og vekt. Ikke dreiemoment. Lenke til kommentar
toth Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Hva tenker du om videoen over da? Han sier forenklet: Gi en strongman(moment) en 30kg ryggsekk, og be ham løpe 100 meter. Han vil løpe tett på like fort som uten sekken. Gi Usain Bolt(effekt) en 30kg ryggsekk, og be ham løpe 100 meter. Han vil løpe betydelig saktere enn uten sekken. Man kan vel si at moment er kraft ved motstand, mens hk er mer kraft i fri utfoldelse? En bil med høyere moment vil kunne trekke en tyngre henger opp en brattere bakke. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 (endret) Nei. Bilen med mest effekt vil trekke en tyngre henger opp en bakke fortest. Men bilen med mest dreiemoment trenger ikke like høyt turtall. Effekt = Dreiemoment x Turtall (forenklet). Endret 21. august 2017 av sedsberg Lenke til kommentar
toth Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Så forklaringen i videoen over mener du ikke stemmer? Jeg er ikke kvalifisert til å besvare det selv, men jeg vet at duden i videoen pleier å ha stålkontroll på disse tingene. Og han har selvsagt formelen din med, men drar likevel sammenligningen muskelmann/løper. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 (endret) Til syvende og sist er det effekt, ikke dreiemoment, som bestemmer hvor mye arbeid du får utført. Om det er topphastighet, akselerasjon eller å dra en henger opp en bakke. En formel1-bil med 500HK vil dra 20 tonn (inkludert egenvekt) like fort opp en bakke som en 500HK Scania semitrailer drar 20 tonn (inkludert egenvekt) opp samme bakke. Forutsatt optimal giring på begge. Formel1-bilen vil trolig trenge rundt 18000rpm siden den nesten ikke har noe dreiemoment. Scaniaen klarer seg med kanskje 1200rpm? Edit: Det er typisk at kjøretøy med høyere dreiemoment er bedre å trekke last med enn de med mindre siden man slipper å jage på turtall og siden man får effekten tidligere i turtallsregisteret. Endret 21. august 2017 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå