Isbilen Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 En annen ting er at med manuell får du en intuitiv forståelse av hvordan drivverket fungerer, noe automatfolket går glipp av - du blir rett og slett en bedre og mer årvåken sjåfør. En er nok mer årvåken når en slipper å passe på hvilket gir man skal ligge i og istede for å gire så har man bedre kontroll på trafikken rundt seg For erfarne sjåfører så er det nok ikke store forskjellen Da forutsetter du at man henter ut hele overskuddet man måtte få av å slippe å gire, i oppmerksomhet. Det sier ikke seg selv at det blir resultatet. Jeg tror heller giringen gir bedre fokus siden det tvinger en til å ha en viss kontroll på drivverket til enhver tid. Manuellgiring krever ikke tenking når man kan det. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Men er det mye lettere å ta førerkort med bil med automat gir enn manuell gir? Er det veldig stor forskjell? Nei, det er ikkje veldig stor forskjell. Utfordringa med å kjøyre bil er å navigere trafikkbildet slik at du kan kjøyre trygt. Største utfordringa med manuellgir er at det krever litt motorikk og øvelse, men det tek ikkje lang tid før det kjem heilt av seg sjølv. Personleg så meiner at det av den grunn kan være hensiktsmessig å starte utdanningsløpet ditt med eit par kjøyretimar med automatgir. Dette fordi du då kan ha alt fokuset på kjøyringa og få god veiledning på kva du treng å jobbe meir med. Deretter kan du øvelsekjøyre med manuellgir. Eg vil på det sterkaste anbefale å kjøyre opp med manuellgir, då dette både er billigast, gir større valgfriheit på kjøyrelærarar og ledige kjøyretimar, samt at det er mest fleksibelt i framtida. Sjølv om du planlegg å kjøpe deg automatgir så vil det heilt sikkert dukke opp situasjonar der det hadde vært greit å få kjøyre manuellgir, som f.eks. jobbbil, leigebil, osv. Det ser ut som at manuellgir er på veg ut, dette av fleire grunnar, fyrst og fremst inntoget av el og hybridbilar, men også fordi automatgirkassene har blitt billigare og betre. Så det er ikkje gitt at du blir særlig hemma av å kun ha lov til å kjøyre med automatgir, men det er ikkje så godt å vite. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Automat krever mer tenking enn manuell, om en vil være i et bestemt gir Ikke bare å trå på gassen Nei, automat krever minimalt med tenkning da bilen fikser det mens du slipper følge med på turtall eller girskiftindikatoren. I biler hvor man ikke er fornøyd med hvilket turtall automatgiret legger seg på kan man ofte velge sportsmodus, normal eller eco som vil gi litt forskjellige girutvekslinger. I tillegg kan man i en rekke biler gire manuelt med automatgir uten klutsj. Flere biler som VAG sine har en funksjon der du tilter girspaken til siden og kan gire opp\ned. Mange har og F1\flappygiring på rattet. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Nå er det jo slik at de fleste bilene fremover nå vil være elektriske, og de har kun automatigir - så det er jo også noe å vurdere i denne sammenhengen... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 For en del år siden fikk man rabatt på forsikringen hvis bilen hadde automat. Baktanken var at sjåføren kunne konsentrere seg mer om trafikken og redusere sannsynligheten for ulykker. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Mange her som ikke leser før de kommenterer/siterer Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Når jeg en sjelden gang kjører automat bruker jeg en del oppmerksomhet på å tenke "hva faen gjør den nå, da?" Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 For en del år siden fikk man rabatt på forsikringen hvis bilen hadde automat. Baktanken var at sjåføren kunne konsentrere seg mer om trafikken og redusere sannsynligheten for ulykker. Det får du meg bekjent fremdeles. Mange plussforsikringer sikrer dessuten automatkassa til og med 8 år uten bonustap (dog egenandel på 4-8k), det samme gjelder manuellkassa. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 (endret) Mange her som ikke leser før de kommenterer/siterer Sikter du til "Automat krever mer tenking"? Hvorfor skal man ønske å være i et bestemt gir unntatt i sjeldne tilfeller? Når gir det noen fordeler utenom i speilglatt bakke om vinter som mange av oss ikke engang opplever? I lange nedkjøringer fra fjell etc har så og si alle biler et B-gir eller velger automatisk lavere gir når man kjører nedover lengre strekker. Har du prøvd flappygiring på rattet? Det er enklere enn å ta hånda ned, holde inn klutsjen og bytte gir Endret 18. august 2017 av Cowboystrekk Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Har ikke vært borti noen biler som har B-gir (unntatt EL-biler) Man ønsker å være i et gir for økonomisk kjøring og på is så kan nedgiring og høyere turtall føre til at en spøler Kan presse min bil ganske lavt på turtall ved å gasse forsiktig Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 (endret) Mener alle Toyotas nyere hybridbiler har B-gir og disse utgjør en stor del av bilparken med automat (mulig det heter noe annet enn B, husker ikke i farten), alle ladehybrider jeg har prøvd har B-gir. Tidligere jobbiler med automat har også hatt B-gir. Peugot\Renault etc har også overstyring, B-gir etc. Kjært barn har mange navn. Eldre automatbiler har 1-2-3-lås, i det heletatt er det svært få biler med automat som ikke har noen form for overstyring\begrensning. Foreldrenes Audi 2013 med automat har girlåsningsemimanuell samt at bilen girer ned mer og mer i lange nedoverbakker om den triller og øker farten markant. En av de første priusene som kom hadde vell ikke dette, men det er den eneste jeg har vært borti og jeg har kjørt mange ulike biler med automat. Endret 18. august 2017 av Cowboystrekk Lenke til kommentar
toffo Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 At det er noe enklere/behageligere å kjøre med automatgir er det vel ingen grunn til å protestere på. At det er så mye vanskeligere med manuell at det er et argument for å ta lappen med bare automat: Nope.Det er en fair sjans for at du kan leve resten av livet med bare å eie biler med automat, de blir det flere og flere av. Motargumentet er at det begrenser deg eller gir deg ekstrautgifter hvis du f.eks. skal ha en leiebil eller lånebil i forbindelse med jobb, ferie eller verkstedopphold. Eller hvis du skal låne/flytte/være sjåfør for en venn, kollega el. som har manuell kasse. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Det er framleis ikkje dumt å lære seg manuell giring, men eg kjem aldri til å kjøpa bil utan automatgir igjen. Veldig praktisk å kunne gire om eg skal låne eller leige bil. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 19. august 2017 Del Skrevet 19. august 2017 Bare å ta lappen på automat. situasjonene folk her beskriver har jeg aldri vært borti. Når du har kjørt en stund i trafikken og fått automatisert alle prosessene kan du selvfølgelig vurdere å oppgradere førerkort til å gjelde manuell også ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå