Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når naboen har sprutet maling på bilen din..

Countryman

Anbefalte innlegg

Nå passerer du jo 2 mnd også, husk å kreve utbetalt forsinkelsesrente for skadeoppgjøret som følge av det trege forsikringsoppgjøret.

Hmm :huh:

Har du noen skrifter/link-til-info om hva dette går ut på?

Jeg kommer nok ikke til å benytte meg av noe slikt uansett men, det er interessant, og ikke minst en grei ting å kunne ha i bakhånd om forsikringsselskapet mitt bestemmer seg for å trekke meg hardt i bonus el.l. etter at saken er over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til diskusjon - ingenting er 100% avklart:

Fikk melding fra forsikringsselskapet idag om at "motpart" ikke har akseptert noe ansvar.

For meg virker det som om mitt eget forsikringsselskap aksepterer det slik, helt uten diskusjon.

Jeg får spørsmål om jeg vil ta dette på kaskoforsikring + bonustap.

Jeg vet at egenandelen er på 4k og har spurt om hvor mye bonustapet blir iløpet av et år før jeg bestemmer meg.

4k + bonustap blir FORT til at hele utgiften for folien ender opp fra min lommebok siden det kostet 22.5k å legge den.

Er dette virkelig aksepterbart?

Setter pris på meninger, innspill og eventuelle "gode løsninger" som vil gagne min slitte lommebok.

Lenke til kommentar

Hvordan kan motpart, altså de som har utført arbeidet, si i fra seg ansvaret i en slik sak?

Naboen mener personlig at flekkene ikke stammer fra hennes malekost.

Gubben som inspiserte skadene mente det var så "mye" flekker at det var "usannsynlig" at det kunne stamme fra malekost.

Dette har naturligvis motparts selskap tatt til sitt bryst.

Mitt selskap ser ut til å akseptere dette og gir meg regningen.

Det overrasker meg også at jeg mister bonus.

Har vært totalkunde hos de i 8-10år og har aldri hatt noen som helst forsikringssak hos dem tidligere, så forholdet burde være "bra"..

Lenke til kommentar

Man mister alltid bonus ved kaskoskade, det kan ikke unngås - men har du aldri hatt skade før, og startet på 50% kan det være du nå har 75%/5år, det vil isåfall si du ikke mister rabattgivende bonus, men går ned til 75%/0år. Når man har hatt Max bonus noen år opparbeider man seg altså én "bonustapsfri" skade, som da ikke øker prisen.

PS: det er litt forskjellige systemer, noen selskap har 75%/3år eller 5 år, og noen har 80% istedet, mens andre har 70%/8år.

Endret av toth
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har vært totalkunde hos de i 8-10år og har aldri hatt noen som helst forsikringssak hos dem tidligere, så forholdet burde være "bra"..

Hvis du har opparbeidet deg skade uten bonustap, så må du nok passe på selv at forsikringsselskapet ikke gir deg bonustap. Forsikringsselskap passer generelt ikke på dine rettigheter, de innretter seg for å tjene mest mulig penger og er ikke din venn.

Lenke til kommentar

Man mister alltid bonus ved kaskoskade, det kan ikke unngås - men har du aldri hatt skade før, og startet på 50% kan det være du nå har 75%/5år, det vil isåfall si du ikke mister rabattgivende bonus, men går ned til 75%/0år. Når man har hatt Max bonus noen år opparbeider man seg altså én "bonustapsfri" skade, som da ikke øker prisen.

PS: det er litt forskjellige systemer, noen selskap har 75%/3år eller 5 år, og noen har 80% istedet, mens andre har 70%/8år.

Hmmm, tror jeg skjønner, takk for informasjonen.

Jeg få håpe det er noe slikt jeg får da..får ser hva de svarer på henvendelsen min :huh:

Lenke til kommentar

Hvis du har opparbeidet deg skade uten bonustap, så må du nok passe på selv at forsikringsselskapet ikke gir deg bonustap. Forsikringsselskap passer generelt ikke på dine rettigheter, de innretter seg for å tjene mest mulig penger og er ikke din venn.

Absolutt.

Derfor jeg opprettet tråden, fordi jeg ikke har så god peiling på slikt selv og forstår at "her må jeg passe litt på" :)

Lenke til kommentar

Det kan kanskje være mulig å ta prøver av malinga på bilen og malingen på huset som ble malt, for å finne ut om denne er identisk?

Absolutt, godt forslag :)

Jeg kommer riktignok ikke til å forfølge saken videre - snakket med en fra TRYG idag, og han fortalte at de hadde jobbet hardt med å gi motpart ansvar for skade, men at de var urokkelige.

Det var nok gubben på bilskade-verkstedet som ga utslag her - han hadde en mening om hvordan malingen var blitt påført og at det mest sannsynlig ikke kunne komme fra en malerkost.

Han KAN helt klart ha rett også.

Det ER MULIG jeg har kjørt forbi veiarbeid, sprøyting av hvite striper i veikant, uten å ha tenkt noe over det.

Ytterligere forfølging av skaden for min del vil kunne påføre meg et rel. stort økonomisk tap.

Lenke til kommentar

Etter å ha først blitt skuffet over ansvarfraskrivelse fra motpart har saken nå kommet til sin ende.

Jeg kunne ikke vært mer fornøyd med "resultatet" når det først ble som det ble :)

Skaden er blitt foreslått å gå under "parkeringsskade".

Dette vil si at en eventuell reperasjon eller kontantutbetaling ikke kan overstige 20.000kr.

Ved oversteget 20k vil det medføre bonustap - dette ønsker jeg IKKE og har derfor akseptert en kontantutbetaling.

Jeg har avtalt med skadeverkstedet at de gjør en jobb med listverk, vinduer og ALT som ikke er foliert - jobben er prissatt til 1500-2000kr. Folien forblir på inntil videre. Det er tross alt bare jeg som legger merke til malingsflekkene og jeg får ivaretatt lakken til bilen skal selges om noen år.

I tillegg slipper jeg å betale egenandelen på 4.000kr. Jeg anser da at jeg har fått 24.000kr som kompensasjon = litt mer enn det jeg betalte for folien.

Når bilen skal selges, eller tidligere får jeg hjelp av en venn som driver med slikt (kan fjerne folie). Han skylder meg en bjørnetjeneste og skal ikke ha noe for jobben :)

Jeg er glad og fornøyd - ikke minst for at saken lukkes.

Og når alt kommer til alt føler jeg at det ikke kunne gått bedre enn det det har gjort :) :) :)

Endret av Countryman
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ingenting ^^

Ditt forsikringsselskap tapte mot naboens. Du får 24 000?

Hadde naboen vært skyldig hadde naboens forsikringsselskap betalt (indirekte  naboen).

Det førte ikke frem, og TS sitt forsikringsselskap foreslo da at det kan gå som en parkeringsskade på TS sin bilforsikring. Den er tydeligvis uten egenandel, og maks 20k om man ikke skal miste bonus (få ekstra penger nå, betal inn ekstra i form av lavere bonus). Hvorvidt egenandelen er penger TS har fått er i usikkert. I mitt syn må TS dekke 3,5k av skaden fra egen lomme.

Endret av petterP9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...