banana20 Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Jeg bestilte en Komplett-PC dato 21.7.17. Dette er spesifikasjonene: Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS Corsair RM750x 750W PSU Intel Core i7-7700K Kaby Lake Prosessor Corsair Hydro Series H115i CPU Kjøler ASUS ROG Maximus IX Hero, Socket-1151 Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming Samsung PM961 SSD 512GB M.2 NVMe Seagate Firecuda 2TB 3.5" SSHD -Jeg stilte mange spørsmål via chat før jeg til slutt endte opp med disse komponentene. Deriblant spurte jeg om det var mulig å få Maximus IX Formula-kortet istede for Hero, selv om dette ikke var lagt inn i konfigurasjonen dems for noen av "Extreme"-variantene. Dette var tydeligvis ingen mulighet, jeg måtte forholde meg til de komponentene som var tilgjengelig under konfigurasjon, deriblant Hero-kortet som da var det dyreste alternativet. Jeg har hatt en del trøbbel med dette kortet, spesielt i BIOS og Q-fan control. Viftene går på rundt 60 prosent uansett hva jeg gjør, dette vil heller ikke overstyres med et tredje-parts program. Grafikk-kortet overstiger Voltage Limit ganske konstant, til og med når jeg tester med programmer som bruker lite ressurser. Jeg hater å være den som klager og leverer tilbake varer fordi de ikke fungerer helt optimalt, men i dette tilfellet invisterer jeg rundt 30 000 i en PC, og da synes jeg det bare er riktig at alt skal gå smertefritt og uten problemer, iallefall når Komplett selv bygger. Komplett anbefalte meg å ta kontakt med ASUS support angående disse problemene, men jeg syns ikke det skal være nødvendig. Senest i dag gikk jeg inn og sjekket konfigurasjonen for samme Komplett-PC (Xtreme i270), IX Formula-kortet er nå lagt inn, og jeg føler meg litt snurt for å være helt ærlig... Det verste er at det er snakk om kun 500kr i forskjell fra den jeg først bestilte, og da får jeg i tillegg en NZXT Kraken X52 CPU-kjøler, RAM med høyere hastighet og en HX850 PSU på kjøpet. Jeg er fullt klar over at jeg er en vanskelig kunde her, men hva ville dere gjort? Og har dere eventuelt noen tips til hvordan jeg kan komme meg rundt dette problemet? Mvh Sisto90 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 (endret) Du sier du har hatt en del problemer med kortet, men nevner bare problemet med viftestyring? Hvilke andre problemer har du hatt? Hvilke vifter går bare på 60%? Jeg ser kabinettet ditt har en pwm hub for kabinettviftene. Er problemene knyttet opp mot dette? Om det er noe galt med pcen har komplett uansett 2 avhjelpsforsøk for du kan kreve å levere den tilbake. Så det er nok ikke et alternativ i første omgang. Skjønner det kan være irriterende å kjøpe noe, for så å se at det kommer en bedre mulighet senere. Men sånn er det dessverre. Ikke noe å gjøre med. Endret 17. august 2017 av Kron Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Siden du har handlet hos Komplett tenker jeg du ikke kommer noen vei. Mine erfaringer med dem er at de går til ganske ekstreme lengder for å snike seg unna alt av ansvar, noe du vel allerede har fått første snusen av når de hendvender til Asus og ikke vil håndtere saken selv. Lenke til kommentar
banana20 Skrevet 17. august 2017 Forfatter Del Skrevet 17. august 2017 (endret) Du sier du har hatt en del problemer med kortet, men nevner bare problemet med viftestyring? Hvilke andre problemer har du hatt? Hvilke vifter går bare på 60%? Jeg ser kabinettet ditt har en pwm hub for kabinettviftene. Er problemene knyttet opp mot dette? Om det er noe galt med pcen har komplett uansett 2 avhjelpsforsøk for du kan kreve å levere den tilbake. Så det er nok ikke et alternativ i første omgang. Skjønner det kan være irriterende å kjøpe noe, for så å se at det kommer en bedre mulighet senere. Men sånn er det dessverre. Ikke noe å gjøre med. De fleste problemer dukker opp i BIOS når det angår hovedkort. Skjermen fryser og jeg må restarte maskinen når jeg prøver å overstyre vifter i Q-fan Control. I skrivende øyeblikk er innstillingene låst og jeg kan ikke gjøre noe som helst. XMP for minne er heller ikke tilgjengelig. Når det gjelder grafikk-kort, så nedklokker den seg selv straks den treffer en viss grense, og den grensen ble overskredet da jeg testet mindre krevende spill som Rocket League. Har prøvd å overstyre dette med MSI Afterburner, men det fungerer minimalt. Endret 17. august 2017 av Sisto90 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 (endret) Minnet er ihvertfall støttet av hovedkortet ditt. SÅ det er rart XMP ikke er tilgjengelig. http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/MAXIMUS_IX_HERO/MAXIMUS-IX-HERO_Z270-6L_memory_QVL.pdf?_ga=2.197557864.655400767.1503008796-1380777792.1497822872 Kanskje du skal høre med Asus support? Eventuelt prøve med en annen bios. Har du nyeste, prøv versjonen før. Bare for å være sikker kan du også sjekke at komplett har satt minnet inn i riktig slots på hovedkortet. Man vet jo aldri. De hadde montert en vannkjølevifte feil vei i henhold til produsentens anvisninger i en pc jeg kjøpte av dem for snart 4 år siden. Endret 18. august 2017 av Kron Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Om ikke viftestyringen virker er det RMA-grunnlag, vil jeg tro. Hvertfall om du har flashet et par BIOSer o.l. Lenke til kommentar
Blåbjørn Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 (endret) har du ikke 48 dager åpent kjøpt? er du missfornøyd og har problemer (som de ikke får til å løse) i tillegg så ser jeg ikke problemet med å levere den tilbake. Spesielt om du har tenkt å handle fra dem igjen etterpå. Ihvertfall når det er snakk om 30,000 synes jeg at man kan få lov til å kreve å være fornøyd som kunde Endret 18. august 2017 av Blåbjørn Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Derfor bygger man selv... Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 For å benytte deg av "Åpent kjøp 45 dager/Angrerett" logg inn via "min side" og registrer det produktet du ønsker å returnere. Du vil i løpet av 1-2 virkedager motta informasjon om hvordan du returnerer ditt produkt. Les mer om Åpen kjøp 45 dager Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 NB !!! Jeg leste ikke nøye, men leser du: Følgende unntak har kun 14 dagers angrerett: Datamaskiner montert for kunde (Komplett-PC) 1 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 NB !!! Jeg leste ikke nøye, men leser du: Følgende unntak har kun 14 dagers angrerett: Datamaskiner montert for kunde (Komplett-PC) Nesten litt morsomt. For å leke "Captain hindsight" litt. Om man kjøper alle delene separat og bygger maskinen selv. Så har man 45 dagers åpent kjøp på alle delene. Men når man lar komplett sette maskinen sammen for en, med dårligere utvalg av komponenter, og mye dyrere komponentpriser om man endrer på grunn oppsettet (slik man jo må om man vil ha det så bra som mulig). Så blir man avspist med 14 dager i henhold til forbrukerkjøps loven.. Lesson learned boys and girls; ikke la Komplett sette sammen maskinen for deg. @Sisto90 Jeg ville i dine sko dokumentert feilene ved hjelp av video kamera. Og sendt hele maskinen i retur med en god feilbeskrivelse. At du angrer på at du kjøpte maskinen i denne konfigurasjonen er det lite å gjøre med når det er gått mer enn 14 dager. Du kan, dersom du kan dokumentere at det er en vanlig feil med hovedkortet ditt. Be dem bytte til det hovedkortet du egentlig ville ha. Vurder da å nevne at du kan betale mellomlegget. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Nesten litt morsomt. For å leke "Captain hindsight" litt. Om man kjøper alle delene separat og bygger maskinen selv. Så har man 45 dagers åpent kjøp på alle delene. Men når man lar komplett sette maskinen sammen for en, med dårligere utvalg av komponenter, og mye dyrere komponentpriser om man endrer på grunn oppsettet (slik man jo må om man vil ha det så bra som mulig). Så blir man avspist med 14 dager i henhold til forbrukerkjøps loven.. Lesson learned boys and girls; ikke la Komplett sette sammen maskinen for deg. Ja helt sprøtt !!! Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Jeg har mere tro på at ts vil returnere maskinen for andre grunner Men vi som bygger maskinene selv kan få samme problemer som ts hadde/har Jeg kjøpte aptiva maskinen i 97 som var 133MhZ, 3 uker senere kom en ny med 166Mhz. Poenget, data prisene er opp og ned som en jojo Lenke til kommentar
banana20 Skrevet 20. august 2017 Forfatter Del Skrevet 20. august 2017 Har du oppdatert BIOS? Jeg har ikke oppdatert noe som helst. Dette skulle Komplett selv ta seg av. Ser det er en ny versjon av BIOS via nettsiden til Asus, men har hørt historier som gjør at jeg er usikker på om det i det hele tatt er lurt å prøve på å oppdatere. Har i tillegg lyst å legge ansvaret over på Komplett, så de ikke kan "skylde på meg" fordi noe gikk galt... Lenke til kommentar
banana20 Skrevet 20. august 2017 Forfatter Del Skrevet 20. august 2017 Jeg har mere tro på at ts vil returnere maskinen for andre grunner Men vi som bygger maskinene selv kan få samme problemer som ts hadde/har Jeg kjøpte aptiva maskinen i 97 som var 133MhZ, 3 uker senere kom en ny med 166Mhz. Poenget, data prisene er opp og ned som en jojo Ironisk nok så valgte å kjøpe Komplett-PC istede for å bygge selv for å gjøre ting enklere om slike ting skulle oppstå, men så legger Komplett ansvaret på meg uansett. Hadde spart meg noen tusinger om jeg bare hadde valgt å bygge selv. Nå er det for seint å angre. Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Jeg synes ikke du er vanskelig, en Komplett PC inkluderer 3 års garanti / reparasjon og du bør handle deretter(registrer sak på mine sider). Tror derimot du ikke kommer langt med å anmode om bytting av komponenter, en salgsavtale er final. Selv hadde jeg tatt sjansen på en BIOS flash, til tross for vandrehistoriene om døde hovedkort; men du avgjør. Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 (endret) Men hva er den 3års garanti greia du får når du velger en slik ferdig bygd maskin da? Det står jo helt nederst i konfiguratoren, må da kunne benytte seg av den. Endret 20. august 2017 av meg0709 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå