AndrèFronDrei Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Har kikket ganske lenge på en Acer Predator XB271HU monitor. Den dukket så opp med en ganske fin rabatt denne uken hos Elkjøp, Power og Komplett. Samtidig ser jeg at Power kjører 20 % rabatt ved betaling med DnB MasterCard, noe som bringer skjermen som sist uke kostet 7 490 kr ned til mer håndterbare 4 796 (80% av 5 995). Når jeg tar kontakt med Elkjøp chat og forklarer at jeg ønsker å benytte med av prisløfte, blir jeg fortalt at de ønsker bare å innfri dette om jeg møter opp i en fysisk butikk og finansierer kjøpet med Cresco. Vilkårene til Elkjøps Prisløfte nemner ikke noe om betalingsmåte. Jeg påpeker dette, men kommer ingen vei med support chat'en. Spørsmålet mitt er da om Elkjøp har rett til å kreve en finansieringsløsning som jeg ikke er interessert i? Har lagt ved hele chat-loggen (anonymisert). Må si jeg undret litt når han foreslo hvem jeg kunne kontakte for å få videre avklaring i dette. AndreFronDrei: Hei. Ønsker å benytte meg av Elkjøp sin prismatch. Power og Elkjøp har Acer Predator XB271HU på tilbud til 5 995. Samtidig har Power sin DnB Mastercard Power weekend med 20 % rabatt fra torsdag til lørdag. Dette drar prisen ned til 4 796. Ønsker derfor at dere matcher den prisen slik at jeg kan legge inn bestillingen hos dere. Mvh. AndreFronDrei Elkjøp: Hei, AndreFronDrei! AndreFronDrei: God dag, Elkjøp AndreFronDrei: Fremdeles her? Elkjøp: Vi prismatchar kun om du kommer in til butik och gør prismatchen med Cresco AndreFronDrei Det er desverre ikke det som står i vilkårene for prismatch Elkjøp: Nei, skjønner det men ettersom deres tilbud på 20% med DNB så matcher vi samma krav AndreFronDrei: Men det er prisen som skal matches, ikke betalingsmåten AndreFronDrei: Jeg ønsker å betale med tradisjonell debit Elkjøp: Men det er enda settet vi prismatchar deras tilbudspris, annars så blir det vårt tilbudspris. Då deras kampaje er ingen standard kampanje. Så må vi också endra kraven før dessa prismatches AndreFronDrei: Ettersom det ikke er merket med begrenset antall, nettkampanjer eller knyttet til til lokale kampanjer, så faller det fremdeles innenfor deres egne vilkår for prismatch Elkjøp: Nei, men det er de krvaet vi har før denne kampanje Power brukke. Er inget som jeg kan endre på AndreFronDrei: Da må dere opplyse om dette, ettersom det faller utenfor deres egne, satte vilkår Elkjøp: Ja, ska ta det vidare! AndreFronDrei: Samme her AndreFronDrei: Flott om vi kunne fått avklaring iløpet av dagen AndreFronDrei: Takk for hjelpen AndreFronDrei: Finnes det en e-post adresse som jeg kan skrive inn til for å ta dette videre? Elkjøp: [email protected] AndreFronDrei: ? Elkjøp: Undskyld, [email protected] AndreFronDrei: Takk for det. Elkjøp: Bare hyggelig, ha en god dag vidare! Elkjøp har forlatt chatten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 (endret) Ser ikke ut som om Power har denne skjermen på lager, verken i butikk eller på nett. Det går heller ikke an å kjøpe den, ihvertfall ikke nå, når jeg sjekker på power.no. Da innfrir det vel ikke elkjøps krav om at varen må være på lager; "Prisløftet gjelder ikke ved - Dersom konkurrenten det sammenlignes med ikke har varen på lager " Endret 18. august 2017 av Kron Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Det at lefdal og elkjøp er "samme" kjede er ingen hemmelighet hos noen av kjedene. Det at supporttjenesten her ga deg feil først, er ikke noe rart eller avslørende. Synes ikke du kan kreve "Jeg ønsker å betale med tradisjonell debit", ettersom tilbudet til Power krever et spesielt kort. Dersom du drar til Elkjøp og betaler med DNB MC, burde det være innenfor deres vilkår. Men jeg antar at problemet er at du ikke har DNB MC? Lenke til kommentar
AndrèFronDrei Skrevet 18. august 2017 Forfatter Del Skrevet 18. august 2017 (endret) Setter pris på tilbakemeldingene. Varen var på lager når jeg sendte henvendelsen. Kjenner til at de har samme eiere, så det var nok bare en ærlig, men dog litt morsom, glipp. Er uenig i at betaligsløsningen skal være styrende hvorvidt vilkårene til prisløfte er oppfylt eller ei. Sett at jeg hadde kjøpt skjermen igår til 5 995. Ville da Elkjøp kunnet nektet meg å få refurndert mellomlegget mellom det jeg betalte og det jeg kunne betalt hos Power? Endret 18. august 2017 av AndrèFronDrei Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Tja.. du må i det minste bevise at du har MC fra DNB eller så gjelder jo ikke Power sitt tilbudet deg. 1 Lenke til kommentar
Niram Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Spurte om det samme på chatten, han sa også at de krever Cresco. Lenke til kommentar
Woods Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 (endret) Du mener med andre ord Elkjøp skal prismatche Power i en kampanje i samarbeid med en bank - som videre krever at du er kredittkortkunde hos banken? Her er jeg glad Elkjøp setter en stopper for galskapen. Dette er grunnen til vi stadig ser en lenger og lenger liste med ulike vilkår. Du betaler uansett fullpris hos Power. Mellomlegget får du tilbakebetalt fra DNB. Endret 18. august 2017 av Woods 7 Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Som Woods skriver over her; det er strengt tatt DNB som kjører denne kampanjen og ikke Power. Rabatten gis av DNB og det er de som kommuniserer kampanjen ut til sine kunder. Ikke Power. 6 Lenke til kommentar
Deltiden Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Dersom vilkåret er til Power er at du handler på kreditt for å få 20% rabatt er det helt innafor av Elkjøp/Lefdal å kreve det samme. At det burde stå i prisløftet kan jeg si meg enig i (noe ala "samme vilkår" ol) men det syntes jeg blir en noe annen diskusjon Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Det står i prisløftet, om en kan å lese Prisløftet gjelder ikke ved- Tilbud merket med «begrenset antall» - Tilbud merket med «nettkampanjer» - Lokale kampanjer og tilbud eksklusivt knyttet til én butikk: Eksempler på dette er åpningstilbud, lokale handelsdager og lignende aktiviteter som skiller seg fra en tradisjonell kampanje - Dersom konkurrenten det sammenlignes med ikke har varen på lager - Såkalt «gråimport», der en vare ikke er importert gjennom produsentenes offisielle kanaler. Dette kan kontrolleres ved å sammenlikne produktenes varenummer.- Gjelder ikke for produkter solgt av våre Partnere på Elkjøp Marketplace. Våre Partnere har sine egne retningslinjer for prising Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 (endret) Det står i prisløftet, om en kan å lese Forklar hva som står der er du snill. For jeg leser at det bare gjelder spesielle lokale kampanjer som kun er knyttet opp til en butikk. Hvordan kan det gjelde en kampanje som dekker alle butikkene Power har i Norge? Venter spent på en forklaring. Samtidig tar jeg Elkjøp sin side her. Kundekonsulenten du snakket med ga bare ikke de rette argumentene, da denne problemstillingen helt sikkert var ny. Dette er et samarbeid mellom Power og DNB for å gi kundene 20% rabatt. Prisen er ikke en ren butikkpris. Hvem som helst kan ikke gå inn på Power og få 20% rabatt. Bare de med DNB Mastercard kan benytte seg av tilbudet. Elkjøp har et prisløfte mot konkurrenter i Norge, fysiske og nettbaserte butikker. DNB er ikke en butikk, og slik jeg ser det dekker ikke Elkjøps prisløfte et samarbeid mellom en bank og en butikk. Synes det er raust av Elkjøp og tilby det samme med Cresco her. Det fungerer vel på samme måte som et kredittkort. Om du betaler hele beløpet til forfall så betaler du ikke noe ekstra. Det som er litt morsomt er at Cresco leveres av DNB. Endret 18. august 2017 av Kron Lenke til kommentar
petterP9 Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 DNB kjører kampanjen sin hos Power der de har en forventning om at den økte omsetningen med DNB MC og den påfølgende renteinntekten overstiger kostnadene ved kampanjen. Derfor er det logisk at Elkjøp fører samme krav. For øvrig er Cresco eid av DNB, så at de dekker kostnadene ved en prismatch skal man ikke se bort fra. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Hvordan stiller egentlig Elkjøp seg til forsøk på å prismatche mot studentrabatt, ansatterabatt, eller andre typer tilbud rettet mot spesielle kunder? Det må vel bli en passende sammenlikning. F.eks har jeg studentrabatt hos Dustin. Lenke til kommentar
AndrèFronDrei Skrevet 18. august 2017 Forfatter Del Skrevet 18. august 2017 (endret) Mange interessante innlegg her. Du mener med andre ord Elkjøp skal prismatche Power i en kampanje i samarbeid med en bank - som videre krever at du er kredittkortkunde hos banken? SNIP I utgangspunktet, ja. Ser ikke hvordan betalingsmåten (debit, kreditt, avbetaling, cashback o.l.) skal være avgjørende for hvorvidt en kan benytte seg av prismatching under de vilkårende som Elkjøp per idag kommuniserer. Dersom vilkåret er til Power er at du handler på kreditt for å få 20% rabatt er det helt innafor av Elkjøp/Lefdal å kreve det samme. At det burde stå i prisløftet kan jeg si meg enig i (noe ala "samme vilkår" ol) men det syntes jeg blir en noe annen diskusjon Jeg synes og de kunne krevd det om vilkårene tok høyde for det. Hvordan stiller egentlig Elkjøp seg til forsøk på å prismatche mot studentrabatt, ansatterabatt, eller andre typer tilbud rettet mot spesielle kunder? Det må vel bli en passende sammenlikning. F.eks har jeg studentrabatt hos Dustin. Interessant problemstilling. Er det noen her inne som har forsøkt å benytte seg av det? Har heller ikke noe mot hvordan kundekonsulenten håndterte saken, selv om jeg tviler på at han kommer til å ta den videre. En annen analog kan være storkunderabatter. Sett at et fagforbund hadde forhandlet seg frem til 10 % rabatt hos Power. Om Elkjøp fremdeles ikke hadde oppdatert vilkårene sine, ser jeg ikke problem med å kreve den samme prisen hos Elkjøp så lenge jeg kunne vise til at jeg kunne kjøpt samme vare til 10 % rabatt hos Power. Endret 18. august 2017 av AndrèFronDrei Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Det står i prisløftet, om en kan å lese Prisløftet gjelder ikke ved - Tilbud merket med «begrenset antall» - Tilbud merket med «nettkampanjer» - Lokale kampanjer og tilbud eksklusivt knyttet til én butikk: Eksempler på dette er åpningstilbud, lokale handelsdager og lignende aktiviteter som skiller seg fra en tradisjonell kampanje - Dersom konkurrenten det sammenlignes med ikke har varen på lager - Såkalt «gråimport», der en vare ikke er importert gjennom produsentenes offisielle kanaler. Dette kan kontrolleres ved å sammenlikne produktenes varenummer. - Gjelder ikke for produkter solgt av våre Partnere på Elkjøp Marketplace. Våre Partnere har sine egne retningslinjer for prising Passe ironisk innlegg. Mulig du kan alfabetet, men du forstår tydeligvis ikke enkel norsk, for eksempel hva ordet "lokal" betyr. 3 Lenke til kommentar
KANE2009 Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Såvidt jeg har fått med meg er ikke denne varen på lager hos power, så da er de vel ikke bundet til prisløftet sitt? Lenke til kommentar
AndrèFronDrei Skrevet 18. august 2017 Forfatter Del Skrevet 18. august 2017 Såvidt jeg har fått med meg er ikke denne varen på lager hos power, så da er de vel ikke bundet til prisløftet sitt? Hva om det var en iPhone SE 32 GB? Samme pris på Prisjakt, men 20% billigere hos Power med DnB Mastercard. Skulle den være mulig å prismatche? Lenke til kommentar
KANE2009 Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Men nå var det ikke det vi diskuterte, men det spesifikke tilbudet. Og i dette tilfellet ser jeg ingen grunn til at de skal matche Power når de ikke har varen på lager en gang. Men ja, de sier seg jo villig til å prismatche så lenge du betaler med kreditt, akkurat som du må gjøre for å få rabatten på Power. Om de burde hatt det som et vilkår i prisløftet sitt? Absolutt. Om jeg synes man kan kreve at de matcher alle andre konkurrenter når det er spesialkampanjer fra betalingsleverandørene? Nei, men det burde som du sier vært et vilkår i prisløftet for å unngå misforståelser. Da kunne de skrevet noe sånn som: "Dersom du finner identisk vare til en rimligere pris, med samme vilkår, så tilbakebetaler vi deg differansen." 2 Lenke til kommentar
AndrèFronDrei Skrevet 18. august 2017 Forfatter Del Skrevet 18. august 2017 Men nå var det ikke det vi diskuterte, men det spesifikke tilbudet. Og i dette tilfellet ser jeg ingen grunn til at de skal matche Power når de ikke har varen på lager en gang. Snip Jeg diskuterte betalingsløsningen og prismatchingen eksemplifisert med skjermen. Om jeg eller noen andre ønsker å benytte seg av prismatchingen på andre produkter er problemstillingen fremdeles gjeldende. Lenke til kommentar
KANE2009 Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Vel, i åpningsinlegget spør du om et spesifikt produkt og jeg svarer deg når det kommer til det produktet. Over til det andre spørsmålet, "Om Elkjøp har rett til å kreve en finansieringsløsning som jeg ikke er interessert i?". Utifra vilkårene deres kan jeg ikke se at de kan kreve dette, men vet ikke noen annen måte å teste dette på enn å ta rettens vei. Elkjøp kan vel argumentere med at dette ikke er et generelt tilbud til hvermansen men et tilbud DNB gir til sine Mastercard kunder. Dette er vel også såvidt jeg husker ikke en vanlig rabatt, men et cashback tilbud hvor du betaler full pris til Power og så får du tilbakebetalt 20% etterhvert av DNB (var ihvertfall sånn når jeg benyttet meg av det). Hva da med alle mulige bonusordninger på kort for eksempel? Hvor man får tilbake 1% av kjøpesummen i bonuspoeng for eksempel? Skal man da trekke fra bonuspoengenes kroneverdi også skal Elkjøp matche dette? Synes det er et interessant tema du tar opp. Jeg er ingen jurist, men det finnes en del av de her på forumet som sikkert kan dette mye bedre enn meg. Eventuelt kan du kanskje kontakte forbrukerrådet og se om de kan hjelpe deg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå