Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når naboen har sprutet maling på bilen din..

Countryman

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke helt se hva slags forsikring naboen skal ha som dekker dette? Naboen må antakelig betale av egen lomme.

Hva med en innboforsikring?
Vil innbo dekke at man søler maling på andre bil når man maler? Det dekker jo normalt løsøre. Jeg er langt fra noen forsikringsekspert, men ville ikke tro det dekket slikt? AtW
Innboforsikring har faktisk en ansvarsdekning som er ganske vid. Eksempelvis hadde en kamerat av meg fest i en blokk, hvor en fyr mistet et glass fra verandaen. Dette eksploderte i taket på en parkert bil nedenfor, og innboforsikringen dekket da betydelige beløp for å reparere bilen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt ettersom hva som har skjedd er det ikke sikkert naboen må betale i det hele tatt.. Finness ikke noe "objektiv skyld" for husmaling

Hvorfor ikke? Det er da den som maler som har ansvar for å sørge for at malingen havner der den skal og ikke annensteds? Og ser man risiko for at malingen kan treffe andres eiendeler må de ber folk flytte dette eller dekke det til.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke helt se hva slags forsikring naboen skal ha som dekker dette? Naboen må antakelig betale av egen lomme.

Hva med en innboforsikring?

Vil innbo dekke at man søler maling på andre bil når man maler? Det dekker jo normalt løsøre. Jeg er langt fra noen forsikringsekspert, men ville ikke tro det dekket slikt? AtW

Innboforsikring inkluderer som oftest en ansvarsforsikring, som typisk vil dekke denne typen uhell.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

[....]

AtW

Litt ettersom hva som har skjedd er det ikke sikkert naboen må betale i det hele tatt.. Finness ikke noe "objektiv skyld" for husmaling, så naboen må ha utvist en eller annen grad av skyld/vond vilje/uaktsomhet for å bli erstatningsansvarlig. Spørsmålet blir om det er en forutsigbar, og ikke spesielt uvanlig, konsekvens av å kostmale huset at det blir (mange) malingdråper opptil 10m unna? Og om det har skjeddd noe "uventet", f.eks stigen falt ned med både maler, kost og spann og da ble det maling på bilen. For "ulykkeshendelser" og "hendelige uhell" er ikke normalt sett nok for erstatningsansvar.

Så vennlig dialog med naboen, høre hva forsikringsselskapet sier og la naboen betale evt. egenandel og generelt finne en grei løsning for alle, er nok bedre enn at alle parter "står på krava", da det ikke nødvendigvis er så åpenbart hvem som har rett som man skulle tro

Nuvel. Det er ganske åpenbart at malingsarbeid må utføres på en måte som ikke medfører skade på naboeiendommen. Enhver arbeidsmetode som leder til skade på naboens bil vil åpenbart være uaktsomt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, ingen harde fakta på bordet etter besøket hos skadedyrkontrollen idag, men klarte å få presset ut en "personlig mening" av gubben som kikket på skadene.

Han mente personlig at "dette var for mye, og for jevnt, til kun å dreie seg om pensel/børste, og at det mest sannsynligvis dreier seg om en malingssprøyte".

Han kunne riktignok ikke komme med noen bastant mening/påstand om at dette ikke kan skje med børste, men jeg går ut ifra da at naboen muligens vil utelukkes fra saken. Antar at denne gubben har litt erfaring og vet hva han snakker om :)

Han skulle ta saken videre med forsikringsselskapet mitt og det blir vel da opp til dem om de vil forfølge naboen min eller bare gå for en ulykkeserstatning på min forsikring.

Venter på svar :)

Lenke til kommentar

Spøryte er jo somregel to-dels da, og malingen vil ikke sette seg før den aktiveres med vann.

Kan den aktiveres ved et regnskyll?

Interessant :hmm:

Men det blir sagt at det kun er blitt brukt malerkost da - jeg tok naboen litt på kornet første gang jeg snakket med ho om dette da jeg ikke nevnte bilen umiddelbart. Hadde hun brukt sprøyte ville hun nok ha sagt det ved første møte.

Tanken har slått meg at jeg har kjørt forbi veiarbeid med sprøyting av et gangfelt eller lignende også, men kan ikke huske å ha gjort det den/de dagen(e).

Lenke til kommentar

Som jeg skriver i et innlegg lengre oppe, industrimaling lagt med sprøyte kan "fly" flere hundre meter før den setter seg. Har du sjekket andre biler/gjenstander nær din bil så du er 100 % sikker på at det skjedde der du tror?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg skriver i et innlegg lengre oppe, industrimaling lagt med sprøyte kan "fly" flere hundre meter før den setter seg. Har du sjekket andre biler/gjenstander nær din bil så du er 100 % sikker på at det skjedde der du tror?

Jepp, er klar over det :)

Bilen har kun stått på 3 forskjellige steder, hele den uken, og faktisk hele uken før der når jeg tenker meg om.

-Hjemme i gården hvor det er blitt malt'

-2 andre store parkeingsplasser som bestandig er fulle av biler. Jeg kjenner folka som parkerer her og snakker med de daglig. Det er ingen av de som har vært utsatt for dette.

Lenke til kommentar

Spøryte er jo somregel to-dels da, og malingen vil ikke sette seg før den aktiveres med vann.

Nå tror jeg du fantaserer, gitt... Ja, det finnes tokomponents maling (f.eks billakk med separat herder), men 1) det er ikke vann som "aktiverer" den, 2) de to komponentene blandes i sprøyta, og er altså ferdigblandet når den sprøytes ut; og 3) normal husmaling (enten den sprøytes, kostes eller rulles på) er ikke tokomponent, i alle fall har jeg aldri hørt om det...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Gleder meg til oppdatering Countryman. Dette er faktisk en av de mest spennende trådene her inne for øyeblikket :p

Ikke like spennende som "Jorden er flat"

Jorden er flat er som Hotell Caesar, denne tråden er mer som en krimfilm :)

Føler det er blitt LITT mindre spennende nå da, nå som naboen muligens blir eliminert.. :hm:

Beklager at jeg ikke klarer å holde trøkket oppe folkens(!) :dontgetit:

Lenke til kommentar

Ja det kan den, men da hadde du nok sett striper nedover og ikke slike perfekte prikker vi kan se på Countryman sin bil.

Lenke til kommentar

Interessant :hmm:

Men det blir sagt at det kun er blitt brukt malerkost da - jeg tok naboen litt på kornet første gang jeg snakket med ho om dette da jeg ikke nevnte bilen umiddelbart. Hadde hun brukt sprøyte ville hun nok ha sagt det ved første møte.

Tanken har slått meg at jeg har kjørt forbi veiarbeid med sprøyting av et gangfelt eller lignende også, men kan ikke huske å ha gjort det den/de dagen(e).

Nei, ærlig talt - hvis sølet på bilen din oppsto under tiden naboen malte, og sølet har samme farge som hennes vegg - da må en spade kalles en spade. Du kan fint få en fin spredning på dråper med kost om den f.eks "flikkes" mot hjørnebordet. Vinden bidrar også fort til en større/jevnere spredning på det som spruter av kosten hennes.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har INGEN info å komme med ennå, men lover selvfølgelig å holde dere oppdaterte :)

Systemet TAR TID tydeligvis.

Jeg har forøvrig forsøkt å kontakte forsikringsselskapet 2 ganger via mail uten å få svar - skuffende.

Hvis ikke jeg hører noe i løpet av neste uke tar jeg telefonen fatt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...