Pallantir Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 (endret) Det ble mye husgreier i dag, men nå handler det om sønnen min. Han bor i en av studentsamskipsnadens boliger vestpå, et bofellesskap med fire stykker. To og to deler bad, og fire deler kjøkken. Det har gått bra til nål, men i vår kom det inn en skikkelig sløver. Sønnen min deler kjøkken (heldigvis ikke bad) med ham, og fyren gidder aldri sette inn i eller ta ut av oppvaskmaskinen etter seg, han gjør aldri den ukentlige kjøkkenvasken sin (de har en uke hver), og han vasker ikke badet når han skal eller noe. Han hadde bodd der de siste to ukene før universitetet satte i gang, og det så ut som et jævla grisehus. Badet han delte med en annen (som er for redd for fyren til å si noe) var bare møkk og dritt og sure sokker, i kjøkkenet vokste det diverse interessante muggsopper på ting som storundt på benkene osv. Sønnen min er oppvokst i et meget ryddig og rent hjem (en mor som har jobbet som stuepikesjef på et av landets beste hoteller), så han holder på å få fnatt av dette. En av de andre ringte og klaget til studentsamskipnaden da han kom dit fordi kjøkkenet var ille, men fikk beskjed om at "det kan i ikke vi gjøre noe med, du må snakke med han som ikke vasker". Kan de virkelig fraskrive seg ansvaret sånn? Jeg vurderer å være ekstra ondskapsfull og pusse på dem en kompis som er advokat i B-sjiktet (kjent nok til at folk kjenner ham igjen, men ikke akkurat på Melings nivå). Er det saken å gjøre? Endret 17. august 2017 av Pallantir Lenke til kommentar
Minus Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Er det kontrakten som fordeler arbeidsansvar? Hva står om leietaker ikke oppfyller sine plikter? Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 17. august 2017 Forfatter Del Skrevet 17. august 2017 (endret) Utleier plikter å stille boligen til rådighet for leietaker til avtalt tid i godstand, rengjort, Det var rent på rommet til sønnen min, men ikke på kjøkkenet. Jeg fant dette i bilaget (merkelig nok først bare på engelsk, men så gravde jeg meg fram til det norske): Enhver leietaker er ansvarlig for renhold og orden i sin egen bolig og plikter dessuten å holde fellesrom rene sammen med de øvrige brukere av disse. Felleskjøkken med eventuelle fellesrom skal vaskes regelmessig, minst 2 ganger pr. uke. Søppel skal tømmes daglig. Hver leietaker må sørge for å holde sitt kjøkkenskap rent og ryddig. Matrester skal fjernes. Felles skap må holdes rene og ryddige. Det settes opp turnusordning og ordensansvarlig påser at ordningen følges slik det er bestemt. Det blir foretatt inspeksjoner av fellesrommene. Ved manglende renhold vil ansvarlig etter turnusliste bli holdt ansvarlig for renholdet, om nødvendig vil utleier foreta renholdet med belastning av gebyr/kostnader til ansvarlig etter turnuslisten. Så det vil si at det kanskje trengs inspeksjon og så vasking utført av andre. Men ut fra han som klaget før, virket det som om samskipnaden ikke hadde bry eller folk til å gjøre sånt. Endret 17. august 2017 av Pallantir 1 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Jeg vil kalle dette en mangel etter husleieloven. Utleier har ikke overholdt sine plikter etter avtalen. Man kan vise til husleieloven § 5-2 (plikt til å opprettholde orden) eller kanskje § 5-3 (plikt til å holde husrommet i den stand som leieren har krav på). De mest praktiske kravene fra leier (jf. § 5-7) er retting etter § 2-10 og/eller prisavslag etter § 2-11. Fra husleieloven: § 2-10.Krav på retting av mangelLeieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren. Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting. Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det. Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det.§ 2-11.Avslag i leieStilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen. I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta. https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§2-10 Jeg har understreket det som virker mest relevant. For det første kan han altså, etter å ha forsøkt å få utleier til å ordne opp, selv skaffe noen til å vaske. Han kan eventuelt kreve "en rimelig godtgjørelse" for å gjøre jobben selv. Hva som er en "rimelig godtgjørelse" kan være vanskelig å fastsette, men i forarbeidene (NOU 1993:4 s. 115) står det at "som oftest vil det gi god veiledning å spørre hva det ville kostet dersom frittstående fagfolk hadde utført arbeidet". I tillegg kan han kreve prisavslag "slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand". Et slikt prisavslag er også vanskelig å fastsette, men etter min mening bør det ikke være ubetydelig. Hvis reglene over gir leieren et pengekrav mot utleier kan leier holde tilbake leie, jf. § 2-15 (evt også § 3-8). Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 18. august 2017 Forfatter Del Skrevet 18. august 2017 Takk! Det var nyttige saker! Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 18. august 2017 Forfatter Del Skrevet 18. august 2017 Det funket bra! Det er tydeligvis litt mer tyngde i en litt forsiktig student som ringer og en far med dyp tordenstemme og paragrafer å så folk i hodet med! Fyren hadde fått en advarsel fra før av og fikk korteste mulige oppsigelse (lurer på om det var to uker) på å komme seg ut. Problem løst. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå