Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan er reglene for besøk i bofellesskap?

Pallantir

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Emancipate, takk igjen! Jeg må nok tenke på den, ja.

traskas waits for alice, strålende eksempel av en ekte kjøttpøkk på at man ikke skal svare på en tråd uten å ha fått med seg hele innholdet. Jeg eier den hovedsakelig for AirBnB om sommeren, og jeg leier ut i vinter bare for at den ikke skal stå tom, til UNDER markedspris for bofellesskap (rundt 25 % under, for å være nøyaktig - poenget var at jeg bare leide ut fordi jeg trodde jeg hadde fått noen som kunne følge reglene). Så hvis det er grådig for deg, syns jeg nok du bør slå opp i ordboka og lære betydningen av ordet. Men du og et par synsere/snyltere har rett i en ting: Jeg bør nok droppe vinterutleien og bare kjøre AirBnB, for jeg klarer meg greit med de inntektene. Dermed blir det nok sannsynligvis en leilighet færre tilgjengelig for studenter neste vinter, i et marked som allerede er veldig presset (flere har måttet droppe studiene av mangel på leiligheter her i området).

Dubious, jeg håper ikke det er meg du sikter til. For da tror jeg du også må slå opp i ordboka, for å se om utleie til under markedspris anses som snylting.

Lenke til kommentar

Din etterpåklokskap ang inklusiv strøm i leien skal ikke gå ut over leietakerne. Og om noe blir ødelagt eller slitt så går dette fra depositumet. Om du er en vriompeis og skal bestemme når de får ha besøk eller ikke får du ta det opp med jentene. Tydeligvis ingenting vi kan gjøre for å endre synet ditt her. For min del skal du bare ringe å sladre til foreldrene deres, men jeg håper de reagerer på samme vis som jeg ville gjort.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Emancipate, takk igjen! Jeg må nok tenke på den, ja.

traskas waits for alice, strålende eksempel av en ekte kjøttpøkk på at man ikke skal svare på en tråd uten å ha fått med seg hele innholdet. Jeg eier den hovedsakelig for AirBnB om sommeren, og jeg leier ut i vinter bare for at den ikke skal stå tom, til UNDER markedspris for bofellesskap (rundt 25 % under, for å være nøyaktig - poenget var at jeg bare leide ut fordi jeg trodde jeg hadde fått noen som kunne følge reglene). Så hvis det er grådig for deg, syns jeg nok du bør slå opp i ordboka og lære betydningen av ordet. Men du og et par synsere/snyltere har rett i en ting: Jeg bør nok droppe vinterutleien og bare kjøre AirBnB, for jeg klarer meg greit med de inntektene. Dermed blir det nok sannsynligvis en leilighet færre tilgjengelig for studenter neste vinter, i et marked som allerede er veldig presset (flere har måttet droppe studiene av mangel på leiligheter her i området).

Dubious, jeg håper ikke det er meg du sikter til. For da tror jeg du også må slå opp i ordboka, for å se om utleie til under markedspris anses som snylting.

Det er vel du som burde slå opp litt i ordboka. Du skriver jo selv at du leide den ut i vinter for ikke å stå tom. Fordi? Mer inntekt eller av godheten i ditt hjerte? Hvis du klarte deg bra med AirBnB er det vel pengene som lokket utenfor sesongen? Men som vanlig er det ikke bekreftelse på annet en at du har 100% rett i alt du mener med denne tråden? 

Du fremstiller deg nesten som en liten "frelser" ved å tilby husrom til studenter som trenger husrom. Utrolig varmt av deg å leie ut uten at de kan leve litt på egen vilje uten å leve under oppsyn av huseier. Hvorfor leie ut med strøm inkludert hvis dette skulle bli en bekymring ved besøk ut over 5 dager i mnd?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært borti utleiere som har hatt begrensinger på hvor ofte jeg kan ha besøk. Jeg visste ikke engang at de fantes.

Har du bodd i bofellesskap?

Ja, et par av de stedene jeg har bodd har vært bofellesskap. Slutten av 90-tallet til begynnelsen av 2000-tallet, så det er en stund siden.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

nirolo, jeg går til personangrep på dem som først går til personangrep på meg (jeg vil anse å kalle meg grådig osv. for det) og ikke har noe som helst juridisk å tilføre. Jeg har kan ikke se at jeg ennå har gått til personangrep på noen som faktisk har et grunnlag for å være uenige med meg eller har vært saklige selv. Og dette forumet er vel ikke "synsing og snikksnakk", tror jeg. Jeg har for øvrig ennå ikke funnet ut noe om overgangen mellom besøk og innflytting.

Lenke til kommentar

Emancipate, takk! Vil det altså si at jeg kan si at nå bor det nesten dobbelt så mange som opprinnelig, så da skal jeg ha mer for å dekke merutgiftene til strøm?

Jeg tolker det i hvert fall nærmere sånn enn motsatt, men det burde nok stått i den originale kontrakten hvor mye som var husleie og hvor mye som var strøm.

Det er en feiltolkning. Bestemmelsen forutsetter at en faktisk har avtalt at elektrisitet mv. skal betales særskilt, jf. ot.prp.nr.82 (1997-1998) s. 177. Trådstarter har ikke avtalt at dette skal betales særskilt, og kan ikke bruke denne bestemmelsen til å endre på prismodellen som er avtalt.
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...