Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan er reglene for besøk i bofellesskap?

Pallantir

Anbefalte innlegg

og ukentlig salsaoppvisning av leietaker.

Er det noe som forbyr å kreve det nå?

Som et punkt i leiekontrakten? Det vil jeg påstå, da det ikke er lov å avtale dårligere vilkår en HLL. Jeg vil kalle dette en betingelse som gjør kontrakten vanskeligere å oppfylle enn husleieloven.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leietaker er en svak part fordi utleier sitter med bukta og begge endene. Utleier dikterer i praksis alltid kontraktsvilkårene med lite reelle forhandlinger ("de kan jo alltids leie et annet sted" innebærer ikke at man er i noen reell forhandlingssituasjon). Individuelt forhandlede avtaler hører med til unntakene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tenkte egentlig ikke å nevne det, men jeg er "halvpensjonert" medlem av en klubb som liker Panheads, Shovelheads, apehengere og øl og har stilige jakkemerker. Ikke av de aller mest kjente, men med god kontakt med én av dem. Der jeg opprinnelig kommer fra, er det INGEN som tør å bryte en avtale med noen av oss eller lyve for oss, derfor falt det meg ikke inn at det skulle skje her heller.

Men alikevell, som den gode borgeren du er, har du laget en leieavtale som inneholder fler punkter som er ulovlig etter norsk lov...

Og tidligere i tråden ville du prøve å lure leietagerene dine siden du visstnok kjenner loven bedre enn dem.

Ikke at du har satt deg tilstrekkelig nok inn i denne loven som utleier.

Greit, jeg må vel godta det. Men hva med de økte strømutgiftene? Kan det tas ut som en egen del? Jeg tviler jo sterkt på at jentene kjenner bedre til husleieloven enn meg når de har underskrevet kontrakten jeg sendte. Så fram til de dunker meg i huet med paragrafene, er det lov å gjøre et forsøk. :green:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ein ting som kan vera eit argument i utleigar sin favør er jo at det høyrest ut som guttane flytta inn like etter at kontrakta starta. Reglane om opptak i husstand skal vel ivareta at det kan skje endring i livssituasjonen til leigaren i løpet av leigeforholdet. Viss ein lyg om den aktuelle livssituasjonen når kontrakten blir inngått er jo det litt annleis.

Lenke til kommentar

Krikkert, syns du ikke det må sies å variere ut fra hva slags type leie det er, særlig når det er snakk om kortsiktig (9 måneder) utleie til noe som ikke er leietakers folkeregistrerte bolig? Og hvis mine vilkår er så urettferdige, hvorfor er det da ingen som hyler seg hese over de mye strengere vilkårene til Studentsamskipnaden? Her har de fått et mye bedre sted et godt hakk billigere, med mildere vilkår en hos SS.

MegaMann2, :rofl: Fabelaktig! Et så godt eksempel på cherry picking burde sikre deg øyeblikkelig ansettelse hos vaksinemotstandere eller chemtrailslobbyen! Jeg har da aldri påstått at jeg er noen god borger! Rullebladet mitt, og det med shovelheads, panheads, øl og jakkemerker må vel heller sies å være en ren uttalelse fra meg på det stikk motsatte. Jeg har bare ikke gjort noe galt i dette tilfellet (eller her jeg har flyttet til nå) ennå... :tease:  Og et lite tips, for å sitere Scott E. Fahlman, som er anerkjent som en av skaperne bak smileys:

maybe it would be a good idea to explicitly mark posts that were not to be taken seriously.   After all, when using text-based online communication, we lack the body language or tone-of-voice cues that convey this information when we talk in person or on the phone.  Various “joke markers”  were suggested, and in the midst of that discussion it occurred to me that the character sequence :-) would be an elegant solution – one that could be handled by the ASCII-based  computer terminals of the day.  So I suggested that. 

Så hvis du ser nøye etter på slutten av akkurat det avsnittet, vil du kanskje se noe som ikke står på de fleste andre tingene jeg skriver: :green: Altså på moderne språk "kødda". Jeg bruker også :evil: som en litt mer ondskapsfull "kødda".

MKap, samme dag. Ikke dagen etter, ikke en uke etter, men nøyaktig samme dag. Og jentene kom hjem fra helga i går ved firetiden, fem minutter senere dukket guttene opp.

Lenke til kommentar

Krikkert, syns du ikke det må sies å variere ut fra hva slags type leie det er, særlig når det er snakk om kortsiktig (9 måneder) utleie til noe som ikke er leietakers folkeregistrerte bolig? Og hvis mine vilkår er så urettferdige, hvorfor er det da ingen som hyler seg hese over de mye strengere vilkårene til Studentsamskipnaden? Her har de fått et mye bedre sted et godt hakk billigere, med mildere vilkår en hos SS.

Husleieloven åpner opp for relativisering. Årsaken til at så få "hyler seg hese" over vilkårene til Studentsamskipnadene er fordi de aller fleste har dette som første leieforhold (de vet ikke bedre), de har ikke mye imot det (det er ikke et tilstrekkelig inngrep for dem til at de protesterer), og de er konfliktsky (det skal en viss personlig motstandsdyktighet til for å ta en rettslig kamp, særlig mot en stor utleier).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så hvis du ser nøye etter på slutten av akkurat det avsnittet, vil du kanskje se noe som ikke står på de fleste andre tingene jeg skriver: :green: Altså på moderne språk "kødda". Jeg bruker også :evil: som en litt mer ondskapsfull "kødda".

Seriøs tekst/innlegg inneholder ikke smilefjes i bøtter og spann.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Krikkert, godt poeng, som vanlig.

BIGG, all rise, the smiley police is in da house! Overflødig innlegg, da jeg nettopp skrev at det bare er den useriøse teksten min som inneholder smileys. Legg merke til svaret mitt over til Krikkert. Og så svaret mitt her til deg. :tease: :tease: :tease: :tease: :tease::green::lol::evil:

Edit: En passende anledning for en Kumbel, syns jeg også:

Den som kun tar spøk for spøk,
og alvor kun alvorlig,
han og hun har faktisk fattet
begge deler dårlig.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Har dere inngått en tidsbegrenset leieavtale på 9 mnd? Det er i tilfelle mindre enn det er lov å avtale.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg har jo en hund, så kanskje jeg skal omregistrere den fra staff til cockblocker spaniel? :lol: (Dessverre ikke sugd av eget bryst, det er fra en hysterisk morsom, svensk serie som heter Torpederna).

At du har en staff når du først har hund er dessverre ingen overraskelse, alt jeg har lest her stemmer bra med den stereotypiske staffeeieren..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Huff, nå bryter jeg egne prinsipper, men jeg skal svare deg likevel, Snylter, der tror jeg du tar feil. Husleieloven:

Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:
a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller
b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Allerede avtalt senere utleie teller så vidt jeg har forstått som saklig grunn, og jeg hadde allerede klar utleie tredje uka i juni før jeg inngikk kontrakt med jentene, til en som var her i samme periode i år. Og ikke minst er det jo i jentenes egen interesse at de ikke vil betale for en leilighet i et helt år når de bare trenger den i ni måneder. Det måtte sønne min der han bodde i forrige skoleår, og gjett hvem som til slutt fikk den regningen når ikke stipendet dekker boligen i hele juni og juli...

Edit: Det er også noen spesielle regler når huseier leier ut en del av det huset han selv bor i, men det gidder jeg ikke sjekke nærmere. Poenget er uansett at leieperioden både er i min og mine leietakeres interesse, og selv om det kanskje ikke er juridisk gyldig, er det ingen som kan tvinge dem til å bli boende lenger enn de vil så lenge jeg også vil ha dem ut da, så vidt jeg kan forstå.

En annen ting er at du ikke skal tro alt du hører om staffer. Min fem år gamle tispe er så mild at hun legger seg på ryggen når naboens golden ser skjevt på den! Ville jeg hatt en tøff hund, hadde jeg heller kjøpt en ovtcharka enn en staff, de fleste staffene som fins nå, er både stabile og snille, for få tør avle på de tøffeste hundene av frykt for at den rasen også skal bli forbudt.

Tråden kan uansett legges død. Jeg var innom jobben til guttene i et annet ærend, og da snakket jeg med den ene av dem fordi han kjente meg igjen som naboen. Jeg sa at leiligheten de var i også var min, og at det ikke hadde vært meningen for meg å leie ut til flere enn jentene (jeg sa ikke noe sterkere enn det, og jeg brukte ikke den dype stemmen). Men han sa ganske tøff i trynet at jeg skulle "bare la være å blande meg, for det hadde ikke jeg noe med". Jeg ville absolutt ikke lage en scene i en butikk, så jeg gikk stille og rolig ut. Var ikke det hensynsfullt?

I ettermiddag flyttet de plutselig ut, og jeg fikk høre av min sønn hva som var skjedd! Det viste seg at en annen som var i butikken da jeg kom inn, både kjente disse guttene og sønnen min, og da den fyren slengte med leppa, hadde han omtrent fått slag. Etterpå hadde han sagt noe i retning av: "Har du noen jævla anelse om hva slags type du kødder med?" Det hadde ikke gutten, så han fikk det forklart. Problem løst, og det uten at jeg så mye som måtte ta på meg enn skinnvest.

Den tredje jenta kom for øvrig og snakket med meg for en liten stund siden. Hun sa at de to andre jentene var nokså mugne, mens hun selv var veldig glad for det. Det hadde visst vært diverse lydeffekter fra soverommene hun ikke hadde hatt helt sansen for...

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Kul? Ikke i nærheten. Du vil nok heller kalle meg harry og bondsk. Mer Vinstra enn Lillehammer, for å si det sånn. :rofl: Men tøff kan jeg gå med på. Jeg vant iallfall min forrige slåsskamp, men det var sånn omtrent da du gikk i bleier, også kalt midten av 80-tallet. Og her gjorde jeg faktisk ikke noe som helst. Evig eies kun et dårlig rykte, som Henning Kvitnes sier.

Edit. Å, forresten, satser du på at ingen legger merke til "god jul" i signaturen din før det blir jul igjen, så du slipper å endre det? I så fall har du valgt et perfekt dyr som avatar. :tease:

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...