KWPHWF43 Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Heller ikke ambulansehelikopter har noen egentlig effekt Noe sier meg at du bor i Oslo og har veldig dårlig fantasi? Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 (endret) Heller ikke ambulansehelikopter har noen egentlig effekt Noe sier meg at du bor i Oslo og har veldig dårlig fantasi? Fantasi er så mangt, men når det kommer til maskiner, teknologi og statistikk har jeg ingen problemer. Eller politikk. Faktum er at ambulansehelikopter jevnt over ikke ankommer spesielt mye raskere som en ambulanse. Returen kan vi diskutere, og dertil kost-nytte forholdet av spart tid. Og i det klassiske tilfellet trafikkkulykke må de så likevel vente på politi og spesielt brannvesenet. Titt litt på TV-reportasjene fra slike ulykker - helikopteret står der også etter at kameramann er ankommet. Men selvfølgelig, når man legger ned lokale akuttmottak og ambulansesentraler for å betale for helikopter, så får man jo den statistikken man ønsker seg. Bare at det tar da like lang tid med helikopter til det sentraliserte storsykehuset, som det tidligere gjorde med ambulanse til det lokale akuttmottaket. Sort løgn, hvit løgn, statistikk og sånt. Og når helikopteret først er der, så går det inflasjon i bruken. I likhet med politihelikopter. Skjer hver bidige gang. Det er kanskje de store byene som mest 'trenger' ambulansehelikopter, for det er jo alltid i myldretiden det skjer, samtidig som ambulansene ikke kommer seg frem på blokkerte veier. Men nei til det også. Ja forresten - der er jo store ledige areal oppe på Tryvann. Med oversikt over hele byen. Der står til og med et nedlagt høyhus der i form av et radiotårn. Må jo være glimrende trening for denne alfatroppen. Hvorfor ikke legge hele dritten der oppe? Militærtaktisk er det jo alltid en fordel å ha høyden heller som å befinne seg i bunnen av en dal… Endret 31. august 2017 av 1P4XZQB7 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Det blir vanskeligere å følge mistenkte fra lufta når man pga støy avslører at man forfølger. Så du vet med sikkerhet at det nye helikopteret vil fly så lavt at det vil støye under eventuell forfølgelse? Politiets ledelse / innkjøpere er beviselig ikke opptatt av å forbedre sine evner til å tjene og beskytte publikum, når så vesentlige egenskaper er uteglemt. Minner om gummibåten ved utøya. Makan til uegnet utstyr. Sendrektigheten og manglende pliktfølelse hos "tøffe politifolk" som prioritering egen sikkerhet foran helt ubeskyttetede ungdommer. Ikke mye "Chuck Norris" mentalitet å spore der.., Hva har "uegnet utstyr" med "manglende pliktfølelse hos tøffe politifolk" å gjøre? Du skriver jo bare rør. Forresten prioriterte de jo nettopp ikke sin egen sikkerhet. De gikk rett i aksjon så raskt de kunne, men de første patruljene på stedet hadde ikke tilgang på båt. Alle båtene var tatt i bruk av sivile alt. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Hva slags nytte gjør disse politihelikopterne? Hadde vært morsomt å få vite det, for eksempel en årsrapport om alle deres utrykninger og type utrykninger i løpet av et år. De redder utallige liv hvert eneste år i forbindelse med leteaksjoner. Dessuten finner de mange ulike lovbrytere som prøver å stikke av fra politiet på bakken. Politihelikoptre er enormt nyttige. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Det eneste politihelikopterne fungerer til er kontinuerlig overvåkning av lovlydige borgere. Hvordan fungerer denne kontinuerlige overvåkningen av lovlydige borgere egentlig? Spesielt med tanke på at helikopteret ikke kan holde seg i luften 24/7, samt at det stadig deltar i blant annet søk- og redningsoppdrag for å redde liv. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Ja forresten - der er jo store ledige areal oppe på Tryvann. Med oversikt over hele byen. Der står til og med et nedlagt høyhus der i form av et radiotårn. Må jo være glimrende trening for denne alfatroppen. Hvorfor ikke legge hele dritten der oppe? Militærtaktisk er det jo alltid en fordel å ha høyden heller som å befinne seg i bunnen av en dal… Militærtaktikk for politiet? Si meg, har du inntatt noe du ikke burde? Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 (endret) Militærtaktikk for politiet? Senest NOKAS ranerne blokkerte politiets garasjeanlegg i Stavanger med en brennende lastebil. Helikopterbaser er heller sårbare. Dette til tross for at akkurat denne basen skal ha en et nært tilknyttet 'treningssenter' som tilfeldigvis blir en blåkopi av spesialtroppenes øvingsarena for urban krigføring. Og det vedvarende høye 'trusselbildet' medfører jo at samtlige politidistrikt nå skal utstyres med pansrede personellkjøretøy. Andre går noe lenger. Amundsen sier jo også helikopterne nå skal brukes offensivt, som skarpskytterplattform. Så da er neste steg å utstyre selve helikopteret med våpen. Hva var spørsmålet ditt igjen…? Du tenkte kanskje på den smilende konstabelen på gatehjørnet? Beklager, men han er dessverre blitt knivstukket, så det er nå vanskelig å se om han fortsatt smiler bak finlandshetta og rustningen. Hvordan fungerer denne kontinuerlige overvåkningen av lovlydige borgere egentlig? Si meg, har du inntatt noe du ikke burde? En overdose virkelighet? Men jeg beklager, burde nok ikke fulgt så godt med på hva som foregår i verden. For slikt skjer jo aldri her. Endret 1. september 2017 av 1P4XZQB7 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 Hva slags nytte gjør disse politihelikopterne? Hadde vært morsomt å få vite det, for eksempel en årsrapport om alle deres utrykninger og type utrykninger i løpet av et år. De redder utallige liv hvert eneste år i forbindelse med leteaksjoner. Dessuten finner de mange ulike lovbrytere som prøver å stikke av fra politiet på bakken. Politihelikoptre er enormt nyttige. Dette må du dokumentere ellers er det du skriver her ganske verdiløst. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 Militærtaktikk for politiet? Senest NOKAS ranerne blokkerte politiets garasjeanlegg i Stavanger med en brennende lastebil. Helikopterbaser er heller sårbare. Dette til tross for at akkurat denne basen skal ha en et nært tilknyttet 'treningssenter' som tilfeldigvis blir en blåkopi av spesialtroppenes øvingsarena for urban krigføring. Og det vedvarende høye 'trusselbildet' medfører jo at samtlige politidistrikt nå skal utstyres med pansrede personellkjøretøy. Andre går noe lenger. Amundsen sier jo også helikopterne nå skal brukes offensivt, som skarpskytterplattform. Så da er neste steg å utstyre selve helikopteret med våpen. Hva var spørsmålet ditt igjen…? Spørsmålet er hvorfor du begynner å bable om militærtaktikk. Politiet er ikke militært. Hvorfor spammer du med en haug irrelevante linker? Du tenkte kanskje på den smilende konstabelen på gatehjørnet? Beklager, men han er dessverre blitt knivstukket, så det er nå vanskelig å se om han fortsatt smiler bak finlandshetta og rustningen. Enda mer irrelevant svada. Ingenting av dette er fra Norge. Og betjenten i Sverige som ble knivstukket var altså en helt vanlig politibetjent, ikke en fra "SWAT". Hvordan fungerer denne kontinuerlige overvåkningen av lovlydige borgere egentlig? Si meg, har du inntatt noe du ikke burde? En overdose virkelighet? Men jeg beklager, burde nok ikke fulgt så godt med på hva som foregår i verden. For slikt skjer jo aldri her. Hvorfor kommer du bare med spamlinker som ikke har noe med norske politihelikoptre å gjøre? Hvorfor svarer du ikke på det jeg faktisk skriver fremfor å være en ferdigprogrammert propaganda-bot som spammer med forhåndsbestemt propaganda? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 Hva slags nytte gjør disse politihelikopterne? Hadde vært morsomt å få vite det, for eksempel en årsrapport om alle deres utrykninger og type utrykninger i løpet av et år. De redder utallige liv hvert eneste år i forbindelse med leteaksjoner. Dessuten finner de mange ulike lovbrytere som prøver å stikke av fra politiet på bakken. Politihelikoptre er enormt nyttige. Dette må du dokumentere ellers er det du skriver her ganske verdiløst. Det er det du som skriver er verdiløst når du ikke engang klarer å åpne linken i innlegget mitt. Lenke til kommentar
TG- Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 3,6 dB mer enn dagens? Dette er da neglisjerbart... Har hørt de fly over meg, ikke allverdens av støy. Måker i hekkeperioden er langt verre. Decibel skalaen er eksponensiell. 3,6 dB er hørbart høyere lyd, men hvis politiet jakter på deg, er det vel det minste problemet dit.. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Hva slags nytte gjør disse politihelikopterne? Hadde vært morsomt å få vite det, for eksempel en årsrapport om alle deres utrykninger og type utrykninger i løpet av et år. De redder utallige liv hvert eneste år i forbindelse med leteaksjoner. Dessuten finner de mange ulike lovbrytere som prøver å stikke av fra politiet på bakken. Politihelikoptre er enormt nyttige. Dette må du dokumentere ellers er det du skriver her ganske verdiløst. Det er det du som skriver er verdiløst når du ikke engang klarer å åpne linken i innlegget mitt. Så på denne linken din. Det jeg behøver er mandatet for politihelikopteret(ene) og en systematisk oversikt over oppdrag i for eksempel ett år. Hva koster driften og hva kunne en fått i stedet. Altså en kritisk og ansvarlig gjennomgang. Beskrivelse av fåtall enkelttilfeller er lite å basere en vurdering på. En ser på bruk av politihelikoptre på BBC Brit i England. Bruk av flere politibiler med mannskap og et helikopter for å forfølge en biltyv. Nytt helikopter sendes inn når det første går tomt for drivstoff. En meningsløs bruk av ressurser etter min mening, som bare kan glede enkelte Frp-sympatisører og folk som liker action. Jeg skal ikke si at vi har samme bruk av politihelikopter i Norge (Oslo), men det jeg ser fra England skremmer meg. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 "støy vektet kun med 0,0845 prosent i anbudskonkurransen" Flott at poletiet har blitt mer nøyaktige i sine vurderinger (1 / 1183 part). Og ikke gjentar samme flause som ved vurdering av BMW bilene..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå