Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal gå på trafikkskole - automat gir mye lettere å lære å kjøre enn manuell gir?

Mann1982

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tenkt å gå på trafikkskole for å få førerkort.

Jeg hørte at automat gir er lettere å lære å kjøre enn manuell gir, og at i fremtiden vil de fleste biler ha automat gir.

Bil entusiaster anbefaler manuell. Men jeg vil ta førerkort bare for å kunne pendle på en enklere måte, og for å kunne være mer mobil.

Men er det mye lettere å ta førerkort med bil med automat gir enn manuell gir? Er det veldig stor forskjell?

Hvis det er mye lettere å lære å kjøre bil med automat gir enn manuell gir, da kan jeg spare mer penger siden det blir mindre kjøretimer.

Men bil med automat gir kan være dyrere, forsikringen koste mer, og kan forbruke mer drivstoff. Så i det lange kan det koste mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med ovenstående. Manuelt gir er som å sykle, krever litt konsentrasjon og koordinasjon i starten før det sitter, men når det er 'inne' så går det av seg selv for alltid. Har du mulighet for å øvelseskjøre så tren gjerne spesifikt på å giring i starten på en vei eller plass der det ikke er så mye hindringer og annet å konsentrere seg om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Manuell giring faller raskt på plass og blir second nature før du vet ordet av det. Om du tar lappen på bare automat har du ikke lov til å kjøre manuell bil senere og det kan gi mange ulemper. Lær deg heller manuell giring, ta førerkort på det, også kan du heller skaffe deg automat når du skal kjøpe din egen bil om du ikke trives med manuell, så har du iallefall muligheten til å kjøre manuell om du skulle trenge det.

Endret av Slettet-2spvYRBZtB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er gratis å lære å kjøre manuellgir når man først tar lappen, så man gjør seg selv en bjørnetjeneste om man skal ta gjøre det lett for seg og kun lære automatgir. Som folk sier så er det ulovlig å kjøre manuellgir for deg og det kommer på et eller annet tidspunkt til å bli en situasjon hvor dette blir et problem for deg eller andre.

Manuell gir er også billigere enn automatgir, og du får mange flere biler å velge blandt i fremtiden.

Gjør som du vil, men du vil ikke angre på å ha lært deg manuellgir selv om det er mange år til du får bruk for det :)

Lenke til kommentar

Men bil med automat gir kan være dyrere, forsikringen koste mer, og kan forbruke mer drivstoff. Så i det lange kan det koste mer.

Kan være, men stort sett så er automat billigere eller samme pris (på nyere biler)

Som nevnt over så er manuell som å sykle

Jeg kjører stort sett bare automat og når jeg skal kjøre manuell er det litt uvant, men jeg har enda til gode å ha problemer

Lenke til kommentar

Bilen koster nok gjerne omtrent det samme, forsikringen er i en del tilfeller rimeligere fordi automat gir rabatter grunnet økt sikkerhet hos noen selskaper.

Moderne biler bruker ofte mindre drivstoff med automat enn manuell.

Lenke til kommentar

Generelt koster automatkasser rundt 20' ekstra for nye biler. Det finnes selvsagt unntak, men jevnt over koster automatkasser mer. Nye automatkasser gir gjerne bedre kjøreøkonomi enn hva man klarer med manuell giring. 

Når man tar lappen, ville jeg uansett anbefale lappen med manuell gir. Det er ikke giringen som er problemet etter 4-5 timer, det er manglende trafikkforståelse som gjør at folk stryker..

• Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting er at med manuell får du en intuitiv forståelse av hvordan drivverket fungerer, noe automatfolket går glipp av - du blir rett og slett en bedre og mer årvåken sjåfør.

En er nok mer årvåken når en slipper å passe på hvilket gir man skal ligge i og istede for å gire så har man bedre kontroll på trafikken rundt seg

For erfarne sjåfører så er det nok ikke store forskjellen

Lenke til kommentar

Generelt koster automatkasser rundt 20' ekstra for nye biler. Det finnes selvsagt unntak, men jevnt over koster automatkasser mer. Nye automatkasser gir gjerne bedre kjøreøkonomi enn hva man klarer med manuell giring. 

I tillegg har du gjerne færre motorklasser å velge mellom også hvis du skal ha automatgir på en ny bil.

Innstegsmodellen til en bil har ofte en litt mindre motor som ikke kan leveres med automatgir. Når du da både må opp i motorstørrelse, og tillegg må betale for en automatkasse, blir prishoppet enda større. Gjerne opp mot 50.000 eller mer.

Lenke til kommentar

Jeg tok lappen på obligatorisk + 2 timer (begge fordi det var lang tid mellom siste kjøretime og oppkjøring), uten å ha kjørt noe spesielt mye fra før, vi snakker kanskje 3 timer maksimalt. 

Det er lett å ta lappen visst du passer på å ta en trafikkskole med lærere som er flinke, søk litt på nettet etter dette i ditt nærområde. 

Jeg tok manuell forresten, mitt poeng er kun at det er ikke så vanskelig å ta lappen at det krever mange ekstra kjøretimer i forhold til obligatorisk. 

Lenke til kommentar

Det er gratis å lære å kjøre manuellgir når man først tar lappen, så man gjør seg selv en bjørnetjeneste om man skal ta gjøre det lett for seg og kun lære automatgir. Som folk sier så er det ulovlig å kjøre manuellgir for deg og det kommer på et eller annet tidspunkt til å bli en situasjon hvor dette blir et problem for deg eller andre.

Manuell gir er også billigere enn automatgir, og du får mange flere biler å velge blandt i fremtiden.

Gjør som du vil, men du vil ikke angre på å ha lært deg manuellgir selv om det er mange år til du får bruk for det :)

Forsikringa kan faktisk koste mindre da flere av forsikringsselskapene regner automatgir som et trafikksikkerhetstiltak. På flere nyere biler er faktisk automat rimeligere enn manuell. På flere BMWer, MBer osv er automatgir rimeligere da de har lavere forbruk og dermed får mindre avgifter. Alle elbiler, ladehybrider og hybrider har automat og de 2 sistnevnte koster som ofte mindre enn tilsvarende ren fossilbil.

Lenke til kommentar

Forskjellen er enkelt forklart et trykk med foten på clutchen og en bevegelse med armen som setter en spak i riktig spor. Det er enklere med automat, men ikke mye. Du lærer deg giring i løpet av kort tid og hvis du har noen du kan øvelseskjøre med så er det bare å dra på en plass og skifte mellom første og andre gir til du blir komfortabel og dra videre til en litt øde vei og øve på hele rekka med gir.

Problemet du vi få er at du kun kan kjøre biler med automat så det begrenser hvilke biler du kan låne hvis det trengs. Er det bare automat det går i i familien og vennekretsen så har det ingenting å si.

Jeg øvet meg med automat i starten når jeg øvelseskjørte og personlig så synes jeg det er lettere å kontrollere bil med gir da jeg selv bestemmer "draget". Kan bli surrete hvis du vil holde bilen i 4. gir og girkassa hopper til lavt turtall på 5. gir.

Lenke til kommentar

En annen ting er at med manuell får du en intuitiv forståelse av hvordan drivverket fungerer, noe automatfolket går glipp av - du blir rett og slett en bedre og mer årvåken sjåfør.

En er nok mer årvåken når en slipper å passe på hvilket gir man skal ligge i og istede for å gire så har man bedre kontroll på trafikken rundt seg

For erfarne sjåfører så er det nok ikke store forskjellen

En sitter normalt ikke å stirrer på turtall og girspaken når en skal skifte akkurat...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå tar du det for gitt at vedkommende skal kjøpe seg helt ny bil, det er det vel ingen grunn til.

Med de avgiftene dere har i Norge er det jo bare teit å handle nytt uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...