Pålakkurat Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Hei er det noen som kan hjelpe. Vurderer å legge en jordkabel rund 500 meter. Til en server stasjon hvor det står en server router og noen overvåkning kamera. Og et utelys. Det vil ikk være noe mer belasning enndette. Hvilken er minste kabel jeg kan bruke som strømførende. Har regnet meg fram til 25mm2 med 10 amp og under 4 prosent tap. Men kan jeg benytte mindre kabel ? Stiv pris på 25. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Hei er det noen som kan hjelpe. Vurderer å legge en jordkabel rund 500 meter. Til en server stasjon hvor det står en server router og noen overvåkning kamera. Og et utelys. Det vil ikk være noe mer belasning enndette. Hvilken er minste kabel jeg kan bruke som strømførende. Har regnet meg fram til 25mm2 med 10 amp og under 4 prosent tap. Men kan jeg benytte mindre kabel ? Stiv pris på 25. Jordkabel? Det du er på jakt etter er noe ala PFSP. Du må nok belage deg på 25mm² ja. Regner med du skal legge kabelen i rør i bakken? Lenke til kommentar
Pålakkurat Skrevet 18. august 2017 Forfatter Del Skrevet 18. august 2017 Jordkabel i rør ja. Huff blir dyrt da om jeg må være på 25 kabel. Tru om solpanel og ei vindmølle klarer å levere konstant oppe tid her i nord. Kanskje ett billigere alternativ Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Kvar kjem straumen frå? Er det aktuelt å dytte nedi eit jordspyd der utstyret står? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 (endret) Har ikke greie på dette, men kaster ut et par ideer: 1. Hvis du kan greie deg med mindre strøm så kan du vel sikre med f.eks 2A sikring og mye tynnere kabel. 2. Bruke en trafo for å isolere, og sende ene fasen i bakken og den andre på kabel. Edit: 1. Kan vel sikre med 10A. Hvis strømtrekk er lavt så blir det lite spenningsfall. Men det er kanskje regler som gjør at det kreves så tykk kabel. 2. Fant dette om Jordelektrode: http://elfag.blogg.no/1332590690_fordelingsystemer.html Ser f.eks at jordspyd 3 meter gir 10 ohm i myrjord, mens 50 meter line kan gi 1 ohm. Blir vel fort litt for mye motstand dette her. Jeg tror ikke jeg ville satset på dette forslaget. Endret 18. august 2017 av Svein M Lenke til kommentar
Pålakkurat Skrevet 18. august 2017 Forfatter Del Skrevet 18. august 2017 Strømen kobles opp mot industri bygg. Kan sette jordspyd ja. Trafo ? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Trådstarter må nesten hoste opp noen mer eksakte tall før man kan beregne hvor tynn kabel som trengs. Hvor mange kW (eller gjerne ampere) trekker denne serverstasjonen? Overvåkningskamera trekker bare noen få watt. Hva med utelysene? Er dette gassutladningslamper eller LED ? Det er forresten ikke bare spenningsfall som dimensjonerer kabeltverrsnittet. Det som er enda viktigere er "ik2pmin" eller "kortslutningsstrømmen på enden av kabelen". Hvis denne strømmen, på grunn av for lavt tverrsnitt, blir så lav at vernet ikke løser ut så er installasjonen både ulovlig og brannfarlig. 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Type server er dette snakk om? Vil feks Raspberry PI ol fungere til det du prøver på? Isåfall kan jo solcelle kanskje være et alternativ. men koster jo litt de også. Lenke til kommentar
Pålakkurat Skrevet 18. august 2017 Forfatter Del Skrevet 18. august 2017 Det skal stå en vanlig stasjonær pc 600 watt cpu power supply. En vanlig led pære. En router og ca 4 ip camera. Lenke til kommentar
Pålakkurat Skrevet 18. august 2017 Forfatter Del Skrevet 18. august 2017 Jeg kan kutte ut pc server. Har mulighet å sette en swich tel camera og sende over ett baseanlegg Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Om det er noe slikt som skal drives: kamera 4x25W Switch/sender 25W Lys 7W Totalt 132W Da kan det vel holde med en tynn ledning, eller et solcelleanlegg. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 (endret) Er umulig for oss å forutsi hvilken kabel du trenger uten å vite hvilke kortslutningsstrømmer du har der kabelen skal kobles til (som avhenger av din avstand til trafoen). La oss si at største kortslutnignsstrøm ved tilkobligsstedet er 5kA. Da vil du med PFXP 3G4 ha en minste kortslutningsstrøm på ca 37A (ved 500m). En 6A B-sikring kan da gå greit. Igjen, dette er kun synsing fra min side da man må vite kortslutningsstrømmer ved tilkoblingsstedet. Det syndes ofte med dette, og siden denne kabelen er såpass lang må det sjekkes. Spenningsfallet ved 500W fast belastning er da 5.2% (218V). Eller med lasten din antydet til 132W: 1.38% (227V). Du ser altså at det skal ikke mye til før spenningen faller drastisk med slike lengder og tynn kabel. Endret 21. august 2017 av BigJackW Lenke til kommentar
Pålakkurat Skrevet 21. august 2017 Forfatter Del Skrevet 21. august 2017 Takk for mange gode svar. Skal få elektrikeren tel å kom å måle dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå