Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når naboen har sprutet maling på bilen din..

Countryman

Anbefalte innlegg

Nabodama ville jeg skulle besøke en bekjent av henne som driver et lakkeringsfirma i nærheten.

Dårlig ide tenkte jeg for meg selv.

Her er det vel lurest å benytte noen som er fullstendig upartiske tenker jeg.

Jeg synes ikke det er urimelig, det er jo ikke noe poeng å gjøre det dyrere for naboen enn man må, om vedkommende er kompetent, og kan gjøre en skikkelig jobb, så hadde jeg ihvertfall undersøkt muligheten.

AtW

Og man vet ikke om personen/firmaet er kompetent før man prøver. Ville holdt meg unna bekjentskap når det allerede er gått så skeis, er lite greit hvis de greier å fucke opp noe ekstra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke problemet med å bruke din nabo's bekjente.

Bare sørg for at dette blir gjort riktig og du har loven på din side om du mener jobben ikke er gjort riktig. Noe annet vil være å gjøre ting unødvendig vanskelig og skade naboforholdet mer enn nødvendig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og man vet ikke om personen/firmaet er kompetent før man prøver. Ville holdt meg unna bekjentskap når det allerede er gått så skeis, er lite greit hvis de greier å fucke opp noe ekstra.

En vet ikke om NOE firma er kompetent før en prøver det (og ikke egentlig da heller, de kan ha hatt flaks/uflaks).

En bør riktignok holde seg til et profesjonelt firma og ikke slippe til noen som skal ta det på fyrabend, men det er fornuftig for naboforholdet å bruke det firmaet som naboen  foreslår.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Jeg tenker at utgifter til et hvilket som helst firma som skal utføre en eventuell jobb dekkes av naboens forsikring - derfor tenker jeg det er like greit å benytte det firmaet forsikringsselskapet kommer til å henvise meg til fremfor å benytte naboens bekjentskap.

Det vil vel ikke bli dyrere for naboen uansett hvem jeg veger å benytte tenker jeg(?)..

Naboskapet kommer ihvertfall til å være 100% føkka om jeg klager på jobben det eventuelle bekjentskapet har gjort ;)

Lenke til kommentar

Jeg tenker at utgifter til et hvilket som helst firma som skal utføre en eventuell jobb dekkes av naboens forsikring - derfor tenker jeg det er like greit å benytte det firmaet forsikringsselskapet kommer til å henvise meg til fremfor å benytte naboens bekjentskap.

Det vil vel ikke bli dyrere for naboen uansett hvem jeg veger å benytte tenker jeg(?)..

Naboskapet kommer ihvertfall til å være 100% føkka om jeg klager på jobben det eventuelle bekjentskapet har gjort ;)

Jeg kan ikke helt se hva slags forsikring naboen skal ha som dekker dette? Naboen må antakelig betale av egen lomme.

AtW

Lenke til kommentar

En vet ikke om NOE firma er kompetent før en prøver det (og ikke egentlig da heller, de kan ha hatt flaks/uflaks).

En bør riktignok holde seg til et profesjonelt firma og ikke slippe til noen som skal ta det på fyrabend, men det er fornuftig for naboforholdet å bruke det firmaet som naboen  foreslår.

"men det er fornuftig for naboforholdet å bruke det firmaet som naboen  foreslår."

Hvis jobben da ikke er til hans standard etterpå så blir det ikke noe fint naboforhold om han eventuelt skal klage. Mitt tips, hold deg unna bekjentskaps jobber når et sånt problem har skjedd.

Endret av .berZerk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gleder meg til oppdatering Countryman. Dette er faktisk en av de mest spennende trådene her inne for øyeblikket :p

Hmmm...har hatt et par spennende tråder her opp gjennom...Blant annet en svindel-tråd for et par år tilbake som tok helt av..

Synes det er spennende jeg og, men sikkert på en litt annen måte.

Uansett resultat imorgen er jeg glad jeg har gjort tingene slik jeg har gjort de. Tok umiddelbart kontakt med nabo og forklarte ting som det var, og samtidig var tydelig på at "det må bevises" før du er "skyldig i saken" - slik at jeg ikke har lagt det frem som en bastant påstand for henne.

Viser det seg at flekkene består av "noe annet", og at det kan fjernes er det jo helt flott :)

Lenke til kommentar

Hvis jobben da ikke er til hans standard etterpå så blir det ikke noe fint naboforhold om han eventuelt skal klage.

Tøys, en klage på arbeidet blir en sak mellom bileier og firmaet; naboen er ikke part i saka i det hele tatt.

Skal gjøre det ja, i praksis er det noe helt annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jobben da ikke er til hans standard etterpå så blir det ikke noe fint naboforhold om han eventuelt skal klage.

Tøys, en klage på arbeidet blir en sak mellom bileier og firmaet; naboen er ikke part i saka i det hele tatt.
..helt til mekaniker forteller vennen sin (naboen til op) "vet du hva, han naboen din er et frekt rævhål, og påstår vi har gjort dårlig arbeid. Han prøver bare å melke penger ut av både deg og meg!" - noe som selvsagt vil påvirke nabos syn på op.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke helt se hva slags forsikring naboen skal ha som dekker dette? Naboen må antakelig betale av egen lomme.

Hva med en innboforsikring?

Vil innbo dekke at man søler maling på andre bil når man maler? Det dekker jo normalt løsøre. Jeg er langt fra noen forsikringsekspert, men ville ikke tro det dekket slikt? AtW

Lenke til kommentar

[....]

AtW

Litt ettersom hva som har skjedd er det ikke sikkert naboen må betale i det hele tatt.. Finness ikke noe "objektiv skyld" for husmaling, så naboen må ha utvist en eller annen grad av skyld/vond vilje/uaktsomhet for å bli erstatningsansvarlig. Spørsmålet blir om det er en forutsigbar, og ikke spesielt uvanlig, konsekvens av å kostmale huset at det blir (mange) malingdråper opptil 10m unna? Og om det har skjeddd noe "uventet", f.eks stigen falt ned med både maler, kost og spann og da ble det maling på bilen. For "ulykkeshendelser" og "hendelige uhell" er ikke normalt sett nok for erstatningsansvar.

Så vennlig dialog med naboen, høre hva forsikringsselskapet sier og la naboen betale evt. egenandel og generelt finne en grei løsning for alle, er nok bedre enn at alle parter "står på krava", da det ikke nødvendigvis er så åpenbart hvem som har rett som man skulle tro

Endret av M98kF1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig over.

Merkelig nok har jeg et lite håp om at det faktisk ikke er maling, men noe annet, hva nå det skulle være..

Situasjonen vil bli mye enklere å løse på den måten, at naboen elimineres fra saken, selv om jeg sikkert vil tape litt penger på egenandeler og forsikringsbonuser fremfor å få en pågående sak i nabolaget hvor alle nekter skyld..

og slikt kan vel bare komme fra en som fra før av har altfor mye å stri med og er ute etter enkle løsninger..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...